Amparo Sard toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUS•Rotterdam 28 januari 2023:

Amparo Sard, papierrelief 2020, zelfportret en ovale vormen, 32 x 46,5 cm
tevens in de tuin: Amparo Sard, 'Hulp...', 2020, aluminiumlegering, 0.74 x 0.60 x 1.05 m.
Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.
ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUS•Rotterdam, 'Main Section':

Amparo Sard, vijf van 10 handen op formaat van de hand van de kunstenaar,
SUBLIME "I thought I could change the world", 2023 - Resin -
5,5 x 9 x 13 cm., 11 x 8 x 6 cm., 9 x 10 x 9 cm., 12 x 12 x 9 cm., 12 x 9 x 11 cm.
Amparo Sard, '[Hulp...]', aluminiumlegering; geperforeerde papierreliëfs 2020, 0.70 x 1 m.
Solo beletage 11 oktober 2020 t/m 5 januari 2021, welkom!



Amparo Sard, 'Hulp...', 2020, aluminiumlegering (sculptuur kan binnen en buiten geplaatst), 0.74 x 0.60 x 1.05 m.
Verschillende opnames, die het werk 'Hulp...' van Amparo Sard in diverse mogelijke opstellingen tonen.




Amparo Sard, papierreliëf 2020, 1 x 0.70 m.; idem.
Amparo Sard, papierreliëf 2020, 1 x 0.70 m.
Amparo Sard, papierreliëf 2020, 1 x 0.70 m., detail
![Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/20/fSard20-c1x70-1ste-gbPhoebusrd_4837-1250.jpg)
![Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/20/fSard20-caring_GBPhoebusRd-_4860-1250.jpg)
![Amparo Sard, Caring for, een hangende kroonvormige sculptuur van geperforeerde handen en armen die elkaar lijken te omhelzen, detail expositie '[Hulp...]'
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, Caring for, een hangende kroonvormige sculptuur van geperforeerde handen en armen die elkaar lijken te omhelzen, detail expositie '[Hulp...]'
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/20/fSard20-Lifebouy-entB_5285-1250.jpg)
Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo
Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo
Amparo Sard, detail expositie '[Hulp...]', galerie beletage solo


Alle werken van Amparo Sard (1976) zijn gebaseerd op gefilmde zelfportretten. In een nieuwe serie werken, tot 25 december te zien in galerie PHŒBUS•Rotterdam, leidt ze de toeschouwer langs verschillende episodes uit haar leven, die ze afbeeldt in haar papierreliëfs. In deze voorstellingen, die ze met de fijnste speldjes perforeert, lijken lichaamsdelen steeds meer op te gaan in wolken, water, of in gedachtenflarden. Recentelijk is Amparo op grotere schaal gaan werken. In de tentoonstelling zijn dan ook niet alleen kleine papiereliëfs te zien van 32 bij 46,5 cm, maar ook nieuwe werken van 0,7 bij 1 meter, en daarnaast Caring for, een hangende kroonvormige sculptuur van geperforeerde handen en armen die elkaar lijken te omhelzen, en Help [...], een aluminium sculptuur bestaande uit gestapelde, geperforeerde handen.
kader van de manifestatie 'Unlocked / Reconnected ', vanaf begin juni 2020, hangen of plaatsen ca. 200 deelnemers (galeries, musea e.a. expositie instellingen) van 1 juni tot 1 september in hun entree een kunstwerk van een kunstenaar: PHŒBUS•Rotterdam, Amparo Sard, 'Precarious reactions [Half hand in/out]', 2020; polyurethane; 5 x 22 x 8 cm.
Amparo Sard, 'Precarious reactions [ Half hand in/out ]'...lees verder
Amparo Sard, 'Precarious reactions [Half hand in/out]', 2020;
polyurethane; 5 x 22 x 8 cm.
From 1990 the artist Amparo Sard uses a refined technique of perforating paper. In series of these reliefs of 32 x 46,5 cm. a female figure in a lace dress elegantly leads the observer of the work along episodes of the artists life. The resemblance with the artist is striking. Yet, looking at these works, we sense a feeling of not quite.… because there seems to be some acting, a kind of fake upleveled to the point of theater. With uncanny things in the works…. like for instance the Amparo in a great gesture with scissors in the hand cutting the refined dress, or carrying another self portrait as a doll in a suitcase. The theatrical links to the films in which Sard acts, that were from the start the basis for obtaining the images for the reliefs – but the images were further adapted and became more intriguing. In any case, as self portraits these works are superb. They are of an extreme beauty and outstanding in technique – using the smallest needles to obtain different, up to the most refined perforated surfaces. These delicate perforated reliefs are included in many important private and museum collections (Teylers, Guggenheim, Moma, DB etc etc).
In the meantime over the years there is an upscaling. We see the holes of the perforations in bigger sizes, for instance in a paper work of 1.50 x 2.50 m. the drilled holes are up to 5 mm. in diam. But also large scale sculptures in fibreglass and polyurethane appear. A boat, a half boat with holes.… very daunting. And huge perforated hands and arms that embrace each other to form a crown, which to Amparo also is a 'Lifebuoy' with reference to 'Caring for'…. These themes were earlier seen in the small reliefs and the crown stems from a small film, 'salvavvidas' 2012, in which the slow, cautious touching of the finger tips of both hands gives a thrill, when you look at it. 'Crown', 'Lifebuoy' and 'Caring for' – in the time of 'corona' it is as if the artist forecasted the pandemic we now live in. In general larger scale works intensify the feeling they inhabit. There is more and more focus on essential feelings, and on a search for intuition. In PHŒBUS•Rotterdam we did the exhibition 'Slowly through water' in 2018. To Sard, moving slowly and heavily through the water, brings one in the end to sense what really matters.
In the work of Sard brightness and splendid aesthetics are related to incomprehensibility and darkness – even more penetrating now than in the very beginning when, in a perforated white paper suddenly could appear a dark mask …. In the Dutch exhibition project 'Unlocked / Recollected' we show the recent sculpture, 'Precarious reactions [Half hand in/out]'. In it, the sculpture of a hand lies on a table. The fingers and a part of the hand form a partial self portrait of the hand of the artist in white polyurethane – with all caracteristics of Greek verismo. Whereas the second half of the hand consists of black polyurethane. The white part of the hand seems to crawl out of dirty gook, seems to refer to the dark, the literally and figurative not understood background of, or what is behind, the perforated work. Both in the past and in recent works, and particularly in this work, Amparo keeps to the sublime in which beauty and repulsion meet
mdw 25 mei 2020 PHŒBUS•Rotterdam
![Amparo Sard, 'Precarious reactions [Half hand in/out]', 2020; polyurethane;
5 x 22 x 8 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 'Precarious reactions [Half hand in/out]', 2020; polyurethane;
5 x 22 x 8 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/20/fSard20-PHOEBUSRotterdam-tovertafel-9_5020-1250.jpg)
![Amparo Sard, 'Precarious reactions [Half hand in/out]', 2020; polyurethane;
5 x 22 x 8 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 'Precarious reactions [Half hand in/out]', 2020; polyurethane;
5 x 22 x 8 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/20/fSard20-PHOEBUSRotterdam-tovertafel-5_5016-1253.jpg)
Unlocked / Reconnectedlees verder
persbericht 26 mei 2020
'Thuis' is een woord dat voor iedereen een eigen lading heeft. Het is de fysieke plek dichtbij, de ruimte van je huis, maar ook het 'land', het gebied dat gemist wordt wanneer je er vandaan bent. Thuis is de plek waar je geschiedenis en ideeën deelt, waar een continuïteit van aanwezigheid is. Door de Corona crisis heeft het begrip een bijzondere lading gekregen. Wat is 'thuis' in een tijd van een pandemie? Je huis kan een plek voor liefde en geborgenheid zijn, maar ook een plek die gekenmerkt wordt door oppressie en angst. En voelde ons huis überhaupt nog wel als een thuis in een wereld die geglobaliseerd, gedigitaliseerd en permanent in beweging is? Wat zijn de noties van een (t)huis en de poëtische reflecties die daarbij horen?
De tentoonstelling 'Unlocked/Reconnected' wil verschillende noties van de begrippen 'huis' en 'thuis' inzichtelijk maken. Het is een project dat de meest uiteenlopende 'huizen voor de kunst' met elkaar verbindt. Iedereen kan meedoen: musea, presentatie-instellingen, galeries, kunstenaarsinitiatieven en bedrijfscollecties. Vertrekpunt voor 'Unlocked/Reconnected' is het idee van solidariteit, de wil om gezamenlijk te reflecteren op wat (t)huis is. De wereld moet niet gefragmenteerd worden, niet opgebroken in een veelvoud van vier muren: juist een bundeling van krachten en locaties, nationaal en internationaal kan een ander gezicht geven aan wat thuis/huis kan betekenen. 'Unlocked/Reconnected' is een initiatief dat voortkomt uit een gevoel dat het open stellen van het huis na de lockdown ons noodzaakt om te heroverwegen hoe '(t)huis' er uit zou kunnen zien.
'Unlocked/Reconnected' strekt zich uit over ongeveer 200 locaties, die elk één werk naar eigen keuze presenteren - of het nu een schilderij, een sculptuur, een performance of een video-installatie is. Iedere instelling installeert dat werk in 'de hal van het huis', oftewel het entreegebied van de betreffende locatie. Deelnemers zullen hun eigen tentoonstellingsprogramma weer op kunnen pakken, en 'Unlocked/Reconnected' kan binnen dat programma een extra zijn, een interessante aanjager waarbij er in gezamenlijkheid gereflecteerd kan worden op de voorbije weken/maanden.
Amparo Sard / PHŒBUS•Rotterdam op de ART Rotterdam 2020; tevens: Stefan Gritsch en Simon Benson.
![Amparo Sard, [precarious reactions], 2020, perforated paper, 32 x 48 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, [precarious reactions], 2020, perforated paper, 32 x 48 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/20/fSard20-ztPrecariousReactions32x48-1100%20copy.jpg)


Amparo Sard, "Slowly Through Water", exhibition in PHŒBUS•Rotterdam. Solo in gallery space bel etage. 4. March - 15 april 2018. Start Museumnight 010, 3/4 March 2018 20.00 pm - 01.00 am.
Amparo Sard, many congratulations with LXRY list 2018 ! "
"PROMISING ARTISTS – A panel consisting of a renowned curator, a private collector, an editor-in-chief of an art magazine and connoisseur Etienne Boileau, has put together this worldwide list/ranking of investment worthy artists on the basis of exhibitions, publications and international experience." Amparo Sard has been chosen no. 11 of 26 most promising artists worldwide in: LXRY LISTS, the best of the best according to LXRY 2018, p. 150.

Amparo Sard exposeert in 'Slowly Through Water' met geperforeerde papierreliëfs, sommige voor het eerst bewerkt met een turqoise hars; met de film 'Esencia' en met een reliëf in hars, 1. x 1.50 m. Haar expositie heeft het thema 'water', en als altijd zijn perfect gelijkende zelfportretten in het werk opgenomen. Eerder componeerde Amparo Sard rechthoekige aquaria, waarin zij in een weelderige witkanten jurk zat, soms in hoog water - tegen verdrinking aan (ook: 'With the water to the neck', 2004). Het was een beeldvondst om met een rechte lijn van geperforeerde punten een kleine vouw in het papier architecturale beelden met licht-schaduwwerking op te roepen. Nu zijn de
rechthoekige vormen losgelaten en lijkt Amparo Sard 'Slowly Through Water'
te bewegen, zwaar en langzaam, een situatie die haar inspireert, zoals zij zegt:
omdat gevoelens en gedachten onbelemmerd kunnen opkomen.
Amparo was de 'Fly Woman', die zichzelf verbeeldde met in haar contekst vliegen - als metafoor voor codes en contacten in de buitenwereld - en zijzelf vloog zo vaak concreet de wereld rond om haar exposities in te richten. Als altijd is zij heel actief, maar nu kiest zij voor een andere omgang met de tijd - een rustige deining en het toelaten van intuïtie - intuïtie wordt door Amparo Sard gezien als houvast in een tijd van veel informatie, nieuws en nepnieuws.

![Amparo Sard, 2018, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm. [ASAS LiW]
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 2018, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm. [ASAS LiW]
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/18/fSard18-ppwit3246-ASASlyinginW-fPVDM-IMG_1130-1250.jpg)
![Amparo Sard, 2018, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm. [AS oT W WStr]
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 2018, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm. [AS oT W WStr]
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/18/fSard18-ppwit3246-ASASonT_Wstr_curt-fPVDM-_1136-1000.jpg)


Amparo Sard, detail van het eerste deel van een geperforeerd papierreliëf (twee vliegen), 2007; uit een reeks van zeven werken waarin twee vliegen het dubbele zelfportret van Amparo Sard lijken te construeren, danwel - bij omgekeerde lezing - te consumeren; elk reliëf 32 x 46,5 cm.
Amparo Sard, het laatste deel (VII) van een geperforeerd papierreliëf met het dubbele zelfportret van Amparo Sard, 2007, 32 x 46,5 cm. Foto's PHŒBUS•Rotterdam / Pieter Vandermeer






'In gedachten, m a s k e r s', 2016, groepsexpositie PHŒBUS•Rotterdam
![Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/16/fSard16-Hiddenfaceandpilars_.jpg)
![Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/16/fSard16-NT-800.jpg)
Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [gedeeld zelfportret, 2 Fly]
'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

In Berlijn zag ik een werk van Amparo Sard, La Otra, de Ander. Een geperforeerd reliëf op wit papier van 1.50 x 2.50 m. Geweldig, de allure van een Picasso. Toch is het werk voorzichtig opgebouwd met kleine leegtes, gaatjes van verschillende grootte, die stuk voor stuk, in het papier zijn geboord. In het veld van het niets verschijnt een dubbel zelfportret van Amparo, afgebeeld tot het middel, dat gebaseerd is op filmbeelden van zichzelf en daardoor extreem gelijkend is. De gebroken, in tweeën gedeelde persoon van Amparo staat voor driekwart rechtop, terwijl een kwart is omgevallen - met lichte schaduwen in beide gedeeltes voor de ontbrekende stukken. Deze persoon - als mens en als sculptuur - lijkt, voorbij het kubisme, enerzijds onthand, anderzijds wellicht (op zijn minst in gedachten) aan het multitasken. Als altijd is het werk tegelijk subliem en sinister. Is dit een 'act' of autobiografisch?
Het werk is op doorreis van de solo-expositie in Stichting Stärke Berlijn, via Londen naar het Macro Museum in Rome, waar de solo plaatsvindt van 13 maart t/m 26 april 2015.


Amparo Sard,'Limits', Macro Museum Rome, solo 2015. Sculptuur 'Lifebuoy', 2014, ca. h 2.50 x Ø 3.50 m.
Video's. Geperforeerde werken, o.a. 1.50 x 2.50 m.

Amsterdam Drawing 2014, ART Rotterdam 2015
resp. een variatie op de grote 'La Otra', 1.20 x 1.60 m. en 'La Otra' 1.50 x 2.50 m. Op de Amsterdam Drawing tevens werken van Joachim Bandau en Frank Sciarone. Op de Art Rotterdam tevens werken van Charl van Ark, Simon Benson, Stefan Gritsch.

Amparo Sard, detail van een geperforeerd papierreliëf (twee vliegen), 2007,een uit een reeks van zeven werken waarin twee vliegen het dubbele zelfportret van Amparo Sard lijken te construeren, danwel - bij omgekeerde lezing - te consumeren; elk reliëf ruim 30 x 40 cm.
Amparo Sard (1973) maakt filmregistraties van performances, die uitgangspunt vormen voor haar geperforeerde papierreliëfs. In 2004 exposeerde zij voor het eerst in PHŒBUS•Rotterdam; in 2005 werd haar werk getoond in de 'Perfors'-expositie, later op de kunstbeurzen Art Amsterdam en Art Rotterdam; in 2007 deed zij een grote solo in Phoebus; in de periode april-augustus 2008 exposeerde zij met dertig nieuwe papierreliëfs en een video onder de titel "The Fly Woman and the Mistake", in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Van 6 juni t/m 12 september 2010 toont zij in de Papierbiënnale in Coda Apeldoorn de sculptuur 'Capsula' (2009, papier, h 4.75 x ø 2.20 m. Eind 2010 exposeerde Amparo in PHŒBUS•Rotterdam met papierreliëfs en grote wandobjecten in de vorm van boten die uit de wand naar binnen leken te varen. In 2013 deelname aan de expositie 'open hof houden', PHŒBUS•Rotterdam 28 april t/m 16 juni 2013.
Het werk van Amparo Sard is internationaal snel bekend geworden en bevindt zich onder meer in de collecties van het MOMA en het Guggenheim Museum, New York; de Deutsche Bank Collection, Berlin; Loewe Foundation, Madrid; La Caixa Foundation, Madrid; Teylers Museum, Haarlem NL; Casal Solleric Museum, Mallorca; Artium Museum, Barcelona; Chelsea Art Musum New York.
![Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [AS as H+A / ATree], 0.70 x 1 m.
(ingelijst in 90% uv-werend artglas, esdoorningewit).
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [AS as H+A / ATree], 0.70 x 1 m.
(ingelijst in 90% uv-werend artglas, esdoorningewit).
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/13/fSard13-almtr_hndsA-P-_.jpg)
![Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [Crown of Hands], 0.70 x 1 m.
(ingelijst in 90% uv-werend artglas, esdoorningewit).
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [Crown of Hands], 0.70 x 1 m.
(ingelijst in 90% uv-werend artglas, esdoorningewit).
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/13/fSard13-handsP-1100.jpg)

Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [AS as H+A / ATree], 0.70 x 1 m. (ingelijst in 90% uv-werend artglas, esdoorningewit).
Amparo Sard, idem [Crown of Hands]


Amparo Sard, still uit de dvd 'salvavvidas', 2012.
Amparo Sard, geperforeerde papierreliëfs, in glas/witte lijst, 31 x 42 cm.
deelname aan de expositie 'open hof houden', 28 april t/m 16 juni 2013, geïnspireerd op de troonswisseling en het werk van de kunstenaars Amparo Sard, Bea Emsbach, Regula Maria Müller, Sibylle von Preußen, Yvonne van de Griendt - uit het persbericht:
In de videowerken en geperforeerde papierreliëfs is Amparo Sard een actieve en elegante vrouw in een lange, witte, kanten jurk, vaak vergezeld door een vlieg als symbool voor sociale relaties, het contact tussen mensen, de gedragsregels. Het zijn supergelijkende zelfportretten van Amparo en van de Amparo die rollen speelt. De ver doorontwikkelde techniek van het perforeren, hand- en handelsmerk, is vermoedelijk reden dat wij de handen ook steeds vaker als thema zien: eerst als handschoenen en als de hand waaraan door vliegen wordt getrokken; later zien wij Amparo die een sculptuur van handen draagt en die zwemt en naar handen in de vorm van een reddingboei (eng. lifebuoy) grijpt. Voor 'open hof houden' zijn twee reliëfs geperforeerd. In het ene zien wij de amandelboom uit Mallorca, haar geboorteplaats. Eronder ligt een figuur, die bij nader inzien uit geperforeerde handen en armen bestaat. Misschien rust deze figuur, misschien kijkt het naar het werk dat ernaast hangt, een cirkel of kroon, die uit louter handen bestaat. Amparo geeft in deze werken het kostbaarste dat zij bezit: haar handen - perforerend en geperforeerd - met alle referenties van oplegging en zegening, als altijd subliem: ongemeen goed.
In the videoworks and perforated paper reliefs we see Amparo Sard as an active woman in a beautiful, long white, lace dress. Often she is accompanied by the fly as a symbol of social relations, of the contact between people, or codes. These works are super resembling self-portraits of Amparo and of Amparo playing/acting roles. The unmistakably own technique, hand- and trademark, is problaby the reason we see her hands during the years more and more often as a theme. First, in the form of gloves and hands being pulled out on several sides by flies, then the image of Amparo being seen as bearing a sculpture of hands or as swimming and grasping for her hands in the form of a lifebuoy. For 'open hof houden' [to keep open court/table] two perforated works were made. In one the almond tree of Mallorca appears, the native country. Under it lies a reclining figure, that at closer look consists of perforated hands and arms. Maybe this figure is resting, maybe it is looking out to the circle or crown of hands in the work hanging beside it in the exhibition. We think Amparo gives in these works the very most precious: Amparo's self-portrait as a being perforating and as perforated hands - with all references to laying of hands, blessing and the sublime: strangely good.
vanaf 5 november 2010 Regula Maria Müller en Amparo Sardlees verder
In een foto van een weelderig bloemstilleven zijn duizenden gaatjes geprikt. De geperforeerde, levendige, natuurlijke, grillige lijn breekt door het beeld van de kleurenpracht, van de zijdeglans en van de welvingen van bloemkelken heen, maar lijkt zich niet geheel onsoepel te voegen in de chaos van bloemstengels en bladeren. Er wordt een ruimte geopend, waar doorheen een tweede foto zichtbaar is en zo verder, naar nog een foto en nog een steeds dieper. Er ontstaat reliëf dat nog wordt verhoogd door het oppervlak van de bovenste foto met glaskraaltjes te borduren. Elk kraaltje heeft een eigen minuscule lichtreflectie. De blik van de beschouwer gaat mee, de diepte in, langs het oppervlak van het ontstane reliëf alsof met een vergrootglas wordt gekeken.
Een digitale foto-opname is nauwelijks zichtbaar, is alleen te bespeuren als een lichte zwarting in een wit papierreliëf, als de zachte schaduw van de inkt waarmee de achterzijde van wit papier is bedrukt. Inkt, die zichtbaar wordt door langs de openingen van duizenden minuscule gaatjes te kijken, die van achter naar voor met een naald in het papier zijn geperforeerd en die aan de voorzijde van het papier een ondiep reliëf laten ontstaan. Het oog zoomt in, maar het zwart laat zich niet peilen. Er is iets unheimisch aan, iets dat benieuwd maakt. Aan de voorzijde wacht het heldere beeld, wit met enige schaduwvorming binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis komt een associatie op met de 18de eeuwse 'witjes', niet voor niets ook 'grisailles' genoemd, van Jacobus de Wit.
De kunstenaar tovert, sublimeert inherente impulsen laat tussen de vingers door prachtige kunstwerken ontstaan. De toeschouwer houdt de adem in, het gevoel voor schaal en formaat en voor werkelijkheid en illusie, is even geschokt.
•
In de doorlopende reeks papierreliëfs van Amparo Sard vanaf 2004, elk 32 x 46 cm., wordt de geschiedenis, of de droom daarvan, van een zelfportret getoond. Wie Amparo heeft ontmoet, is geraakt door de sprekende gelijkenis. Het zelfportret krijgt de vorm van een pop, soms verdubbeld in haar spiegelbeeld, die in verschillende taferelen haar rol speelt, speels, stevig en streng, even meegaand en mechanistisch als een marionet, aangekleed, zo lijkt het, als een van de infanta van Velazquez. Subliem is de reikwijdte van de reis die Amparo onderneemt. 'The Fly Woman' in het beeld van haar werk is zij altijd omgeven door vliegen als het symbool van het contact met de buitenwereld tast in gevoel en in de concrete werkelijkheid (met koffer op stap) de verschillende lagen van het leven af. En uiteindelijk valt de kunstenaar wellicht samen met het beeld in haar werk.
In de 18de eeuw werd veel over smaak getwist. Edmund Burke schreef in zijn essay over het schone en het sublieme, dat het eerste vooral door elegantie en verfijning (denk aan rococo, in die tijd in zwang) verleidt, terwijl het sublieme door grootsheid ontzag en ook angst inboezemt, hetgeen in tweede instantie tot genieten leidt. Amparo Sard gebruikt in verband met haar werk de begrippen 'sinister' en 'subliem', maar het is een vondst van de Italiaanse filosoof en kunstcriticus Achille Bonito Oliva om in een recente tekst alle witte werken van Amparo Sard zwart te noemen. Laten wij hopen dat zij en ieder als toeschouwer na het diepe nachtelijk aftasten, na de schrik, even het gevoel krijgen van 'ge-reset' te zijn om daarna de prachtige ervaring mee te maken van het zetten van de eerste stappen in verse witte sneeuw.
•
- Het is nacht, geen verkeer. De eerste perforaties van Regula Maria Müller waren het weghalen van draden in textiel. Er ontstonden portretten, schaduwen van thuis. In recenter tijd, brengt de fotografie, ook de foto's uit de kindertijd, haar verwantschappen naar huis. Het trekken van sporen in de sneeuw van haar jeugd, wordt nu het doorprikken van het fotografische beeld van de sneeuw tot, naar ieders verrassing, het smeltwater verschijnt en verdampt of wegsijpelt in een onderaardse rivier. Glaskralen vormen water. Ergens in deze smeltkroes tussen slapen en waken, moeten de beelden ontstaan, die 'vol-' en '-ledig' aansluiten bij de natuur, die soms ruig en realistisch, soms uiterst verfijnd en altijd eigenzinnig zijn.
- Snelle vingers haken koperdraad tot filigrain, tot welvende bloembladeren, die vissenogen zullen omgeven en omtoveren tot het hart van bloemen de vissenogen die helder maar bewegingsloos blijven staren en ons geen blik in de ziel gunnen. De Belgische filosoof Christophe van Eecke beschrijft hoe de weelderigheid en het realisme in het werk van Regula verband houden met een intense verbeelding van details en het direct voortkomen uit het voorstellingsvermogen. Prangende beelden. De vissenogen blijven staren.
- Het middernachtelijk uur bergt zoveel rust en tijd. Regula tovert met haar prachtige handwerk en zegt bescheiden dat zij aansluit bij de bestaande uitzonderlijkheid van de natuur.
- In een vroeg werk, een sculptuur van brons, is een hersenpan van een lam aan de binnenzijde met bladgoud verguld, de blaadjes zitten lossig. Je kunt er in blazen, soms komt een klein stukje goud los.
•
in PHŒBUS•Rotterdam:
Al het werk van Amparo Sard is gebaseerd op fotografie, haar digitale registraties van performances, de geperforeerde papierreliëfs, de sculpturen in papier, fiberglass en alumium. Voor de manifestatie 'Fantastische Fotografie', concept Rommert Boonstra, toont zij in het ladekastproject in PHŒBUS•Rotterdam voor het eerst: fotowerken, pur sang. Regula Maria Müller maakt voor het ladekastproject een installatie met fotografie en bewerkte vissenogen.
Vanaf 5 november 2010 exposeren beide kunstenaars in de galerieruimtes van Phoebus.
Het ladekastproject, tevens in het kader van de fotografiemanifestatie, heeft twee thema's en twee titels: 'Sublieme ruimte' en 'Tautologische ruimte'.
Deelnemers zijn: Charl van Ark, Stefan Gritsch, Fiet van de Vijsel, Judy Millar, Dagmar Baumann, Alejandra Padilla, Ken'ichiro Taniguchi, Eva-Maria Schön, Jean van Wijk, Thijs Fokkens, Herbert Falken.
Vanaf 25 september exposeren in PHŒBUS•Rotterdam in het kader van de fotografiemanifestatie: - Willy de Sauter en Jean van Wijk, 'Tautologische ruimte', respectievelijk met werken in krijtlagen op paneel en fotowerken; en met bewerkte foto's.


•
Verdere literatuur:
Christophe van Eecke, "Mad Caps and Flowered Cups, Some Notes on Seeing Regula Maria Müller's Work" in De muzen van Erasmus, 2010, ISBN 978-94-6061-010-3. Achille Bonito Oliva, "A Shady Desert for the Impasse of Amparo", in Amparo Sard, Impasse, 2010, ISBN 978-84-87159-43-5 (oorspronkelijke tekst in het italiaans ook afgedrukt).
Mirjam de Winter, 24 augustus 2010



Amparo Sard, twee werken perforaties/papier, 2011, 1.10 x 0.75 m. (both private coll).
![Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASSperforated], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASSperforated], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-[ASperforated]-IMG_4475-1100.jpg)
![Amparo Sard, detail papierreliëf 2010 [AScarriesownHands], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, detail papierreliëf 2010 [AScarriesownHands], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-[ASneemthndnmee]IMG_4474-1100.jpg)
![Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASobservingOHSc], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASobservingOHSc], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/11/fSard11-ASObservingHandsculpture-P1230069-1100.jpg)
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASperforated], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, detail papierreliëf 2010 [AScarriesownHands], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASobservingOHSc], 32,5 x 46 cm.
![Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASinboatDrill], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASinboatDrill], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-CodaPHRott-relief-P1180086-1100.jpg)
![Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASpressesbthrWall], 32,5 x 46 cm
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASpressesbthrWall], 32,5 x 46 cm
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-ASbotewall-L-055-850.jpg)
![Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASboatasFly], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASboatasFly], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-%5BASboteasFly%5D-IMG_4469-1100.jpg)
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASinboatDrill], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASpressesbthrWall], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASboatasFly], 32,5 x 46 cm.






Amparo Sard, 'Spacing the space: creating Capsulas', 2010, fiberglass / spiegel, 29 x 47 x 27 cm., 29 x 47 x 40 cm., 29 x 47 x 63 cm., 29 x 47 x 117 cm., hangend aan de wand en vrij in de ruimte.
![Amparo Sard, z.t. [Paper boat on water] 2010, foto's, verschillende prints, opl...,
35 x 45 cm. incl. witrand.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, z.t. [Paper boat on water] 2010, foto's, verschillende prints, opl...,
35 x 45 cm. incl. witrand.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-FotoPAPER_BOAT_ON_WATER-1100_(1).jpg)
![Amparo Sard, z.t. [Fly and broken boat] 2010, foto's, verschillende prints, opl...,
35 x 45 cm. incl. witrand.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, z.t. [Fly and broken boat] 2010, foto's, verschillende prints, opl...,
35 x 45 cm. incl. witrand.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/10/fSard10-FotoFlyBoat-FLY_AND_BROKEN_BOAT1100_(1).jpg)

Amparo Sard, z.t. [Paper boat on water] en [Fly and broken boat] 2010,
foto's, verschillende prints, opl..., incl. witrand 35 x 45 cm.



Amparo Sard, 'Capsule' 2009, geperforeerd papier, sculptuur ca. 5 m. x ø 3.50 m., getoond in Coda Apeldoorn
Amparo Sard, de kunstenaar in Coda Apeldoorn tijdens de Papierbiënnale (t/m 12 september 2010)
Amparo Sard, detail 'Capsule' 2009



Amparo Sard, geperforeerd papieren reliëf, 2006, 32.5 x 46 cm. Collectie Museum Coda.
Amparo Sard, geperforeerd papieren sculptuur, 2009, ca. h 20 cm.
Amparo Sard, geperforeerd papieren reliëfs, 2009, 50 x 65 cm.



Amparo Sard, expositie Natuurhistorisch Museum Rotterdam 2008 (detail)
Amparo Sard, expositie Natuurhistorisch Museum Rotterdam 2008 (detail / dvd 2005 )
Amparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
De Spaanse kunstenares Amparo Sard maakt registraties van performances, waarin zij zelf optreedt en geperforeerde papierreliëfs. De digitale beelden van de films worden, al of niet met de computer bewerkt, geprint op wit papier, dat vervolgens met een speld wordt geperforeerd; met een soepele bewerking met de hand ontstaat het reliëf, dat aan de voorkant uitsluitend wit is met een minimaal 'schaduweffect' - door de geprikte speldengaatjes heen - van de zwarte inkt aan de achterkant. De reliëfs associeren met 'grisailles' of met de 'witjes', zogenoemd naar de 17de eeuwse Nederlandse schilder Jacobus de Wit, die zonder kleur schilderde en de illusie van reliëf opriep. Maar daarnaast ook met het pointillisme en met de bits waaruit computerbeelden zijn opgebouwd - in feite zijn de reliëfs van Amparo Sard dan ook getransformeerde computerbeelden. Ikonografisch kan worden geassocieerd met de stijve, maar beeldschone statieportretten uit de tijd van Velazquez. De figuur van Amparo Sard - wij weten dat zij Spaanse is en wij zien het beeld een statige dame met opgestoken haar, gehuld in lang witkanten gewaad - is eveneens vaak, wellicht door twijfel of verwondering, in een verstijfde houding neergezet. Dezelfde schoonheid, dezelfde ongenaakbaarheid - rakend aan het sinistere - en hetzelfde realisme, kenmerken de reliëfs van Sard.
Amparo Sard bouwt het beeld van zichzelf op met leegtes, minuscule openingen van speldengaatjes, waarmee de fijne gelaatstrekken en verschillende gezichtsuitdrukkingen op sublieme wijze worden neergezet. De gelijkenis met de realiteit is treffend. Anderzijds is het werk heel gekunsteld en wordt het opgeroepen realisme vaak in het beeld zelf ontkend: bijvoorbeeld wanneer de figuur Amparo zichzelf als baby in de arm houdt of als een pop in een koffer met zich meedraagt, maar ook wanneer zij als een bijna onbeweeglijke, als door verwondering bevangen, etalagepop wordt neergezet. Amparo, die in het beeld vaak door vliegen wordt begeleid - zoals in een zevendelig werk, waarin vliegen haar dubbele zelfportret lijken te creeren of, bij omgekeerde lezing, lijken af te breken en te consumeren - noemt zichzelf "The Fly Woman". In de concrete werkelijkheid maken wij haar mee als de kunstenares die letterlijk wereldwijd van de ene naar de andere tentoonstelling vliegt en intussen - naar de Nederlandse uitdrukking - met veel 'kunst en vliegwerk' haar werken tot stand stand brengt. Het spel met de werkelijkheid wordt door Amparo Sard zelf gerelativeerd: dat zij het is die in haar werk als zelfportret verschijnt, is maar toeval: zij is haar eigen model. De kunstenaar is altijd elders. Maar juist in het spel met de werkelijkheid, met zichtbare gelijkenissen en tegelijk met het ontkennen van de realiteit en het oproepen van dubbelzinnigheden, soms aan de hand van gespiegelde beelden; verder in de referenties aan bestaande kunst, maar ook met het gevoel bij de beschouwer van zekerheid hier te maken te hebben met een niet elders of eerder bestaande vorm van sublieme eigenheid in het werk; hierdoor brengt Amparo Sard met haar werk precies dat teweeg, wat goede beeldende kunst hoort te doen: de beschouwer is - parallel aan wat in sommige van haar werken zichtbaar is gemaakt - sprakeloos door verwondering ...









Amparo Sard, geperforeerde papierreliëfs 2008, elk 32.5 x 46 cm.
Amparo Sard exposeerde in mei 2004 in PHŒBUS•Rotterdam. Met de titel van de expositie: El Hombre Invisible (de onzichtbare man) en haar werk bouwt zij aan een allegorie van de maatschappelijke realiteit, waarin individuen zich als kameleons aan elke maatschappelijke contekst, dresscode, verwachtingspatroon, aanpassen. De koppen, handen en vliegen in het werk - de laatste een metafoor voor verandering - zijn met een speld, handmatig, in smetteloos wit papier geperforeerd en komen door de bewerking in relief naar voren. De beelden verschijnen in hun materiele pracht, maar hebben tegelijk iets sinisters: de koppen zijn maskers; innig samenhangende bijen lijken verstrikt in hun referentie naar grijze grafstenen uit koele kathedralen; een meisjes- of poppenjurkje hangt aan twee bijen en zweeft - maar waar naartoe zo zonder bezitter? - in de lucht; een afgesneden hand, of een handschoen, koppelt in relief een stoere materialiteit aan transparentie .....
Het sinistere raakt aan het thema van leven en dood. Sard citeert Eugenio Trias, die het sinistere relateert aan het moment van verwarring van een levensloos object met een levend wezen (bijvoorbeeld bij het zien van 'sprekende' poppen, wassenbeelden, en omgekeerd, bij het zien van een geamputeerd lichaamsdeel).
In een van de getoonde videowerken, "Comienda Moscas", 'eet' Amparo Sard rondvliegende popjes .....

![Amparo Sard, 2004 [twee bijen samenhangend], perforaties op papier,
25 x 20 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 2004 [twee bijen samenhangend], perforaties op papier,
25 x 20 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/fsard04-2da-1483.600.jpg)
![Amparo Sard, 2004 [jurkje aan twee bijen hangend], perforaties op papier,
25 x 20 cm.
PHŒBUS•Rotterdam Amparo Sard, 2004 [jurkje aan twee bijen hangend], perforaties op papier,
25 x 20 cm.
PHŒBUS•Rotterdam](https://www.phoebus.nl/images/sard/04/fsard04-jurk-1447-800.jpg)
Amparo Sard, 2004, still uit dvd "Comienda Moscas"
Amparo Sard, 2004 [twee bijen samenhangend], perforaties op papier, 25 x 20 cm.
Amparo Sard, 2004 [jurkje aan twee bijen hangend], perforaties op papier, 25 x 20 cm.
Amparo Sard, 2003, 'El Hombre Invisibile', perforaties in papier, 23 x 32 cm. Collectie Museum Teylers Haarlem.



Amparo Sard, 2003, 'El Hombre Invisibile', perforaties in papier, 23 x 32 cm. Collectie Museum Teylers Haarlem.
Amparo Sard, "Handschoen", 2004 perforaties op papier, 30 x 40 cm.
Amparo Sard, "Handschoen", 2004 perforaties op papier, 30 x 40 cm, detail