Jadranka Njegovan (HR/NL)

De kunstenares Jadranka Njegovan nam in 2017 deel aan het 'Ladekastproject'. Zij toonde uitzonderlijk fijne tekeningen uit de serie 'Changing Direction' in potlood/fineliner op papier; daarnaast enkele 'Lemna'-werken in waterverf en fineliner op papier ['lemna' is een soort 'eendenkroos'].

In 2018 werd werk getoond in de zomertentoonstelling en exposeert zij - van 11 november t/m 15 december - in de projectruimte van PHŒBUS•Rotterdam (tegelijk is werk van Célio Braga in de bovenruimte te zien).

Jadranka Njegovan, Lemna (m2), 2016, aquarel en fineliner op papier, 26 x 36 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, deelname Ladekastproject 2017, met Lemna (1), 2016, aquarel en fineliner op papier, 61 x 46 cm. (part. coll.)
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, 'Changing Direction', 2017, potlood en fineliner op papier, 61 x 46 cm. (part. coll.)
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, 'Changing Direction', 2017, potlood en fineliner op papier, 61 x 46 cm. (part. coll.) (detail)
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, Changing Direction (k4), 2017, potlood en fineliner op papier, 23 x 15,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, Who is afraid of weaving (k1), 2015/2018, inkt op papier, 23 x 15,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, 'Who is afraid of Weaving (2)', 2015/2018, inkt op papier, 23 x 15,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Jadranka Njegovan, BC (1), 2018, acryl en inkt op papier, 29 x 55 cm.
PHŒBUS•RotterdamJadranka Njegovan, BC (1), 2018, acryl en inkt op papier, 29 x 55 cm. (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Over haar werk schrijft Jadranka,

"Who is afraid of weaving" is een serie tekeningen ontstaan als een eerste poging om bewegingen van vogelzwermen te begrijpen. Tijdens het tekenproces werd ik gegrepen door de structuren die ontstonden door de overlapping van getekende vormen. Er ontstonden textielachtige ‘weef’-patronen. Vandaar de titel van de serie. Het proces zelf is ook niet zo vreemd: textiel is vlak maar plooibaar en verandert van vorm in de ruimte en de wind... en schering en inslag (ketting- en inslagdraden) worden hier een reflectie op de richting en afstand tussen vogels binnen een zwerm.

Hoewel ik een groot natuurliefhebber ben en juist veel bewondering heb voor de complexiteit van de ecosystemen en de diversiteit en rijkdom van kleuren en vormen, is dat niet in mijn werk terug te vinden. In de getoonde tekeningen, isoleer ik elementen uit hun context en, door ze te vergroten of te herhalen, krijgen ze een andere dimensie en soms een andere betekenis.
Isolatie en herhaling van vergelijkbare vormen/organismen zijn eigenschappen van monocultuur. Door de mens is monocultuur de dominante vorm geworden in het landschap om ons heen; een soort abstractie, onze vervreemding van de natuur. Maar monocultuur bestaat ook zonder invloed van de mens, iets wat we zien bij planten die een gebied overwoekeren, of dieren van dezelfde soort die in grote groepen leven. Elke monocultuur heeft een eigen patroon en structuur. Series tekeningen ‘Changing direction’ en ‘Lemna’ gaan over monocultuur.

Changing direction
Gefascineerd door zwermen vogels (eng. murmuration), begon ik te denken over het patroon van vliegen in een complexe formatie, over ‘verkeersregels’ binnen zo'n groep: om altijd een zelfde afstand te houden van elkaar moet een imaginair elastische raster of net gevormd worden. De beweging van zo’n complex ‘organisme’ kan alleen met film worden vastgelegd. Op papier blijft alles wat ik teken een ‘poging tot begrijpen’. Er zijn meerdere lagen van een ‘net’ die elkaar overlappen. Tijdens het tekenproces, laat ik op gegeven moment het idee van murmuration los en zo ontstaan tekeningen die volledig abstract zijn.

Lemna
Lemna is een serie tekeningen geïnspireerd door de overwoekering van sloten door een minuscuul plantje, eendenkroos. De tekeningen zijn in vele lagen opgebouwde rasters van druppels aquarelverf en getekende lijnen die de stippen (volgens strikte regels en overtredingen daarvan) verbinden. Zo ontstaat een illusie van een ondoordringbaar tapijt.

BC
De afkorting 'BC' staat voor ‘life before chlorophyll’. Chlorophyl is een zon-energie bindend maar onstabiel pigment, het thema fascineert me. Deze werken zijn resultaat van mijn gedachten over hoe zou het leven uit moeten hebben gezien voor dat chlorophyl ontstond.... Was het leven op aarde toen zwart-wit?
Techniek: acryl en inkt op papier. “

Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty