Esther Bruggink (NL)

Esther Bruggink, "Into Your Hands", galerie beletage

19 mei t/m 7 juli 2019, daarna in de zomer op afspraak geopend

Esther Bruggink, ‘In jouw handen’, 2019, polyesterfilm, metaaldraad, borduurzijde, h 90 x ø 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘In jouw handen’, 2019, polyesterfilm, metaaldraad, borduurzijde, h 90 x ø 40 cm., detail handen
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, 'Hortus Consolation’, 2019
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink, ‘Enantiodromia’, 2002, polyesterfilm, metaaldraad, borduurzijde, 1.10 x 1.20 m.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Enantiodromia’, 2002, polyesterfilm, metaaldraad, borduurzijde, 1.10 x 1.20 m.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Enantiodromia’, 2002, polyesterfilm, metaaldraad, borduurzijde, 1.10 x 1.20 m. - in PHŒBUS•Rotterdam, bij late zon
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink, ‘Rusalka’, 2006, polyesterfilm, borduurzijde, glas, metaal, h 0.70 x 1.40 x 0.80 m., detail
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Rusalka’, 2006, polyesterfilm, borduurzijde, glas, metaal, h 0.70 x 1.40 x 0.80 m., detail
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Rusalka’, 2006, polyesterfilm, borduurzijde, glas, metaal, h 0.70 x 1.40 x 0.80 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink, ‘Geisha’, 2010, polyesterfilm, metaal, pvc, h 50 x 30 x 50 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Geisha’, 2010, polyesterfilm, metaal, pvc, h 50 x 30 x 50 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Geisha’, 2010, polyesterfilm, metaal, pvc, h 50 x 30 x 50 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink,
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Maria Magdalena’, 2009, werk op spieraam, geborduurd met haar, spelden, 30 x 25 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ‘Millefleurs’, 2019, acryl/heldere polyersterfilm
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink neemt deel aan de gezamenlijke expositie in alle ruimtes van:

Daniel Dutrieux, Bernard Villers, Eva-Maria Schön, Barbara Helmer,
Esther Bruggink en Regula Maria Müller, 10 maart t/m 10 mei 2019

Voor de expositie maakte zij drie werken met de titel ‘Gebedsnoot’. Deze zijn geïnspireerd op de expositie ‘Small Wonders’ in het Rijksmuseum 2017, met middeleeuwse, kleine houten sculpturen, met uiterst minutieus fijn beeldsnijwerk; en op de natuurtekeningen van de zoöloog Ernst Haeckel. Daarbij is het spannend dat de symmetrie die vaak in de tekeningen van plantaardige elementen van Haeckel is te zien, door Esther wordt gebroken. Het gebruikte materiaal is borduurzijde en polyersterfilm; de hoogte van de werken is ca. 7 cm., de breedte max. 17 cm.

Esther Bruggink, 'Gebedsnoot', 2019, borduurzijde/polyesterfolie, ca. h. 7 cm. x b. max. 17 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, 'Gebedsnoot', 2019, borduurzijde/polyesterfolie, ca. h. 7 cm. x b. max. 17 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, 'Gebedsnoot', 2019, borduurzijde/polyesterfolie, ca. h. 7 cm. x b. max. 17 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink, 'Gebedsnoot', 2019, borduurzijde/polyesterfolie, ca. h. 7 cm. x b. max. 17 cm.

Esther Bruggink, 'To [dis-]appear', expositie solo projectruimte.
4 maart t/m 15 april 2018, tevens geopend tijdens Museumnacht 010.

Dinsdag 20 maart 2018 om 14:00 uur: rondleding door Esther Bruggink in het Rijksmuseum langs werken die haar inspireren. Esther Bruggink is kunstenaar en professioneel rondleider in het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Esther Bruggink, 'Persephone' 2018, sculptuur: metaaldraad, tule, borduurzijde, hxbxd 37 x 27 x 37 cm. - klik aan voor de film 14 seconden.
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink verbindt in vier werken thema's uit sprookjes, mythes
en de klassieke kunstgeschiedenis aan haar persoonlijke belevingswereld.
Transparante en lichte materialen geven haar figuren iets kwetsbaars en vluchtigs
- alsof ze aarzelen tussen een wereld van verlangen en van concrete beperking...

In de video 'Vaselisa' 1999 spreekt een alsmaar ronddraaiend papieren popje
'she said, she would make my wish come true' - de hoop lijkt het hier te winnen van de geloofwaardigheid. De vrolijk dansende papieren popjes in 'Springtime' 2018 zijn een beeld van ongedwongen luchtigheid. In het licht van de sculptuur 'Persephone', ook uit 2018, verwijzen zij misschien naar deze Griekse godin in de tijd dat alles nog goed was - voor haar ontvoering naar de onderwereld door Hades. 'Persephone' is een zittende figuur, die in haar transparante borduursels maar ten dele zichtbaar wordt. Het granaatappelmotief verwijst daarbij naar het eten van de verboden vrucht en daarmee naar het overschrijden van de grens tot een andere wereld. Persephone kwam in de lente tevoorschijn en verdween in de winter weer naar de onderwereld... In het werk 'Rapunsel' 2017 heeft Esther een vroeg werk uit 2001 hernomen. In dit werk zijn een dunne huid en ongenaakbare blik gekoppeld aan lange vlechten van mohair en houtlijm, die aan de onderkant donker en 'aards' gemaakt zijn met houtskool, en die in het gelijknamige sprookje verwijzen naar de ervaringen die zij in haar ontwikkeling van meisje naar vrouw heeft meegemaakt. Esther Bruggink geeft op dinsdag 20 maart 2018 om 14:00 uur een rondleiding in het Rijksmuseum langs werken die haar inspireerden. Aanmelden via phoebus@phoebus.nl

Esther Bruggink, 'Rapunsel’, 2017 sculptuur: mohair, houtlijm, houtskool, ca. 1.30 x 0.25 x 0.25 m.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, 'Springtime’, 2018, sculptuur: polyesterfilm, borduurzijde, 35 x 35 cm.
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, 'Vaselisa, she said she would make my wish come true', 1999 video, dvd, 1/10.
PHŒBUS•Rotterdam

Esther Bruggink exposeerde in 2001 in de expositie 'Hortus Conclusus/Hortus Ludi', samen met Frédéric Geurts. Haar werk bestond uit de fantastische 'Eenhoorn' in polyesterfilm, borduurgaren en ijzerdraad; uit de 'Rapunsel' in kalkpapier en borduurgaren en uit de 'Doornroosje', 2001, polyesterfilm en borduurgaren – samen een sprookjeswereld. Frédéric maakte een ijldunne 'vleugel' van transparent lichtblauw gaas - wanneer iemand er langsliep zou een zacht briesje het buitengevoel versterken.

In de zomertentoonstelling PHŒBUS•Rotterdam 2017 exposeerde Esther Bruggink z.t. 2016, borduursel, tule in borduurring [portret], 33,5 x 32 x 10 cm. – een kleine 'hortus conclusus', waarin een jong jongetje temidden van gras en planten ligt.

In 2004 maakt Esther Bruggink voor Den Haag Sculptuur de liggende 'Rusalka'. Daar lag het beeld mooi in een glazen kist ... die door vandalen is vernietigd; en Rusalka gestolen. Een tweede versie wordt in 2019 in de expositie 'Into Your Hands" in PHŒBUS•Rotterdam tentoongesteld.

Esther Bruggink, z.t. 2016, borduursel, tule in borduurring [portret], 33,5 x 32 x 10 cm. – geëxposeerd in PHŒBUS•Rotterdam, zomertentoonstelling 2017
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ''Eugene'' 2001, polyesterfilm, borduurgaren, metaaldraad, l x b x h = 1,40 x 0.50 x 0,80 m. – geëxposeerd in PHŒBUS•Rotterdam, 2001, tijdens de expositie 'Hortus Conclusus'
PHŒBUS•RotterdamEsther Bruggink, ''Rusalka'' 2004, polyesterfilm, l ca. 0,90 m. – geëxposeerd tijdens Den Haag sculptuur, 2004. Foto: Simon van Boxtel.
PHŒBUS•Rotterdam

Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty