Activiteiten

Eerdere activiteiten

donderdag 16 november 19.30 uur: Steven ten Thije, hoofd collectie Van Abbemuseum en Boris van Meurs, promovendus en docent Metafysica en Filosofische Antropologie RU Nijmegen, gaan in gesprek met Gam Bodenhausen over haar werk.

15 october 2023:

Artificial Intelligence-wonder Lukas Geurts en Mark Cloet gaan in discussie over AI. Lukas nam een foto van een werk van Mark Cloet, gaf de computer de opdracht 'er gebouwen voor Rotterdam' van te maken. Het is de fantasie, die de aanleiding was voor deze activiteit. Dromen van een pand in Rotterdam of Gent! Mirjam de Winter geeft een korte inleiding over het werk van Mark Cloet. Lucas Geurts zal ook het publiek bij het gesprek betrekken. Mark aanwezig vanaf 12.00 uur, begin discussie 14.00 uur. Vanaf 15.00 uur zal Karel Wuytack de inhoud van het gesprek verder brengen door over schaalvergroting (ook materiaalgebruik e.a.) te spreken, in het beeldhouwwerk van Brancusi. Projectie van unieke foto's, tekeningen en briefwisseling uit Centre Pompidu om verband met AI en in confrontatie met het werk van Mark Cloet.

Célio Braga, SKIN WOUND QUEER
solo expositie in het Kunstmuseum Den Haag, in drie Berlagekabinetten.

Célio Braga, expositie in Kunstmuseum Den Haag 10 juni - 10 september 2023: SKIN WOUND QUEER; twee groepen werk gaan over ''SHIRTS'': de “23 White Shirts”, 2000-2001, formaat variabel afhankelijk van plaatsing; met overhemden, vaak gekregen van aidsvrienden, die in elkaar gevouwen en opgeborduurd zijn. En, “14 Portraits: of Myself, of Friends, Friends of Friends, Acquaintances”, 2023; deconstructed men’s shirts hand stiched over a wooden stretcher, each 35 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamCélio Braga, expositie in Kunstmuseum Den Haag 10 juni - 10 september 2023: SKIN WOUND QUEER; twee groepen werk gaan over ''SHIRTS'': hier (rechterwand) ''14 Portraits: of Myself, of Friends, Friends of Friends, Acquaintances'', 2023; deconstructed men's shirts hand stiched over a wooden stretcher, each 35 x 30 cm. Tevens andere werken in de expositie, o.a. geperforeerde fotowerken (afbeeldeningen van huid) en hangende sculptuur ''Strings (Flowers falling to the Ground)'', 2006-2022 (met medicijnflesjes, textiel/borduursels).
PHŒBUS•RotterdamCélio Braga, z.t. 2017, kleurpotlood, aquarel, perforaties, textiel en reliëf op papier,

ca. 60 x 40 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

zondag 20 augustus 2023 om 15.00 uur: bezoek/toelichting Mirjam de Winter

De rondleiding is gratis, deelnemers betalen de museumtoegang.

Célio Braga, SKIN WOUND QUEER
solo expositie in het Kunstmuseum Den Haag, in drie Berlagekabinetten.

Rondleiding zondag 16 juli 2023, 14.00
Esther Bruggink zal met name op het materiaalgebruik en het thema 'huid' ingaan.

De rondleiding is gratis, deelnemers betalen de museumtoegang.

Célio Braga, SKIN WOUND QUEER
solo expositie in het Kunstmuseum Den Haag.

Meet-and-greet: 10 juni, 11.00-17.00 uur, in het Berlagekabinet.

'ver-hangen' expositie Tineke Bouma

zondag 18 december 2022, 14.30 - 16.00 uur

Tineke Bouma schreef dat zij wilde schilderen als de wind.
Dit bracht een bezoeker op de gedachte dat je ook 'anders' kunt ophangen.
Waar Daan Meerburg en Mirjam de Winter verschillende werken hebben gecombineerd, is het ook mogelijk de werken wat 'losser' op de wand te laten zweven...
Een spannend avontuur op één wand van 4 x 6 m.

Deze wand wordt leeggehaald en heringericht vanaf 14.30 - tot 16.00 uur.

dinsdag 20 september 2022, 13.30 uur: bezoek in Kunstmuseum Den Haag aan de expositie 'Rondom Mondriaan', waaraan Esther Bruggink met twee werken meedoet, de 'Delphinium Belladona in Quarantaine', 2020 en 'Viola in Quarantaine', 2020. Aanwezig: Esther Bruggink en Mirjam de Winter.

Esther Bruggink, Delphinium Belladona in Quarantaine, 2020 en Viola in Quarantaine, 2020

o.a. polyesterfilm, borduurzijde, messingdraad, 22 x 12 x 12 cm. en 45 x 20 x 20 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, Delphinium Belladona in Quarantaine, 2020,

o.a. polyesterfilm, borduurzijde, messingdraad, 22 x 12 x 12 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Tijdens de ART Rotterdam Week, 18-25 mei 2022,
in PHŒBUSRotterdam, vier Nederlandstalige lezingen
in het kader van de manifestatie 'Jewel.Rotterdam - Het Mannensieraad',
georganiseerd door Karin van Paassen, kunstenaar.

19 mei 2022, start om 19.45 uur
Suzanne van Leeuwen, conservator sieraden in het Rijksmuseum, Amsterdam
'Waarom dragen mannen sieraden?'
Het uitgangspunt voor deze lezing over mannensieraden is de collectie van het Rijksmuseum maar zal tevens geïllustreerd worden met voorbeelden uit andere collecties. De nadruk in de lezing zal liggen op Nederlandse sieraden, ofwel in Nederland vervaardigd of in Nederland gevonden. Bij gebrek aan fysieke voorbeelden zal gebruik gemaakt worden van schilderijen, prenten en archiefmateriaal.
pauze
Gary Symor, mode ontwerper en docent. Met zijn werktuigbouwkunde achtergrond heeft hij zich in de gespecialiseerd in de technische kant van de mode en heeft een passie voor ambachten.
Met zijn Surinaamse achtergrond weet Gary veel over sieraden die door Surinaamse mannen worden gedragen. Er is in Suriname een sterke traditie die verhaalt over identiteit. Zowel het ontwerp, de betekenis als de communicatieve waarde van de sieraden staan centraal.

21 mei 2022, start om 19.45 uur
Liesbeth den Besten, kunsthistorica, gespecialiseerd in sieraden
'Ordetekens, een typisch mannensieraad'
Over de Middeleeuwse ridderordes zoals Orde van de Kousenband en de Orde van het Gulden Vlies, en hoe de uiterlijke verschijningsvorm van het Gulden Vlies onder invloed van mode en smaak in de 18de eeuw verandert in een spectaculair schitterend juweel, tot aan de enorme toename aan ordetekens in de 18de/19de eeuw.Pauze
pauze
Iwan Klein, zilver- en goudsmid en gespecialiseerd in zegelringen.
'De gouden zegelring'
De zegelring is nooit weg geweest, nu sterker aanwezig dan ooit. Hoe is dat zo gekomen? Het verhaal van de zegelring met al zijn facetten. Welke ambachten / disciplines voert de goudsmid uit om een complete zegelring te vervaardigen. En over oude en nieuwe familiewapens. Wat is de functie, de emotie, de betekenis en de waarde van een familiewapen op een zegelring?

Anne Marie Finné, gesprek met Mirjam de Winter, 28 november 2021, 14.00-15.00 uur.
Haar boekje met aantekeningen laat een mekka aan inspiratiebronnen zien.
Zij noemt onder meer de kunsthistorica Estelle Zhong-Menguel, die schrijft over het 'multiplier des manières de voir'; de tuinarchitect Gilles Clément, die de natuur vooral laat werken en die spreekt over 'la peau de la terre'; en de auteur André Dhôtel, uit wiens teksten zij soms titels voor werken overneemt: 'Lieu-dit', 'Le temps d'une promenade' en 'Pays divers' ...

Bij de inrichting kozen wij 'half' voor een galerieopstelling, 'half' een atelierpresentatie. De drie tekeningen 'Au Jardin 1-2-3' uit 2011, elk grafiet op papier, 1.05 x 1.50 m., hebben wij, zoals in haar atelier vóór elkaar gehangen. Wij keken naar en bespraken 'L'Amant Couronné', een vierdelig werk op A4-papier uit 2012 naar Fragonard's schilderij met dezelfde titel (1771-1773), waarin de vrouw van een liefdespaar de man kroont en beiden door een kunstenaar worden geportretteerd. De drie witte papieren van Anne Marie Finné vertonen elementen van de compositie van het schilderij, via de achterkant van zwart carbonpapier getekend. Het tekenproces is zichtbaar.

Anne Marie Finné, gesprek met Mirjam de Winter, 28 november 2021, 14.00-15.00 uur.

Anne Marie liet haar boekje met aantekeningen zien, een mekka aan inspiratiebronnen.
PHŒBUS•Rotterdam

zondag 21 november 2021:
Dominique De Beir, boekbespreking 'Poésie Administrative', 2021, 14.00 uur.
Francis De Beir, kunstkenner en neef van Dominique De Beir, voordracht 16.00 uur.

________________________

Paul de Kort, voordracht 'TOPOS', zondag 12 september 2021 om 15.00 uur.

Paul de Kort, voordracht in de tuin van PHŒBUS•Rotterdam, 12 september 2021
PHŒBUS•Rotterdam

Paul de Kort realiseerde landschappelijke projecten, waarvoor de tekeningen, objecten en installaties die eind jaren '80 en begin jaren '90 ontstonden de basis waren. Een selectie van de autonome werken wordt in PHŒBUSRotterdam getoond, waaronder de 25-delige tekeningenserie 'Solve et Coagula' uit 1991 die in 1992/1993 in het Stedelijk Museum in de tentoonstelling 'Op Ware Grootte' te zien is geweest. Over het verband tussen de autonome werken en het landschappelijke werk zoals de Mandercirkels, Overijssel, Pier+Horizon in Flevoland, de Wassende Maan in de Biesbosch, Element 79 Sterrenstof etc. Op de achterflap van het boek TOPOS, in 2000 verschenen ter gelegenheid van de onthulling van de Mandercirkels, valt te lezen: "... onder de beelden zit een orde die maakt dat elk punt op zijn natuurlijke plaats valt ...".

Paul de Kort, van links naar rechts, COAGULUM 1991, ANAMORPHOSES 1996, CONTINUOUS CUMULO 1992, SOLVE ET COAGULA 1991
PHŒBUS•RotterdamPaul de Kort, Mandercirkels, oplevering 2000 (Mander Ov.); Mandercirkels
PHŒBUS•RotterdamPaul de Kort, Mandercirkels, oplevering 2000 (Mander Ov.); Mandercirkels, tekening op A3.
PHŒBUS•Rotterdam

14 en 15 augustus 2021 om 12.00, 14.00 en 16.00 uur, met drie concertdelen.
Cora Schmeiser zingt "Kronen voor de Zotheid", een vocaal soloconcert.

Regula Maria Müller, 'Kroon voor Onverstand', 2013, glas, glaskralen, koperen belletjes, paternosterbonen, borduurgaren e.a. ca. h 29 x ø 37 cm, detail.
PHŒBUS•Rotterdam

De sculpturen van Regula Maria Müller, 'De Muzen van Erasmus - Kronen voor de Ondeugden, de Marot of Scepter en de Rijksappel' zijn inspiratie voor het historisch en actueel onderzoek van Cora Schmeiser, om de kronen in vorm, uitstraling en materiaal een stem te geven. Welke muziek zou Erasmus van Rotterdam in zijn tijd gehoord kunnen hebben? Zal hij "worldes blis", een Oudengels lied over de schijn van de wereld herkend hebben? De Ondeugden en Deugden bieden ook in het heden een bron van stilstaan en nader kijken - teksten o.m. uit de vroege 20ste eeuw 'De Stijl' en Dada zullen ondersteunend werken.

Aandragen eerste idee Mirjam de Winter; uitwerking, historisch onderzoek, realisatie Cora Schmeiser. Met dank aan Stichting Droom en Daad, makersloket ter ondersteuning van de cultuur in Rotterdam!

Op 15 augustus is Regula aanwezig, met enkele Zwitserse vrienden,
zij geeft toelichting. – wie weet wordt er 'schweizerdeutsch' gesproken!

25 juli 2021, om 14.00 uur in de tuin van PHŒBUSRotterdam;
om 16.00 uur, in de galerie beletage PHŒBUSRotterdam:
"Kwartet MA", met Cora Schmeiser – zang en objecten; Lucija Gregov – cello en objecten; Nina Hitz – cello en objecten; Emma Houston – objecten, publieksparticipatie en logistiek. Deep listening naar Hildegard Von Bingen, Bach, Cage, Morton Feldman.

Ma concerten

25 juli 2021, Esther Bruggink, aanwezig om vragen over haar werk te beantwoorden.
Esther houdt op een nader aan te kondigen moment een voordracht over 'hortus conclusus' en haar werk.

Drie voordrachten door kunstenaars op de ART Rotterdam, 2021, Van Nellefabriek:
Esther Bruggink, wo 30 juni 16.00 uur
Anne Marie Finné, do 1 juli 12.00 uur
Jadranka Njegovan, zo 4 juli 15.00 uur

2 juni 2021, 19.30 uur, en 12 juni 2021, 12.00 uur
Sjoukje Binsma, workshop 'Moments of MA', het ervaren van werken van Regula Maria Müller en Ken'ichiro Taniguchi. Duur: ruim 1 uur.

Moments of MA

30 mei 2021, 15.30-16.00 en 17.00-17.30 uur, plaats PHŒBUSRotterdam, tuin:
'Zerewind', met Bas Kwakman, poezie en Hans Woudenberg, cello.

Zerewind 2021

Bas Kwakman en Hans Woudenberg, eerste van twee optredens, 'Zerewind', zomer 2021, tuin PHŒBUS•Rotterdam
PHŒBUS•RotterdamBas Kwakman, dichter en Hans Woudenberg, musicus/cellist, tijdens het optreden 'Zerewind', zomer 2021, tuin PHŒBUS•Rotterdam
PHŒBUS•Rotterdam

twee cello's van Hans Woudenberg, gebruikt bij het optreden in de tuin van PHŒBUS•Rotterdam , zomer 2021
PHŒBUS•Rotterdamtuin PHŒBUS•Rotterdam - i.v.m. expositie van Regula Maria Müller 2021: geplant zijn 1000 'tulipae clusianae'; te zien is het uitgroeien van de zaaddozen
PHŒBUS•Rotterdam

16 mei 2021, rond 16.00 uur zingt sopraan Cora Schmeiser drie liederen 'rond Regula'

Maandagen 25 november 2020 om 15.00 uur en 14 december 2020 om 15.00 uur:

Twee excursies naar expositie "The Bomb" met de werken 'Nagasaki' en 'Hiroshima' van Ken'ichiro Taniguchi in Japanmuseum Het Sieboldhuis, Leiden. Rondleiding directeur Kris Schiermeijer.

30 augustus 2020 en zondag 27 september 2020, 16.00-16.30 uur
Cora Schmeiser, sopraan - zang, draailier, klankschaal

30 stoeltjes op afstand in de tuin, 16.00-16.30 uur
muziek uit de tijd van Boccaccio, in gedachten het 'Pluk de dag' van de Moderne Devotie. Over de kracht van de eenhoorn en andere wonderdieren, over kruiden en bloemen uit een Hortus Conclusus... Zij zingt in relatie tot corona. En tot beeldend werk van Regula Maria Müller, Esther Bruggink en andere kunstenaars. Stefan Gritsch' 'Semiprecious' wordt Hildegard von Bingen's 'O splendessimo gemma' – en tevens geïnterpreteerd als grafische muziekpartituur: eerste uitvoering 30 augustus 2020

programma 'Ortus conclusus' :
Ortus conclusus • Gregoriaans, Keulen, 1310
O virtus sapientie • Hildegard von Bingen (1098-1179)
Benedic, domine • Gregoriaans, Delft, 15e eeuw
Siphonophorae • hommage aan Ernst Haeckel (1834-1919)
Ein tier hat gruwelichen zorn • Rumslant von Sachsen, rond 1350
Maria, suesse meichdekyn • Anna von Köln (1480-1530), rond 1500
Bezwering door lachen • Velimir Chlebnikov (1825 - 1922)
O semiprecious gemma • Hildegard von Bingen (1098-1179) / Cora Schmeiser
Ortus conclusus • Gregoriaans, Keulen, 1310

25 stoeltjes op corona-afstand, tuin PHŒBUS•Rotterdam, zomer 2020,

t.b.v. concert Cora Schmeiser
PHŒBUS•RotterdamCora Schlesier, tijdens concert rond werk van Regula M. Müller en van Stefan Gritsch (met Hildegard von Bingen en eigen interpretatie); tuin PHŒBUS•Rotterdam, zomer 2020.
PHŒBUS•Rotterdam

dinsdag 30 mei 2017: excursie Keulen - Bergisch-Gladbach

09.00-12.00 uur: vertrek vanaf PHŒBUSRotterdam met auto's, aankomst Keulen
12.00-14.00 uur: Kolumba Museum, architectuur Peter Zumtor (CH) + lunchje
14.00-14.30 uur: S-Bahn naar Villa Zanders, Bergisch-Gladbach
14.30-15.30 uur: bezoek aan expositie Michael Toenges, Villa Zanders
15.30-16.15 uur: S-Bahn naar Keulen en door naar atelier Michael Toenges
16.15-17.30 uur atelier Michael Toenges
17.30-18.00 uur: soep en brood voor vertrek
18.00-21.00 uur: terugreis.

dinsdag 6 juni 2017 bezoek/excursie Enschede:
12.00-13.30 uur: expositie Frank Sciarone, toelichting - incl. lunch brood
13.45-15.30 uur: Rijksmuseum Twenthe, expositie Italiaanse renaissance
15.45-17.00 uur: bezoek Roombeek, architectuurwandeling o.l.v. Paul van der Jeugd
17.30 uur: iets gebruiken in restaurant Savenije, Lonneker + terugreis

nb excursies met eigen auto's of trein; kosten: benzine delen/treinkaart, museumtoegang, iets gebruiken

dinsdag 6 september 2016 'From 9 to 9 am/pm' - een rondreis vanuit/naar Rotterdam rond het werk van Ken'ichiro Taniguchi's Hecomi Sculpturen

09.00 uur vertrek vanaf PHŒBUSRotterdam, route via Afsluitdijk,
11.30 uur CJIB Leeuwarden, informatie sculptuur en architectuur; lunch
13.00 uur vertrek vanuit Leeuwarden
15.00 uur CODA Apeldoorn, bezoek en toelichting expositie
17.00-19.00 uur iets gebruiken in restaurant
21.00 uur aankomst in Rotterdam. Het programma is ruim opgezet, loopt niet uit.
Aansluiten vanuit een andere stad of in Leeuwarden/Apeldoorn is mogelijk. Zoals vaker wordt gereden met eigen auto's.

Pjotr Müller exposeert in het Stedelijk Museum Kampen en in kasteel Het Nijenhuis Wijhe sculpturen in diverse houtsoorten en pla - excursie zaterdag 27 juni 2015, zoals gebruikelijk met eigen auto's of per trein.

zaterdagmiddag 7 maart 2015 vanaf 15.00 uur, doorlopend tot Museumnacht:
Ken'ichiro Taniguchi - ontmoeting en toelichting op nieuwe 'Hecomi's
zaterdagavond 7 maart 2015: 19.00-23.00 uur geopend tijdens Museumnacht met '25'

Ken'ichiro Taniguchi loopt maandenlang in de stad Rotterdam, op zoek naar 'hecomi', i.e. slijtageplekken in wanden, in het plaveisel, op straat en in gebouwen.
De natuurkracht van het slijtageproces spreekt hem aan.
Na het overnemen van het silhouet van een hecomi, plaatst hij in de (meestal)
grauwe, donkere vindplaatsen, een precies passend gemaakt geel vlak van plexiglas - de kleur van de zon. Dit ritueel van passen doet onder meer denken aan het Japanse gebruik om craquelures in keramische potten met goud op te vullen.
Na het passen en fotograferen van de hecomivorm, wordt het vlak in verschillende
delen gezaagd, die vervolgens met scharnieren aan elkaar worden gezet, waardoor de opvouwbare sculpturen ontstaan - meestal klein van formaat.
Vanaf 2012 is de schaal vergroot: n.a.v. een opgegraven hek in 'Rotta Nova'-site
ontstond een sculptuur van ø ruim 1 m. (collectie Museum Rotterdam). In relatie tot de architectuur voor het CJIB Leeuwarden (Claus en Kaan) ontstond een werk van 10m.

Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de licht blauwe pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de licht blauwe pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty