Sarah van der Lijn (NL)

Sarah van der Lijn, expositie nieuw werk, 16 december 2016 - 5 februari 2017,
galerieruimte beletage, opening zondag 18 december 15-17 uur,
24 december 14.30-16.30 uur; 'verhalen vertellen'

Sarah van der Lijn, boog diepblauw 12.2016, oliepastel en potlood op triplex, 160 x 107 x 11,5 cm. (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn, grijs paneel 03.2016, potlood op triplex, 28,8 x 22,5 cm. (part.coll)
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, blauw kaart 02.2016, oliepastel en potlood op papier, 14,8 x 20,7 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, horizontaal blauw 05.2015, potlood op papier, 29,7 x 41,7 cm. (part.coll)
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn, roze.blauw 06.2016, potlood op papier, 30 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, groen raster 02.2016, potlood op papier, 30 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, geel.blauw 01.2016, potlood op papier, 30 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Sarah van der Lijn, een tekening van 'eenlingen' - telkens dezelfde figuren, hier kleine cirkels, eindeloos herhaald, detail
PHŒBUS•Rotterdam

'Over klaarheid' – 2014:
expositie Sarah van der Lijn en Piet Dirkx,
welkom bij de opening zondag 12 januari 15-17 uur door Rob Leijdekkers

'Over klaarheid', Sarah van der Lijn en Piet Dirkx...

Sarah van der Lijn, 2010-12, haar van de kunstenaar door papier [kruizen], elk 14 x 10.6 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, 2010-12, witte inkt op eigen geschept bruin papier, 25.7 x 14.9 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, detail expositie 'over klaarheid', 2014
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn, 2010-12, haar van de kunstenaar door papier [kruizen], elk 14 x 10.6 cm.
Sarah van der Lijn, 2010-12, witte inkt op eigen geschept bruin papier, 25.7 x 14.9 cm.
Sarah van der Lijn, de tail expositie 'over klaarheid', 2014

Sarah van der Lijn: werk op papier en details uit de expositie 2014:

Sarah van der Lijn: werk op papier expositie 2014
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn: werk op papier expositie 2014, detail
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn: werk op papier expositie 2014, detail
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn: werk op papier expositie 2014, detail
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn: werk op papier expositie 2014, detail
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn: werk op papier expositie 2014
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn en Piet Dirkx exposeren tegelijkertijd...

Sarah van der Lijn werd door Piet Dirkx in 2010 in de expositie met werk van Piet Dirkx, Marijn van Kreij en Marc Nagtzaam als 'special guest' in de galerie voorgesteld. Zij had met pen en inkt het 'Hooglied' overgeschreven. In juni 2012 studeerde zij af aan de Academie St. Joost in Breda. Erg onder de indruk van haar tekeningen met kroontjespen en eigen bloed, ook van haar abstracte sculptuur 'Cube' gemaakt van eigen bloed en van haar schriftuur van de bijbel..... Voor het ladekastproject in Phoebus maakte zij intussen vlak na de zomer een nieuwe tekening in bloed en een verpletterend abstract reliëf, in wit, beige en grijsgroen.

Sarah van der Lijn, interview met Gijsbert van der Wal, in radioprogramma 'De Avonden' van de VPRO, vrijdag 30 september 2013. In het interview wordt gesproken over de Amsterdam Drawing, tekeningenbeurs, de preciesie in het werk, het kopiëren van de Statenbijbel en de recente verkoop aan de Caldic Collectie

Sarah van der Lijn, interview met Gijsbert van der Wal, radioprogramma
PHŒBUS•Rotterdam

opstelling Amsterdam Drawing met Sarah van der Lijn, links tekeningen van Stefan Gritsch in acrylverf op papier)
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, tekeningen gemaakt met eigen haar, krantenpapier, bijna zestig maal 12.7 x 8.3 cm. Caldic Collectie.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, tekening, potlood op papier (zeshoek), 14,1 x 20,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn, opstelling Amsterdam Drawing met tekeningen in (eigen) haar op papier (midden op sokkel: stapel papier, met in elk een haar vastgezet; rechtsonder 41,9 x 29, 7 cm.), in bloedplasma op papier (ingelijst) en in potlood op papier (links rood 29.7 x 41.9 cm., daaronder geel 29.7 x 42.2 cm.; rechtsboven in grijs potlood op papier, 59,4 x 41,9 cm.)
Sarah van der Lijn, tekeningen gemaakt met eigen haar, krantenpapier, bijna zestig maal 12.7 x 8.3 cm. Caldic Collectie.
Sarah van der Lijn, tekening gemaakt met haar op papier, 14,1 x 20,5 cm.

AMSTERDAM Drawing 2013

18-22 september 2013, NDSM-werf, te bereiken via de veerboot achter CS
over het IJ (richting NDSM, gratis, elk half uur + 1 min. lopen).
Deze Art Fair for Original Works on Paper, is organiseerd door Francis Boeske
en Hans Gieles. Voor deze eerste deelname wordt het fundamentele tekenkunst, de basis.
Sarah van der Lijn, Stefan Gritsch en Eva-Maria Schön.

Sarah van der Lijn, tekening in bloed plasma op papier, 2011, A3
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn (NL 1988) studeerde in 2012 aan de St. Joostacademie af. Zij kopieerde de 1159 bladzijden van de Statenbijbel 1637 in inkt op papier en gebruikt in andere werken op abstracte wijze eigen lichaamsmateriaal - bloed en haar. Zij heeft een uiterst minutieuze werkwijze.

Voor Amsterdam Drawing 2013 tekent zij heel fijne lijnen in potlood op onder andere A3 papier. Pas bij inzoomen wordt duidelijk dat de lijnen gearceerd zijn - onvoorstelbaar, met de hand gearceerd. Wanneer het oog de details loslaat, overtuigt het geheel: in een flits ontstaat, afhankelijk van het gebruikte grijze of kleurpotlood, een egale grijstoon of een getinte lichtvlek. De lijnen lossen op. Een zachtgeel omhelst.... en is vluchtig. Intussen is de schilderkunst voorzichtig de tekenkunst binnengeslopen.
In een vroeg werk is een raster getekend met bloedplasma en pen - alleen een zachte glans is zichtbaar. In een recent werk is eigen haar als een enkele draad op papier ingeregen, het grid daarbij volgend. In een werk uit de academietijd is op elk vel van een stapel kleingesneden krantenpapier, een haar als een soepele lijntekening aangebracht.

PHŒBUS•Rotterdam, Sarah van der Lijn - gelijktijdig met Charl van Ark, najaar 2012

Sarah van der Lijn, tekening met kroontjespen in bloed [van de kunstenares], op glasvezel, 77.5 x 119.5 x h 4.5 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, installatie z.t. 2012, watergedragen verf en matte watergedragen lak, op mdf, 78 x 4 x 120 cm.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn, tekening bloed van kunstenares op bamboe, ca. A4, gewelfd.
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn, tekening met kroontjespen in bloed [van de kunstenares], op glasvezel, 77.5 x 119.5 x h 4.5 cm.
Sarah van der Lijn, installatie z.t. 2012, watergedragen verf en matte watergedragen lak, op mdf, 78 x 4 x 120 cm.
Sarah van der Lijn, tekening met kroontjespen en eigen bloed op bamboe, 2012, ca. A4.

Sarah van der Lijn, 'Statenvertaling 1637', 2010-2012, inkt op kalkpapier, 1158 bladen, incl. sokkel 0.70 x 0.43 x 1.17 m.
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn,
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•Rotterdam

Sarah van der Lijn,
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•RotterdamSarah van der Lijn,
PHŒBUS•Rotterdam

Ik werk altijd langdurig en toegewijd aan een werk. Daarbij gebruik ik materialen waar ik mijzelf van kan voorzien, zoals eigen bloed en eigen haar. In mijn werk ben ik opzoek naar wat ik het “nulpunt” noem. Of beter gezegd naar de oorsprong van leegte. Zo dicht mogelijk naar de stilte. Waardes gelijk getrokken tot een handeling, het ontwaarden. Ik zoek hiernaar in het herhalen van een eenvoudige handeling. In de abstractie.

  1. Het waardeloze krijgt voor mij een nieuwe waarde die gebaseerd is op de oorsprong van de leegte.
  2. In mijn werk word ik, ook door mijn meditatieve manier van werken die veel geduld en tijd vereist, regelmatig geassocieerd met de monnik.
  3. De noodzaak in mijn werk is dat het geheel bestaat uit elementen die gelijk zijn aan elkaar. Deze elementen plaats ik in een zowel humaan als een mathematisch systeem.
  4. Zo bestaat mijn werk uit tweedimensionale monochrome kleurvlakken die zich op drie-dimensionale objecten kunnen bevinden. Er zijn werken op papier, die geen tekeningen zijn. En er zijn objecten die een zelfstandigheid hebben en eveneens efemeer zijn en in enkel een herinnering of registratie verdwijnen. Objecten die vluchtig zijn en morgen en nieuwe tijdelijke kleur aannemen.

Sarah van der Lijn, 2012

Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty