Mark Cloet (BE)

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

'25' - detail groepstentoonstelling Mark Cloet, ‘Matamoros’, 2014, dodenfluitje, keramiek [Mexico, 20e eeuw], vijf wiggen, aluminium. / C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013.
PHŒBUS•Rotterdam

ART Rotterdam 2014 – Mark Cloet, Kenichiro Taniguchi, Charl van Ark

Mark Cloet, 'Matamoros', 2014, dodenfluitje, keramiek [Mexico, 20e eeuw], vijf wiggen, aluminium.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, C-stone, 22 karaats goud, geciseleerd, op bronzen sokkel, 1.51 m. 2014.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, installatie C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013.
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, 'Matamoros', 2014, dodenfluitje, keramiek [Mexico, 20e eeuw], vijf wiggen, aluminium.
Mark Cloet, C-stone, 22 karaats goud, geciseleerd, op bronzen sokkel, 1.51 m. 2014.
Mark Cloet, installatie C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013.

Mark Cloet, C-Stone, 2013, vijf stenen in doos aan muur, aluminium.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, installatie C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013; links op de foto Charl van Ark, 'Doppelbett' 2012, olie/doek, 0.40 x 0.60 m.; rechts langs de rand van de wand drie 'Hecomi' van Kenichiro Taniguchi.
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, C-Stone, 2013, vijf stenen in doos aan muur, aluminium.
Mark Cloet, installatie C-stone, 2014, 21 stenen in doos 2013; links op de foto Charl van Ark, 'Doppelbett' 2012, olie/doek, 0.40 x 0.60 m.; rechts langs de rand van de wand drie 'Hecomi' van Kenichiro Taniguchi.

Tijdens de ART Rotterdam 2014 toont Mark Cloet toont twee soorten werk:

– C-Stone. Dit zijn werken die bestaan uit stenen die binnen een omhulling in de vorm van een doos zijn gegoten, m.b.v. vele kleine gietkanaaltjes, die later worden losgehaald en. Mark Cloet noemt het de 'renaissance van een steen in eigen omhulling' – overigens zonder doel God of de natuur te evenaren. Het gaat om het leren kennen van de steen. Een steen is in goud geciseleerd en voorzien van vele tekentjes '22K'; deze ligt op een bronzen sokkel van 1.51 m. hoog, kristallen kap. Installatie van 21 stenen op de vloer.

– 'Matamoros' is de titel van een werk van Mark Cloet, genoemd naar een stadje aan de grens tussen Texas USA en Mexico (tegenwoordig erg in het nieuws door de afschuwelijke repercussies van de kartels in dit gebied). Het werk werd daar geconcipiëerd. Hoewel het woord 'matamoros' eigenlijk 'schreeuwlelijk', 'druktemaker' of 'patser' betekent, ligt het stadje in een natuurgebied dat bekend staat om de stilte alom, 'Sound of Silence in Chihuahua en Coahuila'. Het werk is geïnspireerd op het gebruik van een groep Mexicaanse Indianen om in het vuur van de crematie een zg. 'dodenfluitje' van klei te bakken, dat de 'geest' van de overledene zou bevatten. Het werd gebruikt om met de dode te communiceren, of ook, om na de crematie naburige dorpen van het gebeurde op de hoogte te stellen. Het begin 20ste eeuwse fluitje heeft de vorm van een schedel en is in dit werk gecombineerd met wiggen van volgegoten aluminium. In ander werk van Mark Cloet worden wiggen gebruikt om vormen van stenen te stutten, hier functionerenzijn ze als losse elementen - overigens betekent het woord 'cloet' onder meer 'wig'.

15 augustus t/m 15 september 2013, opening zondag 8 september:

Janna Huyghe, Goudveil -installatie [zwevend, fictief terras], 2013,
roestvrij staal, tuin PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013 - met dank aan Donna
Masson Sweigard, goudsmid
en Alfonzo Magdiel, student Fulbright College Texas

Janna Huyghe, Goudveil - installatie [zwevend, fictief terras], 2013, roestvrij staal
PHŒBUS•RotterdamJanna Huyghe, Goudveil - installatie [zwevend, fictief terras], 2013, roestvrij staal
PHŒBUS•Rotterdam


Mark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013, sculpturen, i.e. stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer), vuursteen, zilver, 4 x 7 x 1 cm. en goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm. (foto's Janna Huyghe en Mirjam de Winter)

Mark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013, sculpturen, i.e. stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer), vuursteen, zilver, 4 x 7 x 1 cm. en goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet,z.t. 2012, zilver, 4 x 7 x 1 cm.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet,
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, detail installatie C-Stone, 2013, met stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet,
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet,
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, detail installatie C-Stone, 2013, met stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet,
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013, sculpturen, i.e. stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer), vuursteen, zilver, 4 x 7 x 1 cm. en goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013, sculpturen, i.e. stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer), vuursteen, zilver, 4 x 7 x 1 cm. en goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, expositie/installatie 'C-Stone' 2013, sculpturen, i.e. stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer), vuursteen, zilver, 4 x 7 x 1 cm. en goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet,
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, detail installatie C-Stone, 2013, met stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, detail installatie C-Stone, 2013, met stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, vuursteen, goud, 6 x 3,2 x 0,8 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, detail installatie C-Stone, 2013, met stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, detail installatie C-Stone, 2013, met stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, C-Stone, 2013, stenen in dozen in aluminium, brons, kunststof (3D printer)
PHŒBUS•Rotterdam

tekst Mark Cloet:

' Zoveel fraaier is in elk opzicht wat de natuur heeft gemaakt dan wat de kunst na probeert te maken· Daarom kan ik die ene haan nooit genoeg prijzen : Pythagoras. Nadat hij in zijn eentje alles was geweest : filosoof, man, vrouw, koning, burger, vis, paard, kikker en ik geloof zelfs spons, vond hij geen wezen rampzaliger dan de mens, omdat als al het andere tevreden is met de grenzen die de natuur stelt, alleen de mens de grenzen van zijn lot te buiten wil gaan.' Uit : Lof en Blaam - Lof de Zotheid -Erasmus - 1508-

Mark ziet, denkt en doolt, raapt een steen op, tekent en tekent een steen steeds weer.
Vormt deze in plastiline, maakt een silikonenmal, vult ongeveer twintig openingen met was. Maakt stokjes aan de geloste wasvormen, bouwt er wassen doosjes omheen, plaatst gietkroesjes. De doosjes, buisjes, gietkroesjes en steenvormen worden vele malen in een kwartssteenmengsel gedoopt, dat op hoge temperatuur in een oven wordt gebakken, terwijl de was wegsijpelt. In de holle ruimtes wordt schoongemaakt. En aluminium gegoten. Honderden gietkanaaltjes en ca. twintig gietkroesjes worden weggewerkt, nadat de steenvormen en doosvormen zijn losgesneden. Het stof wordt verwijderd.
Men kan een, de steen bestuderen en benoemen, maar niet namaken.
Laat staan de werkelijkheid of natuur verbeteren (wedijveren met God).
Geen sprake van zelfbewuste renaissancistische pretentie, integendeel.
Het project kreeg vorm in samenwerking met Alfonso Machdiel,
Mexicaans student aan de UTPA en de italiaanse edelsmid Donna Mason Sweigard.
Onderzoek brengt de steen dichter bij, er is een methodiek, een gezamenlijk proces.
Een delen van verwondering over iets dat tegelijk alles en niets is.
De houding is een van beschikbaarheid en openheid.
Renaissance van de steenvorm in een omhulling.
Intiem. Het heilige der heiligen is met zorg omgeven.

Mark Cloet exposeerde in PHŒBUS•Rotterdam in 2000; preview tijdens de ART Amsterdam 2011; in Phoebus solo 2011: 'schragen en stellingen' met tekeningen op papier en in brons

Mark Cloet, werken in brons, cire perdue
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, werk in brons
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, detail expositie 'schragen en stellingen' met wandobjecten in brons, voor een deel getoond op een tafel.
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, werken in brons, cire perdue
Mark Cloet, detail expositie 'schragen en stellingen' met wandobjecten in brons, voor een deel getoond op een tafel.

Mark Cloet, een bronzen wandobject, cire perdue, ca. 80 kg. vooraanzicht
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, een bronzen wandobject, cire perdue, ca. 80 kg. 
vooraanzicht
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, een bronzen wandobject, cire perdue, ca. 80 kg. zijaanzicht
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, een bronzen wandobject, cire perdue, ca. 80 kg. zijaanzicht
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, een bronzen wandobject, cire perdue, ca. 80 kg.
wijze van bevestiging en voor- en zijaanzicht

Mark Cloet, atelieropnames, tekeningen papier (een werk)
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, werken in brons
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, overzicht galerieruimte beletage tijdens inrichting
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, atelieropnames, een stapel tekeningen op papier (beschouwd als een sculptuur - als één werk);
en werken in brons (om neer te leggen of om aan de wand te hangen)
Mark Cloet, overzicht galerieruimte beletage tijdens inrichting
Mark Cloet toont naast bronzen een stapel tekeningen, die hij als één werk, een sculptuur beschouwt; slechts de bovenste drie tekeningen worden als aparte werken beschouwd

Mark Cloet, 'Denktak', l. 1.08 x ø kopje 0.06 m.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, 'Kader I', brons, 0.36 x 0.28 m.
PHŒBUS•RotterdamMark Cloet, 'Kader II', brons, 0.36 x 0.28 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Mark Cloet, 'Denktak', l. 1.08 x ø kopje 0.06 m.
Mark Cloet, 'Kader I + II', brons, elk 0.36 x 0.28 m.
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty