Amparo Sard (ES)

Amparo Sard, detail van het eerste deel van een geperforeerd papierreliëf (twee vliegen), 2007; uit een reeks van zeven werken waarin twee vliegen het dubbele zelfportret van Amparo Sard lijken te construeren, danwel - bij omgekeerde lezing - te consumeren; elk reliëf 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, het laatste deel (VII) van een geperforeerd papierreliëf met het dubbele zelfportret van Amparo Sard, 2007, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, detail van het eerste deel van een geperforeerd papierreliëf (twee vliegen), 2007; uit een reeks van zeven werken waarin twee vliegen het dubbele zelfportret van Amparo Sard lijken te construeren, danwel - bij omgekeerde lezing - te consumeren; elk reliëf 32 x 46,5 cm.
Amparo Sard, het laatste deel (VII) van een geperforeerd papierreliëf met het dubbele zelfportret van Amparo Sard, 2007, 32 x 46,5 cm. Foto's PHŒBUS•Rotterdam / Pieter Vandermeer

Amparo Sard, deel I uit zevendelige serie, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, deel II uit zevendelige serie, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, deel III uit zevendelige serie, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, deel IV uit zevendelige serie, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, deel V uit zevendelige serie, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, deel VI uit zevendelige serie, geperforeerd papierreliëf, 32 x 46,5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

'In gedachten, m a s k e r s', 2016, groepsexpositie PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [zelfportret, bergrug]
Amparo Sard, 2016, geperforeerd papierreliëf, 32.5 x 46 cm. [gedeeld zelfportret, 2 Fly]

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Amparo Sard, La OTRA, geperforeerd papierreliëf, 2014, 1.50 x 2.50 m.
PHŒBUS•Rotterdam


In Berlijn zag ik een werk van Amparo Sard, La Otra, de Ander. Een geperforeerd reliëf op wit papier van 1.50 x 2.50 m. Geweldig, de allure van een Picasso. Toch is het werk voorzichtig opgebouwd met kleine leegtes, gaatjes van verschillende grootte, die stuk voor stuk, in het papier zijn geboord. In het veld van het niets verschijnt een dubbel zelfportret van Amparo, afgebeeld tot het middel, dat gebaseerd is op filmbeelden van zichzelf en daardoor extreem gelijkend is. De gebroken, in tweeën gedeelde persoon van Amparo staat voor driekwart rechtop, terwijl een kwart is omgevallen - met lichte schaduwen in beide gedeeltes voor de ontbrekende stukken. Deze persoon - als mens en als sculptuur - lijkt, voorbij het kubisme, enerzijds onthand, anderzijds wellicht (op zijn minst in gedachten) aan het multitasken. Als altijd is het werk tegelijk subliem en sinister. Is dit een 'act' of autobiografisch?
Het werk is op doorreis van de solo-expositie in Stichting Stärke Berlijn, via Londen naar het Macro Museum in Rome, waar de solo plaatsvindt van 13 maart t/m 26 april 2015
.

Amparo Sard,'Limits', Sculptuur 'Lifebuoy', 2014, ca. h 2.50 x Ø 3.50 m.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,'Limits', o.a. Video's.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard,'Limits', Macro Museum Rome, solo 2015. Sculptuur 'Lifebuoy', 2014, ca. h 2.50 x Ø 3.50 m.
Video's. Geperforeerde werken, o.a. 1.50 x 2.50 m.

Amparo Sard, La OTRA, geperforeerd papierreliëf, 2014, 1.50 x 2.50 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Amsterdam Drawing 2014, ART Rotterdam 2015

resp. een variatie op de grote 'La Otra', 1.20 x 1.60 m. en 'La Otra' 1.50 x 2.50 m. Op de Amsterdam Drawing tevens werken van Joachim Bandau en Frank Sciarone. Op de Art Rotterdam tevens werken van Charl van Ark, Simon Benson, Stefan Gritsch.

Amparo Sard,
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, detail van een geperforeerd papierreliëf (twee vliegen), 2007,een uit een reeks van zeven werken waarin twee vliegen het dubbele zelfportret van Amparo Sard lijken te construeren, danwel - bij omgekeerde lezing - te consumeren; elk reliëf ruim 30 x 40 cm.


Amparo Sard (1973) maakt filmregistraties van performances, die uitgangspunt vormen voor haar geperforeerde papierreliëfs. In 2004 exposeerde zij voor het eerst in PHŒBUS•Rotterdam; in 2005 werd haar werk getoond in de 'Perfors'-expositie, later op de kunstbeurzen Art Amsterdam en Art Rotterdam; in 2007 deed zij een grote solo in Phoebus; in de periode april-augustus 2008 exposeerde zij met dertig nieuwe papierreliëfs en een video onder de titel "The Fly Woman and the Mistake", in het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Van 6 juni t/m 12 september 2010 toont zij in de Papierbiënnale in Coda Apeldoorn de sculptuur 'Capsula' (2009, papier, h 4.75 x ø 2.20 m. Eind 2010 exposeerde Amparo in PHŒBUS•Rotterdam met papierreliëfs en grote wandobjecten in de vorm van boten die uit de wand naar binnen leken te varen. In 2013 deelname aan de expositie 'open hof houden', PHŒBUS•Rotterdam 28 april t/m 16 juni 2013.

Het werk van Amparo Sard is internationaal snel bekend geworden en bevindt zich onder meer in de collecties vanhet MOMA en het Guggenheim Museum, New York; de Deutsche Bank Collection, Berlin; Loewe Foundation, Madrid; La Caixa Foundation, Madrid; Teylers Museum, Haarlem NL; Casal Solleric Museum, Mallorca; Artium Museum, Barcelona; Chelsea Art Musum New York.

Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [AS as H+A / ATree], 0.70 x 1 m. (ingelijst in 90% uv-wereld artglas, esdoorningewit).
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, idem [Crown of Hands]
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, geperforeerd papierreliëf 2013 [AS as H+A / ATree], 0.70 x 1 m. (ingelijst in 90% uv-wereld artglas, esdoorningewit).
Amparo Sard, idem [Crown of Hands]

Amparo Sard, still uit de dvd 'salvavvidas', 2012.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëfs, in glas/witte lijst, 31 x 42 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, 'Hands [met vlinders]', 2012, afgietsel gips.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, still uit de dvd 'salvavvidas', 2012.
Amparo Sard, geperforeerde papierreliëfs, in glas/witte lijst, 31 x 42 cm.
Amparo Sard, 'Hands [met vlinders]', 2012, afgietsel gips.

deelname aan de expositie 'open hof houden', 28 april t/m 16 juni 2013, geïnspireerd op de troonswisseling en het werk van de kunstenaars Amparo Sard, Bea Emsbach, Regula Maria Müller, Sibylle Prinzessin von Preußen, Yvonne van de Griendt - uit het persbericht:

In de videowerken en geperforeerde papierreliëfs is Amparo Sard een actieve en elegante vrouw in een lange, witte, kanten jurk, vaak vergezeld door een vlieg als symbool voor sociale relaties, het contact tussen mensen, de gedragsregels. Het zijn supergelijkende zelfportretten van Amparo en van de Amparo die rollen speelt. De ver doorontwikkelde techniek van het perforeren, hand- en handelsmerk, is vermoedelijk reden dat wij de handen ook steeds vaker als thema zien: eerst als handschoenen en als de hand waaraan door vliegen wordt getrokken; later zien wij Amparo die een sculptuur van handen draagt en die zwemt en naar handen in de vorm van een reddingboei (eng. lifebuoy) grijpt. Voor 'open hof houden' zijn twee reliëfs geperforeerd. In het ene zien wij de amandelboom uit Mallorca, haar geboorteplaats. Eronder ligt een figuur, die bij nader inzien uit geperforeerde handen en armen bestaat. Misschien rust deze figuur, misschien kijkt het naar het werk dat ernaast hangt, een cirkel of kroon, die uit louter handen bestaat. Amparo geeft in deze werken het kostbaarste dat zij bezit: haar handen - perforerend en geperforeerd - met alle referenties van oplegging en zegening, als altijd subliem: ongemeen goed.

In the videoworks and perforated paper reliefs we see Amparo Sard as an active woman in a beautiful, long white, lace dress. Often she is accompanied by the fly as a symbol of social relations, of the contact between people, or codes. These works are super resembling self-portraits of Amparo and of Amparo playing/acting roles. The unmistakably own technique, hand- and trademark, is problaby the reason we see her hands during the years more and more often as a theme. First, in the form of gloves and hands being pulled out on several sides by flies, then the image of Amparo being seen as bearing a sculpture of hands or as swimming and grasping for her hands in the form of a lifebuoy. For ‘open hof houden’ [to keep open court/table] two perforated works were made. In one the almond tree of Mallorca appears, the native country. Under it lies a reclining figure, that at closer look consists of perforated hands and arms. Maybe this figure is resting, maybe it is looking out to the circle or crown of hands in the work hanging beside it in the exhibition. We think Amparo gives in these works the very most precious: Amparo’s self-portrait as a being perforating and as perforated hands - with all references to laying of hands, blessing and the sublime: strangely good.

vanaf 5 november 2010 Regula Maria Müller en Amparo Sard

Amparo Sard,
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard,

Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASSperforated], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, detail papierreliëf 2010 [AScarriesownHands], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, papierreliëf 2010 [ASobservingOHSc], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASSperforated], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, detail papierreliëf 2010 [AScarriesownHands], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASobservingOHSc], 32,5 x 46 cm.

Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASinboatDrill], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, papierreliëf 2010 [ASpressesbthrWall], 32,5 x 46 cm
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, papierreliëf 2010 [ASboatasFly], 32,5 x 46 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASinboatDrill], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASpressesbthrWall], 32,5 x 46 cm.
Amparo Sard, papierreliëf 2010 [ASboatasFly], 32,5 x 46 cm.

Amparo Sard,
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard,
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, 'Spacing the space: creating Capsulas', 2010, fiberglass / spiegel, 29 x 47 x 27 cm., 29 x 47 x 40 cm., 29 x 47 x 63 cm., 29 x 47 x 117 cm., hangend aan de wand en vrij in de ruimte.

Amparo Sard, z.t. [Paper boat on water] 2010, foto's, verschillende prints, opl..., 35 x 45 cm. incl. witrand.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, z.t. [Fly and broken boat] 2010, foto's, verschillende prints, opl..., 35 x 45 cm. incl. witrand.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, z.t. [Paper boat on water] en [Fly and broken boat] 2010,
foto's, verschillende prints, opl..., incl. witrand 35 x 45 cm.

Amparo Sard, ''Impasse'', 2009, 5' 18''
PHŒBUS•RotterdamKlik op de foto om de film te bekijken

Amparo Sard, "Impasse", 2009, 5' 18"

Amparo Sard, 'Capsule' 2009, geperforeerd papier, sculptuur ca. 5 m. x ø 3.50 m., getoond in Coda Apeldoorn
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, de kunstenaar in Coda Apeldoorn tijdens de Papierbiënnale (t/m 12 september 2010)
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, detail 'Capsule' 2009
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, 'Capsule' 2009, geperforeerd papier, sculptuur ca. 5 m. x ø 3.50 m., getoond in Coda Apeldoorn
Amparo Sard, de kunstenaar in Coda Apeldoorn tijdens de Papierbiënnale (t/m 12 september 2010)
Amparo Sard, detail 'Capsule' 2009

Amparo Sard, geperforeerd papieren reliëf, 2006, 32.5 x 46 cm. Collectie Museum Coda.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerd papieren sculptuur, 2009, ca. h 20 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerd papieren reliëfs, 2009, 50 x 65 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, geperforeerd papieren reliëf, 2006, 32.5 x 46 cm. Collectie Museum Coda.
Amparo Sard, geperforeerd papieren sculptuur, 2009, ca. h 20 cm.
Amparo Sard, geperforeerd papieren reliëfs, 2009, 50 x 65 cm.

Amparo Sard, expositie Natuurhistorisch Museum Rotterdam 2008 (detail)
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, expositie Natuurhistorisch Museum Rotterdam 2008 (detail / dvd 2005 )
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, expositie Natuurhistorisch Museum Rotterdam 2008 (detail)
Amparo Sard, expositie Natuurhistorisch Museum Rotterdam 2008 (detail / dvd 2005 )

De Spaanse kunstenares Amparo Sard maakt registraties van performances, waarin zij zelf optreedt en geperforeerde papierreliëfs. De digitale beelden van de films worden, al of niet met de computer bewerkt, geprint op wit papier, dat vervolgens met een speld wordt geperforeerd; met een soepele bewerking met de hand ontstaat het reliëf, dat aan de voorkant uitsluitend wit is met een minimaal 'schaduweffect' - door de geprikte speldengaatjes heen - van de zwarte inkt aan de achterkant. De reliëfs associeren met 'grisailles' of met de 'witjes', zogenoemd naar de 17de eeuwse Nederlandse schilder Jacobus de Wit, die zonder kleur schilderde en de illusie van reliëf opriep. Maar daarnaast ook met het pointillisme en met de bits waaruit computerbeelden zijn opgebouwd - in feite zijn de reliëfs van Amparo Sard dan ook getransformeerde computerbeelden. Ikonografisch kan worden geassocieerd met de stijve, maar beeldschone statieportretten uit de tijd van Velazquez. De figuur van Amparo Sard - wij weten dat zij Spaanse is en wij zien het beeld een statige dame met opgestoken haar, gehuld in lang witkanten gewaad - is eveneens vaak, wellicht door twijfel of verwondering, in een verstijfde houding neergezet. Dezelfde schoonheid, dezelfde ongenaakbaarheid - rakend aan het sinistere - en hetzelfde realisme, kenmerken de reliëfs van Sard.

Amparo Sard bouwt het beeld van zichzelf op met leegtes, minuscule openingen van speldengaatjes, waarmee de fijne gelaatstrekken en verschillende gezichtsuitdrukkingen op sublieme wijze worden neergezet. De gelijkenis met de realiteit is treffend. Anderzijds is het werk heel gekunsteld en wordt het opgeroepen realisme vaak in het beeld zelf ontkend: bijvoorbeeld wanneer de figuur Amparo zichzelf als baby in de arm houdt of als een pop in een koffer met zich meedraagt, maar ook wanneer zij als een bijna onbeweeglijke, als door verwondering bevangen, etalagepop wordt neergezet. Amparo, die in het beeld vaak door vliegen wordt begeleid - zoals in een zevendelig werk, waarin vliegen haar dubbele zelfportret lijken te creeren of, bij omgekeerde lezing, lijken af te breken en te consumeren - noemt zichzelf "The Fly Woman". In de concrete werkelijkheid maken wij haar mee als de kunstenares die letterlijk wereldwijd van de ene naar de andere tentoonstelling vliegt en intussen - naar de Nederlandse uitdrukking - met veel 'kunst en vliegwerk' haar werken tot stand stand brengt. Het spel met de werkelijkheid wordt door Amparo Sard zelf gerelativeerd: dat zij het is die in haar werk als zelfportret verschijnt, is maar toeval: zij is haar eigen model. De kunstenaar is altijd elders. Maar juist in het spel met de werkelijkheid, met zichtbare gelijkenissen en tegelijk met het ontkennen van de realiteit en het oproepen van dubbelzinnigheden, soms aan de hand van gespiegelde beelden; verder in de referenties aan bestaande kunst, maar ook met het gevoel bij de beschouwer van zekerheid hier te maken te hebben met een niet elders of eerder bestaande vorm van sublieme eigenheid in het werk; hierdoor brengt Amparo Sard met haar werk precies dat teweeg, wat goede beeldende kunst hoort te doen: de beschouwer is - parallel aan wat in sommige van haar werken zichtbaar is gemaakt - sprakeloos door verwondering ...

Amparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard,
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, geperforeerde papierreliëf 2008, 32.5 x 46 cm
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, geperforeerde papierreliëfs 2008, elk 32.5 x 46 cm.

Amparo Sard exposeerde in mei 2004 in PHŒBUS•Rotterdam. Met de titel van de expositie: El Hombre Invisible (de onzichtbare man) en haar werk bouwt zij aan een allegorie van de maatschappelijke realiteit, waarin individuen zich als kameleons aan elke maatschappelijke contekst, dresscode, verwachtingspatroon, aanpassen. De koppen, handen en vliegen in het werk - de laatste een metafoor voor verandering - zijn met een speld, handmatig, in smetteloos wit papier geperforeerd en komen door de bewerking in relief naar voren. De beelden verschijnen in hun materiele pracht, maar hebben tegelijk iets sinisters: de koppen zijn maskers; innig samenhangende bijen lijken verstrikt in hun referentie naar grijze grafstenen uit koele kathedralen; een meisjes- of poppenjurkje hangt aan twee bijen en zweeft - maar waar naartoe zo zonder bezitter? - in de lucht; een afgesneden hand, of een handschoen, koppelt in relief een stoere materialiteit aan transparentie .....
Het sinistere raakt aan het thema van leven en dood. Sard citeert Eugenio Trias, die het sinistere relateert aan het moment van verwarring van een levensloos object met een levend wezen (bijvoorbeeld bij het zien van `sprekende` poppen, wassenbeelden, en omgekeerd, bij het zien van een geamputeerd lichaamsdeel).

In een van de getoonde videowerken, "Comienda Moscas", `eet` Amparo Sard rondvliegende popjes .....

Amparo Sard, 2004, still uit dvd ''Comienda Moscas''
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, 2004 [twee bijen samenhangend], perforaties op papier, 25 x 20 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, 2004 [jurkje aan twee bijen hangend], perforaties op papier, 25 x 20 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, 2004, still uit dvd "Comienda Moscas"
Amparo Sard, 2004 [twee bijen samenhangend], perforaties op papier, 25 x 20 cm.
Amparo Sard, 2004 [jurkje aan twee bijen hangend], perforaties op papier, 25 x 20 cm.

Amparo Sard, 2003, 'El Hombre Invisibile', perforaties in papier, 23 x 32 cm. Collectie Museum Teylers Haarlem.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, ''Handschoen'', 2004 perforaties op papierm, 30 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamAmparo Sard, perforaties/papier, 2003, detail
PHŒBUS•Rotterdam

Amparo Sard, 2003, 'El Hombre Invisibile', perforaties in papier, 23 x 32 cm. Collectie Museum Teylers Haarlem.
Amparo Sard, 2003, "Kop/El Hombre Invisible", perforaties op papier, 23 x 32 cm.
Amparo Sard, "Handschoen", 2004 perforaties op papierm, 30 x 40 cm. Amparo Sard, detail: "Handschoen", 2004 perforaties op papierm, 30 x 40 cm.
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty