Stefan Gritsch (CH)

Stefan Gritsch toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUSRotterdam 28 januari 2023:

Stefan Gritsch, ''STATIONS OF THE WAR'', 2022-23,

acrylverf op linnen, 17 delen, elk 39 x 26 cm.

Deze werken zijn gebaseerd op geografische kaartjes uit kranten over oorlogszones;

het patroon van de steden is uitgangspunt en viermaal gedraaid.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''STATIONS OF THE WAR'', 2022-23,

acrylverf op linnen, 17 delen, elk 39 x 26 cm.

Deze werken zijn gebaseerd op geografische kaartjes uit kranten over oorlogszones;

het patroon van de steden is uitgangspunt en viermaal gedraaid.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''STATIONS OF THE WAR'', 2022-23,

acrylverf op linnen, 17 delen, elk 39 x 26 cm.

Deze werken zijn gebaseerd op geografische kaartjes uit kranten over oorlogszones;

het patroon van de steden is uitgangspunt en viermaal gedraaid.
PHŒBUS•Rotterdam


Stefan Gritsch, "STATIONS OF THE WAR", 2022-23, acrylverf op linnen, 17 delen, elk 39 x 26 cm. Deze werken zijn gebaseerd op geografische kaartjes uit kranten over oorlogszones; het patroon van de steden is uitgangspunt en viermaal gedraaid of gespiegeld.

Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.

ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUS•Rotterdam, 'Main Section':

Stefan Gritsch toont het 'Acrylverfblok 1990-2019', dat eerder is getoond in Museum Aargauer Kunsthaus, in de solo 2019. Het blok is gelaagd geschilderd, doorgezaagd, op vele wijzen complex, aan- en in elkaar gezet. De maat van het blok is bepaald in verhouding met de ruimte van Zaal 2 van het museum. Van het blok zijn foto's genomen voor het behang, dat is gebruikt om de wanden van Zaal 2 mee te bedekken, waardoor een gigantische 'Inversion' van het blok ontstond - wanden lijken met gigantische natuurstenen platen te zijn bedekt. Op de beurs worden het blok en een vierkante meter behang getoond.
Ook mogelijk andere ruimtes te behangen: een bestaand 'acrylverfblok' kan daarvoor in de verhouding van een ruimte worden gesneden en gefotografeerd.

Stefan Gritsch, Acrylfarbe Block, 1990-2019, 23,5 x 16 x 10,3 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, behang, gefotografeerd naar acrylverfblok.

Het is mogelijk een blok te kiezen en behang te laten maken.

Het roodachtige behang is gebruikt in Museum Kunsthaus Aargau 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylverfblok, 1990-2019, 23,5 x 16 x 10,3 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe Block, 1990-2019, 23,5 x 16 x 10,3 cm.
Stefan Gritsch, behang, gefotografeerd naar acrylverfblok. Het is mogelijk een blok te kiezen en behang te laten maken. Het roodachtige behang is gebruikt in Museum Kunsthaus Aargau 2019

Stefan Gritsch maakt voor de expositie 'The Right Size XL' 2022, in PHŒBUSRotterdam enkele medaillonachtige werken.

Stefan Gritsch, [Medaillon], 2022, gelaagde acrylverf, ingeboord 3,5 x 2,6 x 0.6 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, twee inkjetprints op papier; uit te snijden en te gebruiken om een medaillon te vullen, formaat 3,5 x 2,8 cm., 2022.

Het beeld is gebaseerd op geografische kaartjes uit kranten van steden in oorlog in Jemen. Papierformaat A5.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', z.j., 16 x 10 x 2.5 cm. acrylverf (aluminium ophangsysteem);

zeep in bot, z.j., 5 x 2,5 x 2,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Trophy', 1990-2015, 17x12,5x3 cm. acrylverf (aluminium ophangsysteem)
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 1990-2015, 17x 12,5 x 3 cm. acrylverf (aluminium ophangsysteem)

detail netaanzicht van dunne gebogen verflagen.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', z.j., 16 x 10 x 2.5 cm. acrylverf (aluminium ophangsysteem) - detail.
PHŒBUS•Rotterdam

ART Rotterdam/PHŒBUSRotterdam 2022,
idee: 'The RIGHT SIZE and the inspiration of an 18thC Medaillon'
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.

Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL), Susanne Humrich (DE), Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE), Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)

'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUSRotterdam, galerieruimte bel-etage

Veel kunstenaars werkten tijdens corona extra geconcentreerd door.
Sommige kunstenaars hebben om redenen nèt dat ene uurtje en een
hoekje van de tafel benut. Anderen thematiseerden de corona-tijd.

met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir

Stefan Gritsch, 1990-2020, Akrylfarbvolumina, ca. ø 7 cm.
PHŒBUS•RotterdamCora Schmeiser in concert, tuin PHŒBUS•Rotterdam, 30 augustus en 27 september 2020, interpreteert de ’SEMI PRECIOUS’ van Stefan Gritsch, door het werk als muziekpartituur te beschouwen. En gaat vervolgens over in Hildegard von Bingen’s ‘O splendissima gemma’.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch / PHŒBUSRotterdam op de ART Rotterdam 2020: (Van Nelleweg 1, Rotterdam woensdag 5 februari opening, donderdag t/m zondag 11-19 uur)
NB zie ook: Simon Benson en Amparo Sard.

Op donderdagavond 6 februari is PHŒBUSRotterdam geopend: Eendrachtsweg 61, ditmaal tevens Eendrachtsweg 56.

Stefan Gritsch, 2020, 21 Self Portraits; VERSO/VERSO

and pretty things on a dark carpet
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, PHŒBUS•Rotterdam, ART Rotterdam 2020,

linkerwand met ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020

en 'VIER TIERHERZEN', 1990-2019.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, PHŒBUS•Rotterdam, ART Rotterdam 2020,

achterwand met '11 PRETTY THINGS', 1990-2020
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ‘ PEARLS ‘, 2017/2019,  acrylverf, elk ø 18 cm., op wandsokkel
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, verschiedene Acrylfarb-Objekte, Knochen mit Acrylfarbe,

'BLUMEN', 1990/2019.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Blume', 1990-2019, gelaagd geschilderd, vermalen e.a. acrylverf,

met verso aluminium ophangplaatje
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ‘ SELF-PORTRAITS’, 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat; elk 24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ ALBIN ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ PIG ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

elk 24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ SPY ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

elk 24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ FOX ]
PHŒBUS•Rotterdam

'SELF-PORTRAITS', 1990-2020, werken in gelaagd acrylverf met aluminium achterplaat, elk 24 x 16 x 1,5-3 cm.

Stefan Gritsch, VERSO/VERSO, self-portraits and pretty things on a dark carpet
Exhibition, starting on 25/26 January 2020. PHŒBUSRotterdam.

Ludo van Halem, conservator hedendaagse beeldende kunst Rijksmuseum Amsterdam, openingstoespraak bij de expositie 'Verso/Verso' van Stefan Gritsch in PHŒBUSRotterdam, 26 januari 2020

De openingstoespraak van Ludo van Halem

Stefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

elk 24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ DOG ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ DOG ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ‘ SELF-PORTRAITS’, 1990-2020,  21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat; elk 24 x 16 x 1,5-3 cm. :  [ DOG  ]
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ YOU ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ YOU ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ YOU ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ detail YOU ]
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ' SELF-PORTRAITS', 1990-2020, 21 werken, acrylverf/aluminium achterplaat;

24 x 16 x 1,5-3 cm. : [ YOU ]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [CEO], 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [..], 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [VITTORE CARPACCIO], 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium. (Part. coll.)
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, self-portrait [YOU] [CEO] [..] [VITTORE CARPACCIO], 1990-2019/2010 , 24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.

Stefan Gritsch, self-portrait [JEW], 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [BLACKY], 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [CAT] , 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [CRY], 1990-2019/2010 ,

24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, self-portrait [JEW] [BLACKY] [CAT] [CRY], 1990-2019/2010 , 24 x 16 x 2/3 cm, acryl/aluminium.

Stefan Gritsch:
"Bei den Selbstportraits handelt es sich auch um die Möglichkeit, mich dem Anderen (den andern Menschen, den Tieren oder auch der Welt der Dinge) nahe, verwandt oder ähnlich zu fühlen, Empathie zu zeigen, mich im andern zu spiegeln. Aber ausserdem soll es auch ein etwas lustiges Spiel mit der 3-Buchstaben-Regel sein, dazu gehören manchmal auch Wörter (Namen) wie ‚'GOD' oder ‚'JEW', welche an Dunkleres, Ernsthafteres, Geschichtliches erinnern."

Uit een brief van Peter Thissen…

Stefan Gritsch, VERSO/VERSO (CONFLICT AREAS), acrylic paint, carton, newspaper cuttings,

various dimensions, 1990/20
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, VERSO/VERSO (CONFLICT AREAS), acrylic paint, carton, newspaper cuttings, various dimensions, 1990/20, detail
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ROSE, 1990/2019, Acryl, Aluminium, Ø 6.5 cm x 2.5 cm
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019, een van de blokken acrylverf, is gefotografeerd voor de bekleding van de wanden van een tentoonstellingszaal, detail
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, VERSO/VERSO (CONFLICT AREAS), acrylic paint, carton, newspaper cuttings, various dimensions, 1990/20
Stefan Gritsch, VERSO/VERSO (CONFLICT AREAS), idem (detail)
Stefan Gritsch, 'Rose', 1990-2019
Stefan Gritsch, twee acrylverfblokken. Het gekleurde blok heeft exact dezelfde maatverhouding als de eerste museumzaal in Aargau, 2019. De detailfoto's zijn, precies omgekeerd, de basis voor het behang van de museumzaal (zie ook de foto's hieronder bij de serie over deze expositie in Aargau).

Stefan Gritsch, STILLEBEN '4 TIERHERZEN', 1990/2019,

verschillende doorsneden, ø ca. 20 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, PEARL ‘JUBA', 1990-2019, acrylic paint, ø 13,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, self-portrait [SPY], 1990-2019, 24 x 16 x 3 cm, acryl/aluminium
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, z.t. 2019, Knochen, Leinen, Akylfarbe, h ca. 7 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, STILLEBEN '4 TIERHERZEN', 1990/2019, verschillende doorsneden, ø ca. 20 cm.
Stefan Gritsch, PEARL 'JUBA', 1990-2019, acrylic paint, ø 13,5 cm.
Stefan Gritsch, self-portrait [SPY], 1990-2019, 24 x 16 x 3 cm, acryl/aluminium
Stefan Gritsch, z.t. 2019, Knochen, Leinen, Akylfarbe, h ca. 7 cm.

Stefan Gritsch, VERSO/VERSO

Stefan Gritsch, Aargauer Kunsthaus 18 mei tot 11 augustus 2019
20 juni 2019,18.30 uur: boekpresentatie Stefan Gritsch, 'BONES N'ROSES'
en performance 'HARD RAIN' (2019) – binnenplaats Museum Aargau

Stefan Gritsch, Aargauer Kunsthaus 18 mei tot 11 augustus 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019, een van de blokken acrylverf, is gefotografeerd voor de bekleding van de wanden van een tentoonstellingszaal
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ROSE, 1990/2019, Acryl, Aluminium, Ø 6.5 cm x 2.5 cm
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019, een van de blokken acrylverf, is gefotografeerd voor de bekleding van de wanden van een tentoonstellingszaal
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019, een van de blokken acrylverf, is gefotografeerd voor de bekleding van de wanden van een tentoonstellingszaal
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019,

een van de blokken acrylverf is gefotografeerd voor de bekleding van de wanden van een tentoonstellingszaal
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Bones N'Roses', Aargauer Kunsthaus, zomer 2019, overzichtsfoto's tentoonstelling; nb een van de blokken acrylverf (zoals op de foto 2de rij middenin), is gefotografeerd voor de bekleding van de wanden van een tentoonstellingszaal

Stefan Gritsch, Installatie met 4 x 10 acrylverf objecten, zomer 2018
PHŒBUS•Rotterdam

Installatie met 4 x 10 acrylverf objecten in PHŒBUSRotterdam, zomer 2018 Stefan Gritsch, solo in Aargauer Kunsthaus, 18 mei - 11 augustus 2019.
ART Rotterdam 2017, 8-12 februari, Van Nellefabriek: Stefan Gritsch

Stefan Gritsch, TOOL (Selbstportrait / friendly monkey), 2011-2017,

24 x 16, with frame 26 x 18 cm., soap/wood.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Selbstportrait YOU, 2017, 24 x 16 cm., zeep/hout.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, deel expositie ART Rotterdam 2017 met 'Inner Worlds' en 'Selbst Portraits' in zeep; onder: een niet uitgepakte kist met 'Pretty Things', acrylverfvoluminae.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ART Rotterdam 2017, aan de wand v.l.n.r. 'Leinen', 2007-17, 1 x 1 m.; 'Cities', 1992-2016, olie/karton/bot;  ‘Impact  [beaten drawing]‘, 2015, acrylverf/papier; 'Warflower', 2010-15, inkt/katoen.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy - INSIDE, 1990-2016, acrylverf, aluminium achterzijde,

19,5 x 16,5 x 1,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, deel expositie ART Rotterdam 2017, nog net zichtbaar links: 5-delig werk 2015-2016, [ogen en mond], [vermalen, gelaagd geschilderd e.a.] acrylverf/gaas, touw; ‘White Tearing (anonymous flower of mourning)‘, 2015, acrylverf/linnen, 28 x 20 cm.; acrylverflagen/foto's; geografische kaartjes uit kranten met Midden-Oosten oorlogsgebieden (inspiratie 'Cities'); acrylverf/bot; acrylverfobjecten; z.t. [ installatie 2009, aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars] 25 delen. Onder (nog net zichtbaar): kist met onuitgepakte 'Pretty Things', acrylverfvolumen 1990-2015.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ‘ EROSION [tearing] ‘, 2007, acrylverf, linnen, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Als schilder richt Stefan Gritsch zich op acrylverf als materiaal, en op de verfhuid. Zijn 'acrylverfobjecten' zijn uit dunne, gelaagd geschilderde verfhuiden opgebouwd, zonder gebruik te maken van schilderslinnen. Toch wordt op de ART Rotterdam 2017 het schilderslinnen op verschillende manieren gethematiseerd: twee schilderijen in linnen op spieraam zijn gepigmenteerd met de bloesem van vlas, het gewas waarvan linnen wordt gemaakt. Het concept en het beeld van de frisse kleuren - violet en citroengeel - roepen een gevoel van 'lente' op, dat wordt versterkt door de kleine werken in acrylverf op doek, waarin de verfhuid in de vorm van een bloem, gedeeltelijk is weggehaald. Daarnaast ook door de geurende zelfportretten in zeep. En daar verschijnen ineens temidden van geuren, kleuren en andere bloemen, de 'War Flowers': kleine, kleurige werken in fijngeweven katoen op spieraam waarin, viermaal en telkens een kwartslag gedraaid, een compositie van steden in een oorlogsgebied uit het Midden-Oosten, is verwerkt. Ook hier ontstaat het beeld van een bloem – wellicht als 'Beschönigung' van een swastika.
De wandinstallatie 'Cities' 1992-2017 is samengesteld uit kleine werken in zwarte olieverf op linnen/karton op botten en heeft, zo lijkt het, een heel vrije, open compositie - wij zien een betoverende sterrenhemel, alsof de elementen los over het firmament zijn uitgestrooid. In feite is ook hier een compositie van steden uit een oorlogsgebied in het Midden-Oosten gebruikt - deze composities zijn overgenomen van geografische kaartjes die Stefan Gritsch sinds 25 jaar uit kranten knipt. De sterrenhemel aan de wand lijkt een pendant te vinden in de zwerfkeien in puur acrylverf, die op verschillende plekken in de stand zijn neergestreken. Ergens temidden van sterrenhemel en stenen, van de lente en het verval (de botten), geeft Stefan Gritsch met zijn zelfportretten ook zichzelf een plaats in de expositie. De zelfportretten zijn gebaseerd op de drie openingen van mond en ogen in het gezicht - drie cirkels. Deze werken houden het midden tussen abstractie en figuratie - en worden humoristisch, bijna zelfrelativerend, mede dankzij de sprekende titels als 'Selbstbildnis als Schlaffende Affe' en 'Freundliche Affe', of ook, het zelfportret dat luchtigjes is ingekrast in zeep - om zo weer weg te wassen...
In het werk van Stefan Gritsch wordt schilderkunst 'ruimte' in de sculpturale blokken, bollen, 'vulkanische gesteenten' en andere driedimensionale vormen. Het werk omspant ook 'tijd': verfelementen - gelaagd, soms tot granito verknipt of tot verfstof vermalen - waaraan 25 jaar geleden werd gewerkt, worden hergebruikt in nieuwe werken. Het doorgaande, trage proces van schilderen, zagen en overgieten, vindt een tegenhanger in de tekeningen die zijn gemaakt met verfobjecten - hier als 'tools' gebruikt: dat zijn de 'geslagen' tekeningen, de 'Jetzt'-momenten, die op hun beurt weer refereren aan de oudstbekende grottekeningen...

2 september t/m 23 oktober 2016, opening zondag 4 september 15-17 uur:
Stefan Gritsch, 'Body of Memory', expositie en boekpresentatie,
galerieruimte beletage en tuin. Tevens de opening van
Johan van Oord, 'noir puissant, noir absolu', projectenkamer.

'Body of Memory', 2016, soft cover, 3.5 x 12,5 x 20,4 cm, 504 pp.,

preface, essay 'Venedig und ein blaues Zimmer in Rotterdam', ‎epilogue and photos: Stefan Gritsch, texts in German, English, Dutch, Edizioni Periferia 2016, ISBN 978-3-906016-58-0.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, een van de vier 'Inner Worlds', 1990-2016; vierkante tafeltjes op driepoten, hout.
PHŒBUS•Rotterdam

'Body of Memory', 2016, soft cover, 3.5 x 12,5 x 20,4 cm, 504 pp., preface, essay 'Venedig und ein blaues Zimmer in Rotterdam', ‎epilogue and photos: Stefan Gritsch, texts in German, English, Dutch, Edizioni Periferia 2016, ISBN 978-3-906016-58-0 (uitverkocht).
Stefan Gritsch, een van de vier 'Inner Worlds', 1990-2016; vierkante tafeltjes op driepoten, hout; daarop in dit geval een stapel krantenknipsels van geografische kaartjes met oorlogsgebieden in het Midden-Oosten, een uitgekookt soepbot, aan acrylverfobject in de vorm van een bol ø 5 cm., een restje glycerinezeep.

«When, after dismantling an exhibition of my almost 30-year-old bodies of acrylic paint, I add new paint to them in the studio or cut them up to create new colour combinations, when I include soup bones collected over the past 20 years and newspaper clippings of maps showing conflict zones, then I see that as a gesture of repetition and transposition, as a nod to a place and as a reflection of the phenomenon of time. Taking an image apart, deconstructing it with a view to difference and relating it to everyday artifacts means revisiting it and allowing for a new modified view that includes the past. I don't think focusing is important, nor is a detached and objective approach. That is just a way of discovering, describing and representing details. What is important to me is touch. I'm looking for closeness and blurring and blending; I want to be in between as a point of departure for producing something visual.»

Stefan Gritsch, August 2015

Stefan Gritsch, tuin PHŒBUS•Rotterdam, acrylverfhuid, acrylverfobject
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Your Private Sky', 2002, installatie in de hal van PHŒBUS•Rotterdam, waarbij een verfobject als middelpunt is genomen; drie objecten op een enkele, twee op dubbele en een zesde object op een driedubbele afstand zijn geplaatst. De titel is genomen van een werk van Richard Buckminster Fuller en was in 2002 ook het thema van een expositie op de ART Rotterdam.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, detail uit: 'Cities', 1992-2016, installatie in de hal van PHŒBUS•Rotterdam, deel werk in olieverf/doek, karton, bot - verso
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, proefopstelling met verfhuiden en acrylverfobjecten, bedoeld voor de tuin van PHŒBUSRotterdam tijdens de expositie 2 september t/m 16 oktober 2016. De tuin in Rotterdam is net opgehoogd, het is een grijze zandbak zonder gras....
Stefan Gritsch, 'Cities', 2016, schets voor een installatie in de hal van PHŒBUSRotterdam, met werken in acrylverf/doek en botten. De compositie is bepaald door een geografisch kaartje van een oorlogsgebied uit een krant; in een proces van kopiëren, schaalverandering door projectie en omzetting in ander materiaal, ontstaat - proces van 'Beschönigung' - een sterrenhemel.
Stefan Gritsch, 'Cities', 2016, installatie in de hal van PHŒBUSRotterdam, met werken in olieverf/doek, karton, bot. De compositie is bepaald door een geografisch kaartje van een oorlogsgebied uit een krant; in een proces van kopiëren, schaalverandering door projectie en omzetting in ander materiaal, ontstaat - proces van 'Beschönigung' - een sterrenhemel.

deelname aan de expositie m a s k e r s, 5 maart - 30 april 2016

Stefan Gritsch, 2-delig werk 2015 [drie cirkels, verfhuid uitgenomen/op hout overgenomen], acrylverf/hout/textiel
PHŒBUS•Rotterdam

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Stefan Gritsch, ['Portrait'], 2004, acrylverflagen 24 x 24 x 3 cm op aluminium drager
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, SOME MORE THAN 25 PRETTY THINGS FOR 25 YEARS PHOEBUS

2015, tafel met 25 acrylverfobjecten
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, SOME MORE THAN 25 PRETTY THINGS FOR 25 YEARS PHOEBUS

2015, 25 acrylverfobjecten
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'stilleven'  -  fotowerk met Acrylfarbvoluminae
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, vier Acrylfarbvoluminae, deel van 'Phoebus-stilleven'
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch toont tijdens de RAW ARTfair 2014 een 'stilleven' - fotowerk met Acrylfarbvoluminae
Stefan Gritsch, vier Acrylfarbvoluminae, RAW ARTfair 2014, deel van 'Phoebus-stilleven'

Stefan Gritsch, werk 'in progress' - er wordt toegewerkt naar een verzameling van 111 kleine Acrylfarbvoluminae. Expositie daarvan media 2015.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werk 'in progress' - er wordt toegewerkt naar een verzameling van 111 kleine Acrylfarbvoluminae. Expositie daarvan media 2015.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werk 'in progress' - er wordt toegewerkt naar een verzameling van 111 kleine Acrylfarbvoluminae. Expositie daarvan media 2015.

AMSTERDAM Drawing 2013

18-22 september 2013, NDSM-werf, te bereiken via de veerboot achter CS
over het IJ (richting NDSM, gratis, elk half uur + 1 min. lopen).

Deze Art Fair for Original Works on Paper, is organiseerd door Francis Boeske en Hans Gieles. Voor deze eerste deelname wordt het fundamentele tekenkunst, de basis.

Stefan Gritsch, Sarah van der Lijn en Eva-Maria Schön.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier,

0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, verfobjecten acryl, 1997-2013, gebruikt als gereedschap 2013,

verschillende maten.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier,

0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier,

0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier,

0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch (CH 1951) slaat in enkele bewegingen het beeld op een vel tekenpapier. Hij gebruikt daarvoor samengestelde verfblokken. De 'hit', het moment, de rake aanrakingen - deze 'Verletzungen' - laten werken ontstaan, die herinneren aan de rituele handelingen. Het beeld van vuistbeilen komt op, de vroegste gereedschappen. Het werk draagt daarnaast de tijdsduur mee van een langzaam proces van het verwerken van acrylverf - zoals Stefan Gritsch dat tijdens de totstandkoming van zijn verfobjecten doet: het over elkaar schilderen en gieten van lagen verf, het knippen en verzagen en weer aan elkaar plakken van stukken verf, het rollen, omwinden en aanraken van bollen verf. Zijn bijna rituele, tegelijk ook werktuigelijke omgang met acrylverf, mondde uit in het als werktuig gebruiken van de ontstane verfobjecten. Naast de tekeningen worden deze verfobjecten als tekengereedschap op de Amsterdam Drawing getoond.

De heftige, momentane bewegingen hebben als bij verrassing mooie tekeningen doen ontstaan - maar geen hint of de getekende sporen ornament danwel tekst of betekenis willen zijn.

ART Rotterdam 2013

twee maal twee kunstenaars met elkaar in contact:
Charl van Ark (NL) en Stefan Gritsch (CH)
Willy de Sauter (BE) en Bernadette Beunk (NL)

STEFAN GRITSCH, 'FREMD-OBJEKTEN'

Een kleine verzameling van ultramarijnblauwe, schilderkunstige 'FREMD-OBJEKTEN' hangt aan de wand. Het zijn werken tussen 'beeld' en 'ding', die nauwelijks te interpreteren zijn.
Er is een afdruk in acrylverf van een koeietong en een gegoten afdruk, ook in acryl, van een polaroidcamera. Een stevige verfplak, waarin het woord 'TOOL' viermaal is gestempeld en een dunnere 'verfhuid' waarop enkele punten als licht verdikkingen van het verfmateriaal, zichtbaar zijn. Van het laatste werk, dat associaties met een blauwe nachthemel oproept, weten wij dat het gebaseerd op geografische kaartjes van oorlogsgebieden uit kranten – de stippen zijn steden. 'Portrait' bestaat uit een blok van in dunne lagen gegoten acrylverf, waarin een gezicht zich in het geslepen oppervlak kan spiegelen....
Het lijkt of Stefan Gritsch met zijn schilderkunstige werken, die zijn ontstaan in directe omgang met verf als materiaal, zowel naar de traditie van de schilderkunst inclusief de productie en de receptie als naar de natuur verwijst. Nog breder, naar het menselijk denken – uiteindelijk naar leven en dood.

Stefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel koeietong in acrylverf, gaas]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, '2012 [acrylverf, wandobject]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel polaroidcamera in acrylverf, gaas]
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel koeietong in acrylverf, gaas]
Stefan Gritsch, '2012 [acrylverf, wandobject]
Stefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel polaroidcamera in acrylverf, gaas]

'Blaues Zimmer', 2012, PHŒBUSRotterdam, 20 januari t/m 11 maart 2012

'BODY' 1990-2012, 12 Akrylfarbvoluminae, 0.24 x 0.30 x 1.73 m. -
in RAW ART Fair, Veerlaan 11 Katendrecht Rotterdam, 8 februari t/m 12 februari

Stefan Gritsch, 'BODY' 1990-2012, 12 Akrylfarbvoluminae, 0.24 x 0.30 x 1.73 m.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Blaues Zimmer', 2012  
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, z.t. 2012, acrylverf op doek op mergpijp, ca. dik 4 x ø 5-7
cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'BODY' 1990-2012, 12 Akrylfarbvoluminae, 0.24 x 0.30 x 1.73 m.
Stefan Gritsch, 'Blaues Zimmer'.
Stefan Gritsch, z.t. 2012, acrylverf op doek op mergpijp, ca. dik 4 x ø 5-7 cm., recto/verso

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 22.5 x 14 x
2 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 14 x
3 cm
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, ca. ø 20 x 3 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 22.5 x 14 x 2 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 14 x 3 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, ca. ø 20 x 3 cm.

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 15 x 10 x 1.8 cm. (part. coll.)
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 15.5
x 1.1 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 23.5 x 15 x
1.5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 15 x 10 x 1.8 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 15.5 x 1.1 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 23.5 x 15 x 1.5 cm.

4 t/m 26 juni 2011, Pulchri Den Haag, 'Creating the void', groepsexpositie over schilderkunst,

initiatiefnemer Rik van Hazendonk - samen met: Charl van Ark, Willy de Sauter en Koen Delaere, Rik van Hazendonk, Aart Houtman, Evelyn Snoek, Reinoud van Vught en Rob van de Werdt

Stefan Gritsch, Jan Vermeer, 2010
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, XXIII.  'BODY', 2011, 12 Acrylfarbvolumina.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werken,

vlak voor transport naar Pulchi Den Haag...
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werken, vlak voor transport naar Pulchi Den Haag....

Creating the void, afbeeldingen

Stefan Gritsch (CH) exposeerde voor het eerst bij PHŒBUSRotterdam tijdens de Art Rotterdam en de KunstRAI Amsterdam in 2001, respectievelijk in de groepsexposities "Scuse me, while I kiss the Sky (Jimi Hendrix)" en "Your Private Sky (Richard Buckminster Fuller)". Begin 2002 en begin 2004 werd in Phoebus geëxposeerd, tevens tijdens zomertentoonstellingen. In 2006 werd het grote 'Tier' in de projectenkamer souterrain geëxposeerd, bestaande uit 40 acrylverfblokken, en werd in de tuin de installatie "Stilleven" gemaakt, 2002-2006, met elf 'Klumpen' acrylverf van ca. ø 20 cm. op sokkels.

In 2009 de expositie ' S T I L L N O W ', solo, alle ruimtes van de galerie.

STILL NOW

Januari 2010, solo in AKKUH Hengelo: Stefan Gritsch, ' I N B E T W E E N '.AKKUH Hengelo en PHŒBUSRotterdam gaven samen uit:

Stefan Gritsch, ' S T I L L N O W ', 25 tekstfragmenten over kunst in 4000 woorden door Stefan Gritsch; afbeeldingen en voorwoord Mirjam de Winter; januari 2010, in twee versies (duits-engels en duits-nederlands),
resp. ISBN 978-90-815041-1-9 en 978-90-815041-2-6

Stefan Gritsch, boekuitgave STILLNOW
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, boekuitgave STILLNOW
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, STILL NOW, links duits-engels, rechts duits-nederlands.

Stefan Gritsch, ''TOUCH'', acryl en grondering op doek, 30 x 20 cm. (hal) 
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, maskers: ''Inversionen'', 2008, acrylverf (hal beletage)
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, detail expositie tekeningenkabinet
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, "TOUCH", acryl en grondering op doek, 30 x 20 cm. (hal); maskers: "Inversionen", 2008, acrylverf (hal beletage); detail expositie tekeningenkabinet

Stefan Gritsch, ''JAN VERMEER DIENSTMAGD MIT MILCHKANNE AUF LEINWAND

45.5 X 41 CM.'', 2009, acrylverf en grondering op linnen
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Milchkanne'', 2009, hangend, acrylverf, linnen,

90 x 22 x 15 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, acrylverfobject uit de installatie ''STILLNOW''
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, "JAN VERMEER DIENSTMAGD MIT MILCHKANNE AUF LEINWAND 45.5 X 41 CM.", 2009, acrylverf en grondering op linnen;
Stefan Gritsch, "Milchkanne", 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm. (tekeningenkabinet);
Stefan Gritsch, acylverfobject uit de installatie "STILLNOW" galerieruimte beletage.

Stefan Gritsch, ''Milchkanne'', 2009, acrylverf en grondering op linnen,

22.5 x 21 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, aan verre wand, werken in acrylverf en grondering op doek; op tafel, ''Milchkanne'', 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk] en installatie met afgietsels uit mergpijpen in aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, aan wand, ''Michkanne'', 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm.; op tafel, ''Milchkanne'', 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk] en installatie met afgietsels uit mergpijpen in aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werken in tekeningenkabinet. Foto links: "Milchkanne", 2009, acrylverf en grondering op linnen, 22.5 x 21 cm. Midden: aan verre wand, werken in acrylverf en grondering op doek; op tafel, "Milchkanne", 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk] en installatie met afgietsels uit mergpijpen in aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars. Foto rechts: idem en "Michkanne", 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm.

Stefan Gritsch (CH), ''Knochenmark'', aardpigmenten, beenderlijm, lijnolie, hars
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werken in acrylverf en grondering op doek
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werken in acrylverf en grondering op doek
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werken in tekeningenkabinet, zie beschrijving hierboven

Stefan Gritsch, ''FOCUS'' acrylverf, grondering, linnen, 2008-9, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''EMPTY'' acrylverf, grondering, linnen, 2008-9, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''LOSS'' acrylverf, grondering, linnen, 2008-9, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, acrylverf/grondering/doek; de teksten in deze schilderijen zijn m.b.v. een vooraf uitgesneden plank met letters, losgetrokken uit de aangebrachte, bijna opgedroogde verflaag; de teksten kunnen worden geassociëerd met het werk "JAN VERMEER DIENSTMAGD MIT MILCHKANNE AUF LEINWAND 45.5 X 41 CM." 2009 - eveneens acrylverf en grondering op linnen.

Stefan Gritsch, installatie met afgietsels uit mergpijpen in

aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, doorsnede 2009
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, acrylverfobjecten
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, installatie met 44 acrylverfobjecten, galerieruimte beletage - de werken zijn ontstaan over een periode van 1990-2009; doorsnede van een acrylverfobject; twee acrylverfobjecten.

Stefan Gritsch brengt met acrylverf een ''Verfhuid'' aan, direct op de wand
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Inversionen'', 2009, acrylverfafgietsels van eigen gezicht
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Hauten'', 2009, vier 'huiden' van ppr acrylverf,

met blauwe acrylverf aan de wand vastgemaakt.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch brengt met acrylverf een "Verfhuid" aan, direct op de wand; projectenkamersouterrain; "Inversionen" 2008, acrylverf (op het moment dat ze werden 'gelost'); "Hauten", 2009, vier 'huiden' van ppr acrylverf, met blauwe acrylverf aan de wand vastgemaakt.

Stefan Gritsch, acrylverfobjecten
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, acrylverfobjecten
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, HauT, 2009, acrylverf, ca. 0.60 x 1.10 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, acrylverfobjecten; idem; "HauT, 2009, acrylverf, ca. 0.60 x 1.10 m.

2008: Art Rotterdam en expositie in PHŒBUSRotterdam over 'taal en beeldende kunst'.

Stefan Gritsch, z.t. 2007 [Eduard Manet Roses et tulipes dans un vase 1883, Ole auf Leinwand 56 x 36 cm.], acrylverf, grondering, linnen; monotype / monotype, elk 56 x 36 cm
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, afbeelding titelbeschrijving op de ansichtkaart

het werk van Manet ''Roses et Tulipes''
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, skulptuur 2007, acrylverf (geschilderd / gegoten), ca. ø 16 x l. 23 cm. > 5 kg
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, z.t. 2007 [Eduard Manet Roses et tulipes dans un vase 1883, Öl auf Leinwand 56 x 36 cm.], acryl op doek, monotype / monotype, 0.76 x 1.12 m.;
Stefan Gritsch, afbeelding titelbeschrijving op de ansichtkaart het het werk van Manet "Roses et Tulipes";
Stefan Gritsch, Akrylfarbe 2005-2007, (geschilderd / gegoten / gezaagd), ca. Ø 16 x l. 23 cm. > 5 kg.

Stefan Gritsch, twee tekstschilderijen 2007, acrylverf, grondering, potlood, elk 20 x 30 cm. [met afdruk van een bot en tekst ''DEPT'']; werken werden door een zestienjarige scholier als beste werk in de galerie aangemerkt in het kader van een kunstkeuzeproject 2008
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotypes, acryl op papier, 2007, n.a.v. geografische kaarten van oorlogsgebieden in kranten, steden = 40 x 54
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotypes, acryl op papier, 2007 afdrukken m.b.v. botten en

m.b.v. acrylverfobjecten, 40 x 48.5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, twee tekstschilderijen 2007, acrylverf, grondering, potlood, elk 20 x 30 cm. [met afdruk van een bot en tekst "DEPTH"]; deze werken werden door een zestienjarige scholier als beste werk in de galerie aangemerkt in het kader van een kunstkeuzeproject 2008; foto's midden en rechts: monotypes, acryl op papier, 2007, resp. n.a.v. geografische kaarten van oorlogsgebieden in kranten, steden = 40 x 54 en met afdrukken m.b.v. botten en m.b.v. acrylverfobjecten, 40 x 48.5 cm.

Stefan Gritsch, klein acrylverfobject uit een groep van zeven, die in een geometrische configuratie, tevens lijkend op sterrenbeeld, in de entree Phoebus zijn opgehangen, 2001.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotypes, acryl op papier, 2007 - zie hiervoor ook de catalogus ''MIRROR'', (Ed. Periferia), t.g.v. de expositie Graphische Sammlung ETH, Zürich, 2008-9.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, z.t. 2008, verfobjecten:

rechts, geschilderd, gegoten, samengesteld ca. ø 16-22 cm. > 5 kg.,

links, afdruk in verf van het rechter object, ca. ø 16-22 cm. > 300 gr
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, klein acrylverfobject uit een groep van zeven, die in een geometrische configuratie, tevens lijkend op sterrenbeeld, in de entree Phoebus zijn opgehangen, 2001. Foto midden: monotypes, acryl op papier, 2007 - zie hiervoor ook de catalogus "MIRROR", (Ed. Periferia), t.g.v. de expositie Graphische Sammlung ETH, Zürich, 2008-9. Foto rechts: z.t. 2008, twee acrylverfverfobjecten: geschilderd, gegoten, samengesteld ca. Ø 16-22 cm. > 5 kg. [roze en bruin] en binnenstebuiten gekeerde afdruk in verf van het rechter object, ca. Ø 16-22 cm. > 300 gr.

Stefan Gritsch, een stapel weefsels, door Stefan Gritsch laten weven, jaren 90.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotype 2007, acryl op papier [atelier]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Milchkanne'', 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk]; deze sculptuur bestaat uit een verfhuid die los van of in/om de melkkan wordt getoond.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, een stapel weefsels, door Stefan Gritsch laten weven, jaren 90. Midden: monotype "ATELIER", 2007, acryl op papier; deze monotype is gemaakt n.a.v. een schildering op glas van een atelierstilleven. Rechts: "Milchkanne", 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk]; deze sculptuur bestaat uit een verfhuid die los van of in/om de melkkan wordt getoond.

Expositie 21 april t/m 4 juni 2006

Stefan Gritsch (CH), Akrylfarbe 2004-2006, 40 blokken, huiden, 15 x 54 x 270 cm.
PHŒBUS•Rotterdam'Stilleven', 2002-2006, elf maal: acrylverf, ca. ø 20 cm. en sokkel (hout, rubber, metaal);

bovenaanzicht in tuin PHŒBUS•Rotterdam voorjaar 2006
PHŒBUS•Rotterdam'Stilleven', 2002-2006, elf maal: acrylverf, ca. ø 20 cm. en sokkel (hout, rubber, metaal) -

tien elementen op de foto zichtbaar
PHŒBUS•Rotterdam

links: Stefan Gritsch, Akrylfarbe 2004-2006, 40 blokken, huiden, 15 x 54 x 270 cm. midden en rechts: Stefan Gritsch, "Stilleven", 2002-2006, elf maal: acrylverf, ca. ø 20 cm. en sokkel (hout, rubber, metaal)

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit

(gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  24 x 15 x 15 cm.; dit werk is dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer - met verf - aan elkaar gezet
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 24 x 15 x 15 cm.; dit werk is dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer - met verf - aan elkaar gezet

Stefan Gritsch, kunsttoepassing 2003: acrylverfblokken op stalen tafels.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, kunsttoepassing 2003: acrylverfblokken op stalen tafels.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, kunsttoepassing Zürich Flughafen, 2003: acrylverfblokken op stalen tafels.

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003,

links een tafel met een plak verf die in lagen is geschilderd, rechts blokken verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003;

Stefan Gritsch laat dunne plakken acrylverf zien, die in objecten worden verwerkt
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003,

zijn 'dagboeken', bestaande uit strepen verf op papier
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003, links een tafel met een plak verf die in lagen is geschilderd, rechts blokken verf
Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; Stefan Gritsch laat dunne plakken acrylverf zien, die in objecten worden verwerkt
Stefan Gritsch, opname in atelier 2003, zijn 'dagboeken', bestaande uit strepen verf op papier

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; op een tafel staan tien emmers met de ''Klumpen'' verf, i.e. de objecten van ingedroogde, in de emmer omgeroerde verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in huis, 2003; op een sokkel de groene ''Klumpen'' verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, detail expositie 2004
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; op een tafel staan tien emmers met de "Klumpen" verf, i.e. de objecten van ingedroogde, in de emmer omgeroerde verf
Stefan Gritsch, opname in huis, 2003; op een sokkel de groene "Klumpen" verf
Stefan Gritsch, detail expositie 2004

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf worden kleingesneden
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf die in kleine blokjes zijn gesneden zijn in een mal gestort, om weer verder te bewerken
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf die tot kleine blokjes zijn geknipt ('granoto') zijn in een mal gestort, om blokvormen te maken (die verder nog worden bewerkt: doorgezaagd, aan elkaar gezet, beschilderd etc.). Op de mallen ligt een klein acrylverf object van zg. 'granito' met 'huid' van gelaagd acrylverf omwikkeld
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf worden kleingesneden idem: gegoten plakken acrylverf die in kleine blokjes zijn gesneden zijn in een mal gestort, om weer verder te bewerken. idem opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf die tot kleine blokjes zijn geknipt ('granoto') zijn in een mal gestort, om blokvormen te maken (die verder nog worden bewerkt: doorgezaagd, aan elkaar gezet, beschilderd etc.). Op de mallen ligt een klein acrylverf object van zg. 'granito' met 'huid' van gelaagd acrylverf omwikkeld

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', [bruin] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', [geel] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet en beschilderd
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', [bruin] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', [geel] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf.
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet en beschilderd

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf - in dit werk duidelijk zichtbaar; de lagen zijn op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf - in dit werk duidelijk zichtbaar; de lagen zijn op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch maakt zelf kisten voor transport. Daarin objecten 'Just Paint, Just Colour', werken in acrylverf die zijn ontstaan in een jarenlang werkproces van in lagen schilderen, gieten, drogen, doorzagen en weer aan elkaar zetten, roeren en laten indrogen.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf - in dit werk duidelijk zichtbaar; de lagen zijn op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit gegoten lagen verf in verschillende kleuren, die tot kleine blokjes zijn geknipt; de blokjes zijn met andere gegoten verf in een mal gedaan om te drogen.
Stefan Gritsch, transportkisten met werk
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de licht blauwe pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de licht blauwe pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty