Bea Emsbach (DE)

16-20 september 2015, Amsterdam Drawing: Bea Emsbach

Bea Emsbach, Erscheinung, 2014, waterverf (met zuigvulpen aangebracht)/papier, 21 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Bea Emsbach, ‘Buxusblattwerk, Bioprobe’, 2014, 0.64 x 0.54 x 0.06 m.
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, 'Nest', 2014, inkttekening, gemaakt met 'Kolbenfüller' en penseel, + A4
PHŒBUS•Rotterdam'25' - detail groepstentoonstelling, projectkamer Bea Emsbach, [armen], 2012, buxusblad, textiel, elk ca. 70 x 12 x 15 cm en. Bernard Villers, Lampe sur pied, Led, filtre rouge. Cône tronqué de bois peint en noir (tempera)
PHŒBUS•Rotterdam

Vanaf 2007 exposeert Bea Emsbach regelmatig in PHŒBUS•Rotterdam.
De eerste keer 'gaf' zij in de projectenkamer vijfentwintig tekeningen in rode inkt.
Puntgaaf werden figuren, vooral vrouwen uit een oertijd, in heldere, soepele lijnen afgebeeld. In de komende jaren zouden de tekeningen veel voller en complexer worden en het midden gaan houden tussen tekening - gemaakt met de 'Kolbenfüller' (zuigvulpen) van haar grootvader en aquarel - er wordt ook met een ijldun penseel gewerkt. Daarbij lijken de verbeelde figuren zich als een kameleon aan het gebladerte van hun omgeving aan te passen. Wat daarbinnen dan nog aan beeld naar voren komt, komt uit het onderbewuste, uit de droomwereld - Bea Emsbach gebruikt het woord 'Erscheinung'. Naast tekeningen ontstaan sculpturen van verzamelde buxusbladeren, die onder meer in bloemrijke composities op spieramen worden ingestoken.

'Im Unterholz' - 23 november 2014 t/m 11 januari 2015

openingstijden rond kerst: zaterdag en zondag 27 en 28 december geopend,
daarna de zaterdagen en zondagen 3 en 4 en 10 en 11 januari

Bea Emsbach, 'Nest', 2014, inkttekening, gemaakt met 'Kolbenfüller' en penseel, + A4
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, ‘Buxusblattwerk, Bioprobe’, 2014, 0.64 x 0.54 x 0.06 m.
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, 'Nest', 2014, inkttekening, gemaakt met 'Kolbenfüller' en penseel, + A4, detail expositie 'Im Unterholz', 2014
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, 'Nest', 2014, inkttekening, gemaakt met 'Kolbenfüller' en penseel, + A4
Bea Emsbach, ‘Buxusblattwerk, Bioprobe’, 2014, 0.64 x 0.54 x 0.06 m.

Bea Emsbach, 'Nest', 2014, inkttekening, gemaakt met 'Kolbenfüller' en penseel, + A4
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, 'Nest', 2014, inkttekening, gemaakt met 'Kolbenfüller' en penseel, + A4
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, detail expositie 'Im Unterholz', 2014
PHŒBUS•Rotterdam



Ereignisse im Schatten - bergen und verbergen.

Die Ideen erscheinen an den Grenzen von Licht und Schatten, zwischen unheimlich und schön:
Zeichnen als das Ringen um die Bilder aus dem Bodensatz des allgemeinen
Unterbewussten und der Mythen aber auch aus einer bewussten Beschäftigung
mit Anthropologie und Psychologie.
Es ist der Versuch, sie zu bergen im Bewusstsein, dass das meiste unsagbar bleibt.

Was der Betrachter schließlich zu sehen bekommt, sind die Forschungsergebnisse
eines subjektivistischen Naturstudiums, Anthropomorphe Pflanzen und Protagonisten
eines inneren Naturvolkes, dessen Riten ein Stück weit rätselhaft bleiben und zugleich
eine Vielzahl an Assoziationen hervorrufen.
Hier ist das Zeichnen ein Ringen zwischen Greifbar-Machen und Sich-Entziehen und
ein sowohl intuitiver als auch in hohem Grad gesteuerter Prozess:
Die Lust am Finden und Erfinden.
Das Format ist das der Intimität des Schreibens und des Schreibtisches: DIN A4.

Bea Emsbach 2014


Collecties:
Graphische Sammlung der Kunsthalle Hamburg
Teylers Museum Haarlem
Museo d´Arte Contemporanea, Santiago de Compostela
Städtische Museen Jena
Graphisches Kabinett der Kunsthalle zu Kiel
Oberösterreichisches Landesmuseum Linz
Sammlung der Stadt Linz, Österreich
Sammlung der Deutschen Bank
Sammlung des Landes Rheinland Pfalz
Hessisches Ministerium für Wissenschaft und Kunst
Sammlung der Agrolinz Melamine, Österreich
Sammlung der Sparkassen Oberösterreich
Sammlung Springer, Hamburg
Sammlung Hanck, Düsseldorf,
und private Sammlungen

  • deelname aan 'open hof houden', groepsexpositie 28 april t/m 16 juni 2013, geïnspireerd op de troonswisseling en het werk van de kunstenaars Amparo Sard, Bea Emsbach, Regula Maria Müller, Sibylle Prinzessin von Preußen, Yvonne van de Griendt

Bea Emsbach, [armen], 2012, buxusblad, textiel, elk ca. 70 x 12 x 15 cm.
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, 'Blattwerk', buxusblad op spieraam, roze verf, 2013 (schuin aanzicht)
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, aquarellen
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, [armen], 2012, buxusblad, textiel, elk ca. 70 x 12 x 15 cm.
Bea Emsbach, 'Blattwerk', buxusblad op spieraam, roze verf, 2013, 27 x 33 x 5 cm.
Bea Emsbach, aquarellen 'Mantelmadonna' en z.t. [bloemen gebroken hartje], 2013, 2012, A4, inkt.

Bea Emsbach is vooral bekend om haar rode inkttekeningen, waarvoor zij de Kolbenfüller (zuigvulpen) van haar grootvader gebruikt. Perfecte lijntekeningen, open, soepel en verhalend. Getekend zijn krachtige archaïsche vrouwen, in de natuur geplaatst. Naarmate de tijd verder gaat worden de werken complexer, zijn er verschillende verdunningen van de rode inkt - tot zachtroze - zichtbaar en zijn lijnen soms tot kleine plasjes en vlekken uitgetekend. De tekeningen worden steeds voller, krijgen het karakter van aquarel. De verbeelde groepen van mensen hebben een onderlinge band, lijken iets te bespreken of te delen, en zijn verstopt in het oerwoud. Ook zijn elementen uit andere tekeningen te zien, het zijn afdrukken van natte inkt van gebladerte, van een voetje of een hand... Deze vorm van klein, konkreet hernemen van het eigen werk, heeft een weidsere pendant in de citaten uit de beeldende kunst, zoals in de variaties op Dürer's 'Adam en Eva'. Voor 'open hof houden', refereert Bea Emsbach aan verbeeldingen van de 'Mantelmadonna', de gekroonde Maria met beschermelingen onder haar mantel, die zich vanaf de 13de eeuw in de westerse beeldende kunst voordoen. Wij zien een Madonna met kroon en mantel van bladeren, die aan twee figuren bescherming biedt.

Bea Emsbach, tekeningen in rode inkt, gemaakt met 'Kolbenfüller' (vulpen met zuiger), A4, uit de expositie ''Tarnhaut'', 2009
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen in rode inkt, A4, uit de expositie ''Tarnhaut'', 2009
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen in rode inkt, gemaakt met 'Kolbenfüller' (vulpen met zuiger), A4, uit de expositie ''Tarnhaut'', 2009
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen in rode inkt, gemaakt met 'Kolbenfüller' (vulpen met zuiger), A4, uit de expositie "Tarnhaut", 2009
Bea Emsbach, tekeningen in rode inkt, A4, uit de expositie "Tarnhaut", 2009

Bea Emsbach, detail expositie ''Tarnhaut'', 2009, met rode inkttekeningen en werken in buxusblad
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach,
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, sculptuur, 2002, buxusblad en babykleding/lijm
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, detail expositie "Tarnhaut", 2009, met rode inkttekeningen en werken in buxusblad,

Bea Emsbach, sculptuur, 2002, buxusblad en babykleding/lijm
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, 'Ex voto', 2005, buxusblad en gummihandschoen/lijm
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, 'Ex voto', 2005, buxusblad en gummihandschoen/lijm
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, twee sculpturen, 2002, buxusblad en babykleding/lijm
Bea Emsbach, 'Ex voto', 2005, buxusblad en gummihandschoen/lijm

Bea Emsbach, 'Haushaut', 2009, tekening rode inkt, A4
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, detail tekening 2009 [jaagster]
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, rode inkttekening, A4, 2009, 'Tarnhaut - Blicke'.
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen rode inkt, A4: 'Haushaut', 2009, detail tekening 2009 [jaagster], 'groep'.

'EENMALIG'

project n.a.v. een idee van Rotterdamse galeries, waarbij kunstenaars 'eenmalig' werken voor 100 euro aanbieden, unica of in een oplage van 10 tot 100.
Bea Emsbach bood dertig tekeningen van haar afstudeerwerk aan, drie ervan werden gekocht door teylers, vele andere verdwenen in partikuliere collecties:

Bea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (2knn) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1knn) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (Drrkrl) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (bnmfmbolkds) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (veelkmvrbn) UNICUM
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (hfd3bladrn) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (2hfd_3popp) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (2fig_2hfd) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1knd_ovl) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1figenpr_haar) UNICUM
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (man_vrmet2hfddksls) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (4kids) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (2figdradn) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1figvhaar) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1figmhoed_vlkkn) UNICUM
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (hfdninschalen) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (figmetschoenenea) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1figgebogeb) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (5dfigzgezicht) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (mfigmveelslangen) UNICUM
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (5hf_blad) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (toeters_ball) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (1figzwemt) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (schoenen) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (ballonneuzen) UNICUM
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (2hand1hfd) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (2kdskruikndraden) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (neuzen) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (trechtersbenen) UNICUM
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen van haar afstudeerproject 1994, rode inkt / A5 papier. (troslingms) UNICUM
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, uit de expositie ''Nährkleid' 2007: tekeningen A3 in rode inkt op papier
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, uit de expositie ''Nährkleid' 2007: tekeningen A3 in rode inkt op papier
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, `horchhorch`, rode inkt op papier, 31 X 42 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, uit de expositie "Nährkleid' 2007: tekeningen A3 in rode inkt op papier

Bea Emsbach, expositie ''Nährkleid' 2007: tekeningen A4, rode inkt op papier
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, expositie ''Nährkleid' 2007: tekeningen A4, rode inkt op papier
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, expositie "Nährkleid' 2007: tekeningen A4, rode inkt op papier

Bea Emsbach, werk in gegoten latex, in houten kist, 1999, 'Er Ists', gedicht van Eduard Mörike (1804-1875) over lente en natuur: ''werk in gegoten latex, in houten kist, 1999, 'Er Ists'.
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, werk in gegoten latex, in houten kist, 1999, 'Er Ists', gedicht van Eduard Mörike (1804-1875) over lente en natuur: ''werk in gegoten latex, in houten kist, 1999, 'Er Ists'.
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, deelname expositie 'over beeldende kunst en taal', 2008:werk in gegoten latex, in houten kist, 1999, 'Er Ists' [gedicht van Eduard Mörike (1804-1875)]:

ER ISTS
Frühling lässt sein blaues Band / wieder flattern durch die Lüfte;
Süße, wohlbekannte Düfte / Streifen ahnungsvoll das Land.
Veilchen träumen schon, / Wollen balde kommen.
- Horch, von fern ein leiser Harfenton! / Frühling, ja du bists!
Dich hab ich vernommen!

Bea Emsbach, tekeningen in rode inkt, uit de reeks 'Fremde Frauen': A3
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen in rode inkt, uit de reeks 'Fremde Frauen': A3
PHŒBUS•RotterdamBea Emsbach, tekeningen in rode inkt, uit de reeks 'Fremde Frauen': A3
PHŒBUS•Rotterdam

Bea Emsbach, tekeningen in rode inkt, uit de reeks 'Fremde Frauen': A3

Sie thronen in Baumkronen, Blätter und Äste sprießen Ihnen wie Haare aus den Köpfen. Sie ringen miteinander und vollführen rituelle Tänze, deren Sinn uns verborgen bleibt. "Fremde Frauen" nennt Bea Emsbach ihre neueste Werkserie, deren Protagonistinnen an mythische Amazonen erinnern. Wie bereits auf älteren Zeichnungen, taucht auch hier wieder ein charakteristisches gefäßartiges Leitungssystem auf, das die Figuren miteinander verbindet und sie zugleich aneinander kettet. Technoide und zugleich archaisch anmutende Schaltapparate bilden Schnittstellen zwischen den Leitungen und garantieren den Energiefluss. Die Figuren hängen am Tropf dieser Systeme und es bleibt unentschieden, ob die Infusionen Energie zuführen oder Energie abzapfen. Darüber hinaus ist dieses sich selbst generierende System nicht nur Energie-Spender, sondern Kommunikationssystem im Generellen. Welche Signale die Männer - ja es gibt sie tatsächlich im Reich der Amazonen - in ihren Erdlöchern mit den Kopfhörern auffangen? Kommen diese Signale von den Bäumen oder den Baumfrauen? Wieder einmal lässt uns die Künstlerin im Ungewissen. In den Baumfrauen scheint sich vordergründig der Wunsch nach einem paradiesischen Naturzustand zu spiegeln. Wenn man aber genauer hinsieht, dann erkennt man, dass dieser Zustand durchaus seine Tücken hat. Denn auch dieser Naturzustand bedarf offensichtlich der Infusion, er kommt auf Krücken daher und nur allzu oft scheinen die Geschöpfe geradezu an die Bäume gekettet. Das erfundene Universum von Bea Emsbach generiert sich selbst, aber seine Bewohner kommen offenbar nicht ohne körperliche Blessuren davon. Utopie und Albtraum, Sehnsucht und Intensivstation liegen auf den Zeichnungen von Bea Emsbach dicht beieinander. Die Zeichnungen Bea Emsbachs erinnern in ihrer Grandezza in ihrer Ausführung stets an Vorbilder aus der Renaissance. Und wie die Künstler aus der Renaissance agiert auch hier die Künstlerin als Forscherin. Doch wenn damals das Verhältnis von Mensch und Natur neu vermessen wurde - und zwar zugunsten des Menschen -, so scheint dieses Selbstbewusstsein heute mehr und mehr fragwürdig, ja nicht mehr haltbar. Die geklonten Wesen von Bea Emsbach jedenfalls sind Abhängige - voneinander und vom System.

Christian Kaufmann, tekst in catalogus "Bea Emsbach, Fremde Frauen", Künstlerhaus Schloß Balmoral, 2004

Drawing

Drawing is a kind of `power station` for my art work. The sculptural objects I do, are related to the drawings without the drawings being sketches for them. Before I started on sculpture and installation, I just concentrated on linear drawing, which still is the central issue of my work. It is an autonomous way of densifying ideas and filling them with interior pressure and obsession. At the same time kind of hermetic and subjective and being part of an auto poetic cosmology the images are resulting from my research in the history of european art and mythology, It is especially the reflection of the psychological aspects of human condition that interests me, and the way certain images reappear throughout time and in different context. Shared by the common subconscious, the ideas of Science, science fiction and religious beliefs are related to each other at their extreme poles.
As I am fascinated by ideas and motives derived from cultural and art history, alchemy, religious and superstitious beliefs as well as psychology, science and science fiction, there is a period of some hundred years of imagery as a brain pool.
As the line is a timeless means of expressing ideas, it turned out to be an ideal instrument for my work. Even if the line seems to be quite conceptual, my process of drawing is also based on the subconscious. (I hardly do any sketches before I start working on certain ideas and structures grow in the process of drawing) Certain ideas and symbols are emerging in different connotations throughout time and originate from our subconscious. My drawings are done almost exclusively in red ink with a classic fountain pen. It is the antagonistic concept of the red colour that fascinates me.
It combines the impression of blood and metabolic functions with the simple beauty of a bright extrovert colour. Deep bloody red is disturbing in a psychological way as well as stimulating and obsessive.
It is fascinating for me to work with this strong antagonism between the introvert density of the line and the expressiveness of extrovert colour.

Bea Emsbach, 2007

Werken van Bea Emsbach bevinden zich in de collecties van:
Museo Arte Contemporanea, Santiago de Compostela (Spanien)
Kunsthalle Kiel, Graphisches Kabinett
Oberösterreichisches Landesmuseum
Sammlung der Deutschen Bank
Sammlung des Landes Hessen (Ministerium für Wissenschaft und Kunst)
Sammlung des Landes Rheinland-Pfalz
Kunsthalle Hamburg
Teylers Museum Haarlem.

Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty