18 februari 2024 - 28 april 2024
Solo expositie beletage, 'Furniture' en 'Ex Hibition' zijn twee thema's of hoofdstukken - met resp. 21 en 18 cartoons, als gewassen tekeningen in Oost-Indische inkt op papier.
In de werken steevast een referentie aan kunst (aan een werk, een expositie, of aan een of meerdere portretten) en/of aan design. Altijd in combinatie met een vroeger werk van Johan van Oord zelf. Alle gewassen tekeningen zijn voorzien van een titelblad, waarop de datum van het oorspronkelijke beeld, van het afgebeelde werk van Van Oord en van de nieuwe gewassen tekening.
zondag 21 april 2024, 14.30 uur: gesprek Johan van Oord en Ton van Dalen, geleid door Moniek Peters, voormalig conservator moderne kunst Dordrechts Museum.
Cameo
Film van Wim Goossens over Johan van Oord's 43 gewassen tekeningen 'Furniture':
Klik op het beeld om de film te bekijken...
Tijdens de expositie van Johan van Oord, Ton van Dalen in de projectruimte.
Hij plaatst een sculptuur als maquette, die verband houdt met het werk van Johan.
"DalenOord", 2023. Een sculptuur als maquette, als een museale droom, gebaseerd
op het gebouw van de Academie van Beeldende kunst en Technische Wetenschappen, G.J. de Jonghweg Rotterdam - waar Johan van Oord en Ton van Dalen hebben gedoceerd. Hout, acryl, staal, kunststof en geluid (12 volt mediaspeler), hxlxb 1.40 x 1.15 x 0.80 m
DalenOord
PHŒBUS•Rotterdam / ART Rotterdam 2024, 1-4 februari 2024
exposities Johan van Oord en Jan Smejkal
Johan van Oord, ART Rotterdam 2024
Het project 'CAMEO' van Johan van Oord bestaat uit vijftien hoofdstukken,
achter de titel van het hoofdstuk staat het aantal tot 15-10-23 gerealiseerde cartoons:
• Bien etonnee de se trouver ensemble 17
• Private View 17
• Antropology 23
• Ex Hibition 17
• Furniture 21
• Architecture 17
• Pittura Idiota 19
• At Home Fireplace 18
• Vaudeville 20
• Pro Posing 18
• Calligrammes 17
• Open Fire 17
• Politics 17
• Suspicious 18
• Living Still Life 17
• Working 17
+ Eindbeelden 4
Wals het jaar uit en in: '123 123'!
Qingqing zei op enig moment: "Nice, the date of the last day of 2023 is '12.31.23' " (i.e. USA versus EU: '31-12-23'). Ik zag er meteen een walsje in...
en wel in het werk van Johan van Oord: '123 123' uit 2007, 30 x 30 cm. in olieverf op doek, 'Rose Madder'. Johan gebruikt vooral pigmenten die in de traditie van de beeldende kunst een rol spelen zoals 'Venetian Red', ..., ..., .... In dit schilderij is 'Rose Madder' gebruikt, een tamelijk transparant plantaardig pigment getrokken uit de meekrab, gevonden in/bij meren; het is gebruikt door o.m. Van Eijck, Turner en Constable. Je ziet de 'Rose Madder' in verschillende tinten, je ziet ook de compositie, waarbij langs de randen van het vierkante werkje een walsje wordt uit gevoerd: '123 123'...
Hans Houwing, die op dit moment een expositie in de galerieruimte bel-etage heeft, maakte 6 kleine werken met '123456' en in de entree een iets groter zesdelig werk.
Jan Smejkal sluit aan met een zogenaamd kinderlijke krijttekening op hout met zwarte acrylverf - het lijkt of de tekening op schoolbord gecirkeld is, en zó uitgeveegd kan worden. Maar NEE, don't do it - de tekening is precies goed! De tekening toont rondende dansbewegingen!
Regula Maria Müller weefde een Fins geïnspireerde stof en heeft daarop geborduurd met steken die samen de dansers en danspassen van een walsje vormen. 29 x 28,5 cm., katoen, zijde, paarlemoer; te gebruiken als tasje of kussenhoes.
Johan van Oord in '33 33
JOHAN VAN OORD
MET
vogels, slangen, Ubu Roi, YSL, hekken, klokken, effectenbeurzen, bouillons, gewichten, geluiden, gewelven, het variété, uitroepen en verzuchtingen.
MET
oudt Hollands geel licht, ivoorzwart, lampzwart. Houtskool. OostIndische inkt. Chocolade en inktvis.
MET
Malevic, Magritte, Léger, Depero, de New Yorker, Neri di Bicci, Stefan Schlesinger en de Muzen.
SCHILDEREND
tekst Johan van Oord, geschreven t.g.v. de ART Rotterdam 2019
ART Rotterdam 2019
expositie Johan van Oord en Sarah van der Lijn, Hans Houwing, Ken'ichiro Taniguchi
2 september t/m 23 oktober 2016
Johan van Oord, 'noir puissant, noir absolu', expositie projectenkamer.
groepsexpositie 'In gedachten, m a s k e r s', 5 maart - 30 april 2016
10 mei t/m 21 juni 2015, Johan van Oord, solo
'nieuwe arrangementen en de avonturen van de compositie met watervogel '
tekeningen, collages, schilderijen 2007 - 2015
Tekst Bert Jansen, bij de expositie van Johan van Oord
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
Johan van Oord, Museum Boijmans-van Beuningen, 'Venetiaans Rood', wandschildering in de espressobar, 2011.
Johan van Oord, olieverf op doek, schaal 1 : 10, 'naar het Venetiaans Rood' in museum Boijmans-Van Beuningen.
Johan van Oord, 'OXO' - reeks van drie werken in olieverf op doek; signatuur aan rechterzijkant van no. 2.
2007 Johan van Oord, groepsexpositie 'over beeldende kunst en taal': zeven werken 'H' 's: 'H6' - 'H7/3' - 'H4' - 'H3' - 'H2' - 'H1' - 'H5', 2006-7, olieverf/doek, elk 0.36 x 0.24 m.
2008 'Parlando' olieverf op doek, 'alfabet-schilderijen', PHŒBUS•Rotterdam
2010 ART Amsterdam / PHŒBUS•Rotterdam, werken met composities met uitroeptekens, 0.20 x 0.20 en 0.30 x 0.30 m.
Johan van Oord, werken, olieverf op doek, 2009-2010, 0.20 x 0-.20 en 0.30 x 0.30 m. - gesigneerd aan de zijkant rechts.
Johan van Oord, z.t. 110.11, 2008, 24 x 30 cm.
Johan van Oord, 7 'H' 's [v.l.n.r. 'H6' - 'H7/3' - 'H4' - 'H3' - 'H2' - 'H1' - 'H5'], 2006-7, olieverf op doek, elk 0.36 x 0.24 m.
Johan van Oord, 'H1', 2006, olieverf op doek, 0.36 x 0.24 m.
Johan van Oord, werken in olieverf op doek, 0.36 x 0.24 m. (detail expositie 2008 projectenkamer souterrain).
Johan van Oord, idem. Johan van Oord, [X] 2008, olieverf op doek, 1.80 x 1.20 m.
Johan van Oord, werken in olieverf op doek, 0.36 x 0.24 m. (detail expositie 2008 galerieruimte beletage).
Johan van Oord, idem. Idem.
Johan van Oord, [G] / [ J R ] / [H N Y ] 2008, olieverf op doek, elk 0.36 x 0.24 m.
Johan van Oord, drie werken z.t. [expositie 'Parlando' 2008], olieverf op doek, 0.36 x 0.24 m