Sarah van der Lijn tekent op 3, 5 en 16 november 2023 in de Projectruimte. Haar tekenkunst in kleurpotlood op papier vergt concentratie en tijd. Soms klinkt even - temidden van haar verzameling kleurpotloden: 'En medio a mis colores' - de aria van Rossini, gezongen door Bartoli. Het is nu vooral een fris kleurenpalet. Wel getemperd, doordat de getekende kleine cirkeltjes witte puntjes open laten van het papier, waarop is getekend. Maar het gaat vooral om aandacht. Sarah wil rust en leegte bereiken. Niet verwonderlijk dat zij de tekentafel wegplaatst van het raam en uitkijkt op een witte wand.
Sarah is wel aanspreekbaar.
Kleine tekeningen, ca. A5 / wandobject mdf, acryl, pastel, kleurpotlood.
Sarah van der Lijn toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:
Sarah van der Lijn, boog diepblauw 12.2016, oliepastel en potlood op triplex, 160 x 107 x 11,5 cm.
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUS•Rotterdam, 'Main Section':
Sarah van der Lijn, '7 maal 7', 2023, kleurpotlood op glasvezelpapier, 167 x 100 cm.
Sarah van der Lijn maakte voor de expositie 'The Right Size XL' 2022, in PHŒBUS•Rotterdam een tekening 'Enkelingen [oranje]', 2022 - en twee medaillontekeningen (inkt en haar op papier) van 3.5 x 2.8 cm. ovaal.
Daarnaast de tekening 'Confetti' incl. twee medaillons", ' gelijke enkelen' in kleurpotlood op papier
ART Rotterdam/PHŒBUS•Rotterdam2022,
idee: 'The RIGHT SIZE and the inspiration of an 18thC Medaillon'
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.
Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL), Susanne Humrich (DE), Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE), Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)
In de expositie '30 x 2' vanaf 30 januari 2020 in PHŒBUS•Rotterdam (n.a.v. 30-jarig bestaan van de galerie, met dertig maal twee kunstwerken 'die van elkaar houden'), doet Sarah mee met een werk in bloed op papier, getekend met kroontjespen
De 'Statenbijbel 1635', 2010-2012, is vanaf 3 november 2019 tot eind februari 2020 te zien in de expositie 'Statenvertaling, Geschiedenis en Betekenis', waarin meer Statenbijbels opgenomen. Statenpassage, Tweede Kamer.
ART Rotterdam 2019
expositie Sarah van der Lijn, Hans Houwing, Johan van Oord, Ken'ichiro Taniguchi.
Sarah van der Lijn, expositie nieuw werk, 16 december 2016 - 5 februari 2017,
galerieruimte beletage, opening zondag 18 december 15-17 uur,
24 december 2017, 14.30-16.30 uur; 'verhalen vertellen'
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015
'Over klaarheid' – 2014:
expositie Sarah van der Lijn en Piet Dirkx,
welkom bij de opening zondag 12 januari 15-17 uur door Rob Leijdekkers
'Over klaarheid', Sarah van der Lijn en Piet Dirkx...
Sarah van der Lijn, 2010-12, haar van de kunstenaar door papier [kruizen], elk 14 x 10.6 cm.
Sarah van der Lijn, 2010-12, witte inkt op eigen geschept bruin papier, 25.7 x 14.9 cm.
Sarah van der Lijn, de tail expositie 'over klaarheid', 2014
Sarah van der Lijn: werk op papier en details uit de expositie 2014:
Sarah van der Lijn en Piet Dirkx exposeren tegelijkertijd...
Sarah van der Lijn werd door Piet Dirkx in 2010 in de expositie met werk van Piet Dirkx, Marijn van Kreij en Marc Nagtzaam als 'special guest' in de galerie voorgesteld. Zij had met pen en inkt het 'Hooglied' overgeschreven. In juni 2012 studeerde zij af aan de Academie St. Joost in Breda. Erg onder de indruk van haar tekeningen met kroontjespen en eigen bloed, ook van haar abstracte sculptuur 'Cube' gemaakt van eigen bloed en van haar schriftuur van de bijbel..... Voor het ladekastproject in Phoebus maakte zij intussen vlak na de zomer een nieuwe tekening in bloed en een verpletterend abstract reliëf, in wit, beige en grijsgroen.
Sarah van der Lijn, interview met Gijsbert van der Wal, in radioprogramma 'De Avonden' van de VPRO, vrijdag 30 september 2013. In het interview wordt gesproken over de Amsterdam Drawing, tekeningenbeurs, de preciesie in het werk, het kopiëren van de Statenbijbel en de recente verkoop aan de Caldic Collectie
Sarah van der Lijn, opstelling Amsterdam Drawing met tekeningen in (eigen) haar op papier (midden op sokkel: stapel papier, met in elk een haar vastgezet; rechtsonder 41,9 x 29, 7 cm.), in bloedplasma op papier (ingelijst) en in potlood op papier (links rood 29.7 x 41.9 cm., daaronder geel 29.7 x 42.2 cm.; rechtsboven in grijs potlood op papier, 59,4 x 41,9 cm.)
Sarah van der Lijn, tekeningen gemaakt met eigen haar, krantenpapier, bijna zestig maal 12.7 x 8.3 cm. Caldic Collectie.
Sarah van der Lijn, tekening gemaakt met haar op papier, 14,1 x 20,5 cm.
AMSTERDAM Drawing 2013
18-22 september 2013, NDSM-werf, te bereiken via de veerboot achter CS
over het IJ (richting NDSM, gratis, elk half uur + 1 min. lopen).
Deze Art Fair for Original Works on Paper, is organiseerd door Francis Boeske
en Hans Gieles. Voor deze eerste deelname wordt het fundamentele tekenkunst, de basis.
Sarah van der Lijn, Stefan Gritsch en Eva-Maria Schön.
Sarah van der Lijn (NL 1988) studeerde in 2012 aan de St. Joostacademie af. Zij kopieerde de 1159 bladzijden van de Statenbijbel 1637 in inkt op papier en gebruikt in andere werken op abstracte wijze eigen lichaamsmateriaal - bloed en haar. Zij heeft een uiterst minutieuze werkwijze.
Voor Amsterdam Drawing 2013 tekent zij heel fijne lijnen in potlood op onder andere A3 papier. Pas bij inzoomen wordt duidelijk dat de lijnen gearceerd zijn - onvoorstelbaar, met de hand gearceerd. Wanneer het oog de details loslaat, overtuigt het geheel: in een flits ontstaat, afhankelijk van het gebruikte grijze of kleurpotlood, een egale grijstoon of een getinte lichtvlek. De lijnen lossen op. Een zachtgeel omhelst.... en is vluchtig. Intussen is de schilderkunst voorzichtig de tekenkunst binnengeslopen.
In een vroeg werk is een raster getekend met bloedplasma en pen - alleen een zachte glans is zichtbaar. In een recent werk is eigen haar als een enkele draad op papier ingeregen, het grid daarbij volgend. In een werk uit de academietijd is op elk vel van een stapel kleingesneden krantenpapier, een haar als een soepele lijntekening aangebracht.
Sarah van der Lijn - gelijktijdig met Charl van Ark, najaar 2012
Sarah van der Lijn, tekening met kroontjespen in bloed [van de kunstenares], op glasvezel, 77.5 x 119.5 x h 4.5 cm.
Sarah van der Lijn, installatie z.t. 2012, watergedragen verf en matte watergedragen lak, op mdf, 78 x 4 x 120 cm.
Sarah van der Lijn, tekening met kroontjespen en eigen bloed op bamboe, 2012, ca. A4.
Ik werk altijd langdurig en toegewijd aan een werk. Daarbij gebruik ik materialen waar ik mijzelf van kan voorzien, zoals eigen bloed en eigen haar. In mijn werk ben ik opzoek naar wat ik het "nulpunt" noem. Of beter gezegd naar de oorsprong van leegte. Zo dicht mogelijk naar de stilte. Waardes gelijk getrokken tot een handeling, het ontwaarden. Ik zoek hiernaar in het herhalen van een eenvoudige handeling. In de abstractie.
Het waardeloze krijgt voor mij een nieuwe waarde die gebaseerd is op de oorsprong van de leegte.
In mijn werk word ik, ook door mijn meditatieve manier van werken die veel geduld en tijd vereist, regelmatig geassocieerd met de monnik.
De noodzaak in mijn werk is dat het geheel bestaat uit elementen die gelijk zijn aan elkaar. Deze elementen plaats ik in een zowel humaan als een mathematisch systeem.
Zo bestaat mijn werk uit tweedimensionale monochrome kleurvlakken die zich op drie-dimensionale objecten kunnen bevinden. Er zijn werken op papier, die geen tekeningen zijn. En er zijn objecten die een zelfstandigheid hebben en eveneens efemeer zijn en in enkel een herinnering of registratie verdwijnen. Objecten die vluchtig zijn en morgen en nieuwe tijdelijke kleur aannemen.
Sarah van der Lijn, 2012