Stefan Gritsch (CH)

ART Rotterdam 2017, 8-12 februari, Van Nellefabriek: Stefan Gritsch

Stefan Gritsch, TOOL (Selbstportrait / friendly monkey), 2011-2017, 24 x 16, with frame 26 x 18 cm., soap/wood.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Selbstportrait YOU, 2017, 24 x 16 cm., zeep/hout.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, deel expositie ART Rotterdam 2017 met 'Inner Worlds' en 'Selbst Portraits' in zeep; onder: een niet uitgepakte kist met 'Pretty Things', acrylverfvoluminae.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, ART Rotterdam 2017, aan de wand v.l.n.r. 'Leinen', 2007-17, 1 x 1 m.; 'Cities', 1992-2016, olie/karton/bot;  ‘Impact  [beaten drawing]‘, 2015, acrylverf/papier; 'Warflower', 2010-15, inkt/katoen.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy - INSIDE, 1990-2016, acrylverf, aluminium achterzijde,
19,5 x 16,5 x 1,5 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, deel expositie ART Rotterdam 2017, nog net zichtbaar links: 5-delig werk 2015-2016, [ogen en mond], [vermalen, gelaagd geschilderd e.a.] acrylverf/gaas, touw; ‘White Tearing (anonymous flower of mourning)‘, 2015, acrylverf/linnen, 28 x 20 cm.; acrylverflagen/foto's; geografische kaartjes uit kranten met Midden-Oosten oorlogsgebieden (inspiratie 'Cities'); acrylverf/bot; acrylverfobjecten; z.t. [ installatie 2009, aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars] 25 delen. Onder (nog net zichtbaar): kist met onuitgepakte 'Pretty Things', acrylverfvolumen 1990-2015.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, acrylverfobject, 2015
PHŒBUS•Rotterdam


Als schilder richt Stefan Gritsch zich op acrylverf als materiaal, en op de verfhuid. Zijn ‘acrylverfobjecten’ zijn uit dunne, gelaagd geschilderde verfhuiden opgebouwd, zonder gebruik te maken van schilderslinnen. Toch wordt op de ART Rotterdam 2017 het schilderslinnen op verschillende manieren gethematiseerd: twee schilderijen in linnen op spieraam zijn gepigmenteerd met de bloesem van vlas, het gewas waarvan linnen wordt gemaakt. Het concept en het beeld van de frisse kleuren - violet en citroengeel - roepen een gevoel van 'lente' op, dat wordt versterkt door de kleine werken in acrylverf op doek, waarin de verfhuid in de vorm van een bloem, gedeeltelijk is weggehaald. Daarnaast ook door de geurende zelfportretten in zeep. En daar verschijnen ineens temidden van geuren, kleuren en andere bloemen, de ‘War Flowers’: kleine, kleurige werken in fijngeweven katoen op spieraam waarin, viermaal en telkens een kwartslag gedraaid, een compositie van steden in een oorlogsgebied uit het Midden-Oosten, is verwerkt. Ook hier ontstaat het beeld van een bloem – wellicht als 'Beschönigung' van een swastika.
De wandinstallatie ‘ C i t i e s ‘ 1992-2017 is samengesteld uit kleine werken in zwarte olieverf op linnen/karton op botten en heeft, zo lijkt het, een heel vrije, open compositie - wij zien een betoverende sterrenhemel, alsof de elementen los over het firmament zijn uitgestrooid. In feite is ook hier een compositie van steden uit een oorlogsgebied in het Midden-Oosten gebruikt - deze composities zijn overgenomen van geografische kaartjes die Stefan Gritsch sinds 25 jaar uit kranten knipt. De sterrenhemel aan de wand lijkt een pendant te vinden in de zwerfkeien in puur acrylverf, die op verschillende plekken in de stand zijn neergestreken. Ergens temidden van sterrenhemel en stenen, van de lente en het verval (de botten), geeft Stefan Gritsch met zijn zelfportretten ook zichzelf een plaats in de expositie. De zelfportretten zijn gebaseerd op de drie openingen van mond en ogen in het gezicht - drie cirkels. Deze werken houden het midden tussen abstractie en figuratie - en worden humoristisch, bijna zelfrelativerend, mede dankzij de sprekende titels als 'Selbstbildnis als Schlaffende Affe' en 'Freundliche Affe', of ook, het zelfportret dat luchtigjes is ingekrast in zeep - om zo weer weg te wassen....
In het werk van Stefan Gritsch wordt schilderkunst 'ruimte' in de sculpturale blokken, bollen, 'vulkanische gesteenten' en andere driedimensionale vormen. Het werk omspant ook 'tijd': verfelementen - gelaagd, soms tot granito verknipt of tot verfstof vermalen - waaraan 25 jaar geleden werd gewerkt, worden hergebruikt in nieuwe werken. Het doorgaande, trage proces van schilderen, zagen en overgieten, vindt een tegenhanger in de tekeningen die zijn gemaakt met verfobjecten - hier als 'tools' gebruikt: dat zijn de 'geslagen' tekeningen, de 'Jetzt'-momenten, die op hun beurt weer refereren aan de oudstbekende grottekeningen....

2 september t/m 23 oktober 2016, opening zondag 4 september 15-17 uur:
Stefan Gritsch, 'Body of Memory', expositie en boekpresentatie,
galerieruimte beletage en tuin. Tevens de opening van
Johan van Oord, 'noir puissant, noir absolu', projectenkamer.

'Body of Memory', 2016, soft cover, 3.5 x 12,5 x 20,4 cm, 504 pp., preface, essay 'Venedig und ein blaues Zimmer in Rotterdam', ‎epilogue and photos: Stefan Gritsch, texts in German, English, Dutch, Edizioni Periferia 2016, ISBN 978-3-906016-58-0. 45 euro.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, een van de vier 'Inner Worlds', 1990-2016; vierkante tafeltjes op driepoten, hout.
PHŒBUS•Rotterdam

'Body of Memory', 2016, soft cover, 3.5 x 12,5 x 20,4 cm, 504 pp., preface, essay 'Venedig und ein blaues Zimmer in Rotterdam', ‎epilogue and photos: Stefan Gritsch, texts in German, English, Dutch, Edizioni Periferia 2016, ISBN 978-3-906016-58-0. 45 euro.
Stefan Gritsch, een van de vier 'Inner Worlds', 1990-2016; virkante tafeltjes op driepoten, hout; daarop in dit geval een stapel krantenknipsels van geografische kaartjes met oorlogsgebieden in het Midden-Oosten, een uitgekookt soepbot, aan acrylverfobject in de vorm van een bol ø 5 cm., een restje glycerinezeep.


«When, after dismantling an exhibition of my almost 30-year-old bodies of acrylic paint, I add new paint to them in the studio or cut them up to create new colour combinations, when I include soup bones collected over the past 20 years and newspaper clippings of maps showing conflict zones, then I see that as a gesture of repetition and transposition, as a nod to a place and as a reflection of the phenomenon of time. Taking an image apart, deconstructing it with a view to difference and relating it to everyday artifacts means revisiting it and allowing for a new modified view that includes the past. I don’t think focusing is important, nor is a detached and objective approach. That is just a way of discovering, describing and representing details. What is important to me is touch. I’m looking for closeness and blurring and blending; I want to be in between as a point of departure for producing something visual.»
Stefan Gritsch, August 2015

Stefan Gritsch, tuin PHŒBUS•Rotterdam, acrylverfhuid, acrylverfobject
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Your Private Sky', 2002, installatie in de hal van PHŒBUS•Rotterdam, waarbij een verfobject als middelpunt is genomen; drie objecten op een enkele, twee op dubbele en een zesde object op een driedubbele afstand zijn geplaatst. De titel is genomen van een werk van Richard Buckminster Fuller en was in 2002 ook het thema van een expositie op de ART Rotterdam.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, detail uit: 'Cities', 1992-2016, installatie in de hal van PHŒBUS•Rotterdam, deel werk in olieverf/doek, karton, bot - verso
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, proefopstelling met verfhuiden en acrylverfobjecten, bedoeld voor de tuin van PHŒBUS•Rotterdam tijdens de expositie 2 september t/m 16 oktober 2016. De tuin in Rotterdam is net opgehoogd, het is een grijze zandbak zonder gras....
Stefan Gritsch, 'Cities', 2016, schets voor een installatie in de hal van PHŒBUS•Rotterdam, met werken in acrylverf/doek en botten. De compositie is bepaald door een geografisch kaartje van een oorlogsgebied uit een krant; in een proces van kopiëren, schaalverandering door projectie en omzetting in ander materiaal, ontstaat - proces van 'Beschönigung' - een sterrenhemel.
Stefan Gritsch, 'Cities', 2016, installatie in de hal van PHŒBUS•Rotterdam, met werken in olieverf/doek, karton, bot. De compositie is bepaald door een geografisch kaartje van een oorlogsgebied uit een krant; in een proces van kopiëren, schaalverandering door projectie en omzetting in ander materiaal, ontstaat - proces van 'Beschönigung' - een sterrenhemel.

deelname aan de expositie m a s k e r s, 5 maart - 30 april 2016

Stefan Gritsch, 2-delig werk 2015 [drie cirkels, verfhuid uitgenomen/op hout overgenomen], acrylverf/hout/textiel,
PHŒBUS•Rotterdam

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Stefan Gritsch, ['Portrait'], 2004, acrylverflagen 24 x 24 x 3 cm op aluminium drager
PHŒBUS•Rotterdam Stefan Gritsch, SOME MORE THAN 25 PRETTY THINGS FOR 25 YEARS PHOEBUS, 2015, tafel met 25 acrylverfobjecten
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, SOME MORE THAN 25 PRETTY THINGS FOR 25 YEARS PHOEBUS, 2015, 25 acrylverfobjecten
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'stilleven'  -  fotowerk met Acrylfarbvoluminae
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, vier Acrylfarbvoluminae, deel van 'Phoebus-stilleven'
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch toont tijdens de RAW ARTfair 2014 een 'stilleven' - fotowerk met Acrylfarbvoluminae
Stefan Gritsch, vier Acrylfarbvoluminae, RAW ARTfair 2014, deel van 'Phoebus-stilleven'

Stefan Gritsch, werk 'in progress' - er wordt toegewerkt naar een verzameling van 111 kleine Acrylfarbvoluminae. Expositie daarvan media 2015.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werk 'in progress' - er wordt toegewerkt naar een verzameling van 111 kleine Acrylfarbvoluminae. Expositie daarvan media 2015.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werk 'in progress' - er wordt toegewerkt naar een verzameling van 111 kleine Acrylfarbvoluminae. Expositie daarvan media 2015.

AMSTERDAM Drawing 2013

18-22 september 2013, NDSM-werf, te bereiken via de veerboot achter CS
over het IJ (richting NDSM, gratis, elk half uur + 1 min. lopen).

Deze Art Fair for Original Works on Paper, is organiseerd door Francis Boeske en Hans Gieles. Voor deze eerste deelname wordt het fundamentele tekenkunst, de basis.

Stefan Gritsch, Sarah van der Lijn en Eva-Maria Schön.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, verfobjecten acryl, 1997-2013, gebruikt als gereedschap 2013, verschillende maten.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Jetzt [geschlagen]', 2013, acrylverf op papier, 0.38 x 0.50 / 0.50 x 0.65 / 0.54 x 0.79 m.

Stefan Gritsch (CH 1951) slaat in enkele bewegingen het beeld op een vel tekenpapier. Hij gebruikt daarvoor samengestelde verfblokken. De 'hit', het moment, de rake aanrakingen - deze 'Verletzungen' - laten werken ontstaan, die herinneren aan de rituele handelingen. Het beeld van vuistbeilen komt op, de vroegste gereedschappen. Het werk draagt daarnaast de tijdsduur mee van een langzaam proces van het verwerken van acrylverf - zoals Stefan Gritsch dat tijdens de totstandkoming van zijn verfobjecten doet: het over elkaar schilderen en gieten van lagen verf, het knippen en verzagen en weer aan elkaar plakken van stukken verf, het rollen, omwinden en aanraken van bollen verf. Zijn bijna rituele, tegelijk ook werktuigelijke omgang met acrylverf, mondde uit in het als werktuig gebruiken van de ontstane verfobjecten. Naast de tekeningen worden deze verfobjecten als tekengereedschap op de Amsterdam Drawing getoond.

De heftige, momentane bewegingen hebben als bij verrassing mooie tekeningen doen ontstaan - maar geen hint of de getekende sporen ornament danwel tekst of betekenis willen zijn.

ART Rotterdam 2013

twee maal twee kunstenaars met elkaar in contact:
Charl van Ark (NL) en Stefan Gritsch (CH)
Willy de Sauter (BE) en Bernadette Beunk (NL)

STEFAN GRITSCH, ‘FREMD-OBJEKTEN'

Een kleine verzameling van ultramarijnblauwe, schilderkunstige ‘FREMD-OBJEKTEN’ hangt aan de wand. Het zijn werken tussen ‘beeld’ en ‘ding’, die nauwelijks te interpreteren zijn.
Er is een afdruk in acrylverf van een koeietong en een gegoten afdruk, ook in acryl, van een polaroidcamera. Een stevige verfplak, waarin het woord ‘TOOL’ viermaal is gestempeld en een dunnere ‘verfhuid’ waarop enkele punten als licht verdikkingen van het verfmateriaal, zichtbaar zijn. Van het laatste werk, dat associaties met een blauwe nachthemel oproept, weten wij dat het gebaseerd op geografische kaartjes van oorlogsgebieden uit kranten – de stippen zijn steden. ‘Portrait’ bestaat uit een blok van in dunne lagen gegoten acrylverf, waarin een gezicht zich in het geslepen oppervlak kan spiegelen....
Het lijkt of Stefan Gritsch met zijn schilderkunstige werken, die zijn ontstaan in directe omgang met verf als materiaal, zowel naar de traditie van de schilderkunst inclusief de productie en de receptie als naar de natuur verwijst. Nog breder, naar het menselijk denken – uiteindelijk naar leven en dood.

Stefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel koeietong in acrylverf, gaas]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, '2012 [acrylverf, wandobject]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel polaroidcamera in acrylverf, gaas]
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel koeietong in acrylverf, gaas]
Stefan Gritsch, '2012 [acrylverf, wandobject]
Stefan Gritsch, 'Fremd-Objekt' 2012 [afgietsel polaroidcamera in acrylverf, gaas]

  • 'Blaues Zimmer', 2012, PHŒBUS•Rotterdam, 20 januari t/m 11 maart 2012
  • 'BODY' 1990-2012, 12 Akrylfarbvoluminae, 0.24 x 0.30 x 1.73 m. -
    in RAW ART Fair, Veerlaan 11 Katendrecht Rotterdam, 8 februari t/m 12 februari

Stefan Gritsch, 'BODY' 1990-2012, 12 Akrylfarbvoluminae, 0.24 x 0.30 x 1.73 m.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Blaues Zimmer', 2012
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, z.t. 2012, acrylverf op doek op mergpijp, ca. dik 4 x ø 5-7
cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'BODY' 1990-2012, 12 Akrylfarbvoluminae, 0.24 x 0.30 x 1.73 m.
Stefan Gritsch, 'Blaues Zimmer', PHŒBUS•Rotterdam, 20 januari t/m 11 maart 2012
Stefan Gritsch, z.t. 2012, acrylverf op doek op mergpijp, ca. dik 4 x ø 5-7 cm., recto/verso

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 22.5 x 14 x
2 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 14 x
3 cm
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, ca. ø 20 x 3 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 22.5 x 14 x 2 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 14 x 3 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, ca. ø 20 x 3 cm.

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 15 x 10 x
1.8 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 15.5
x 1.1 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 23.5 x 15 x
1.5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 15 x 10 x 1.8 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 21.7 x 15.5 x 1.1 cm.
Stefan Gritsch, 'Trophy', 2012, acrylverf op aluminium drager, 23.5 x 15 x 1.5 cm.

4 t/m 26 juni 2011, Pulchri Den Haag, 'Creating the void', groepsexpositie over schilderkunst,

initiatiefnemer Rik van Hazendonk - samen met: Charl van Ark, Willy de Sauter en Koen Delaere, Rik van Hazendonk, Aart Houtman, Evelyn Snoek, Reinoud van Vught en Rob van de Werdt

Stefan Gritsch, 2011, acrylic/linen, 45.5 x 41 cm. [Vermeer's milkjug]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, XXIII.  'BODY', 2011, 12 Acrylfarbvolumina.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werken, vlak voor transport naar Pulchi Den Haag....

Creating the void, afbeeldingen

STEFAN GRITSCH (CH) exposeerde voor het eerst bij PHŒBUS•Rotterdam tijdens de Art Rotterdam en de KunstRAI Amsterdam in 2001, respectievelijk in de groepsexposities "Scuse me, while I kiss the Sky (Jimi Hendrix)" en "Your Private Sky (Richard Buckminster Fuller)". Begin 2002 en begin 2004 werd in Phoebus geëxposeerd, tevens tijdens zomertentoonstellingen. In 2006 werd het grote 'Tier' in de projectenkamer souterrain geëxposeerd, bestaande uit 40 acrylverfblokken, en werd in de tuin de installatie "Stilleven" gemaakt, 2002-2006, met elf 'Klumpen' acrylverf van ca. ø 20 cm. op sokkels.

In 2009 de expositie ' S T I L L N O W ', solo, alle ruimtes van de galerie.

STILL NOW

Januari 2010, solo in AKKUH Hengelo: Stefan Gritsch, ' I N B E T W E E N '.AKKUH Hengelo en PHŒBUS•Rotterdam gaven samen uit:

Stefan Gritsch, ' S T I L L N O W ', 25 tekstfragmenten over kunst in 4000 woorden door Stefan Gritsch; afbeeldingen en voorwoord Mirjam de Winter; januari 2010, in twee versies (duits-engels en duits-nederlands),
resp. ISBN 978-90-815041-1-9 en 978-90-815041-2-6

Stefan Gritsch,
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch,
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, STILL NOW, links duits-engels, rechts duits-nederlands.

Stefan Gritsch, ''TOUCH'', acryl en grondering op doek, 30 x 20 cm. (hal)
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, maskers: ''Inversionen'', 2008, acrylverf (hal beletage)
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, detail expositie tekeningenkabinet
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, "TOUCH", acryl en grondering op doek, 30 x 20 cm. (hal); maskers: "Inversionen", 2008, acrylverf (hal beletage); detail expositie tekeningenkabinet

Stefan Gritsch, ''JAN VERMEER DIENSTMAGD MIT MILCHKANNE AUF LEINWAND 45.5 X 41 CM.'', 2009, acrylverf en grondering op linnen
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Milchkanne'', 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm. (tekeningenkabinet);
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, acrylverfobject uit de installatie ''STILLNOW'' galerieruimte beletage.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, "JAN VERMEER DIENSTMAGD MIT MILCHKANNE AUF LEINWAND 45.5 X 41 CM.", 2009, acrylverf en grondering op linnen;
Stefan Gritsch,"Milchkanne", 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm. (tekeningenkabinet);
Stefan Gritsch,acylverfobject uit de installatie "STILLNOW" galerieruimte beletage.

Stefan Gritsch, ''Milchkanne'', 2009, acrylverf en grondering op linnen, 22.5 x 21 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, aan verre wand, werken in acrylverf en grondering op doek; op tafel, ''Milchkanne'', 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk] en installatie met afgietsels uit mergpijpen in aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, aan wand, ''Michkanne'', 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm.; op tafel, ''Milchkanne'', 2007, acrylverf, grondering, 
linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk] en installatie met afgietsels uit mergpijpen in 
aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werken in tekeningenkabinet. Foto links: "Milchkanne", 2009, acrylverf en grondering op linnen, 22.5 x 21 cm. Midden: aan verre wand, werken in acrylverf en grondering op doek; op tafel, "Milchkanne", 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk] en installatie met afgietsels uit mergpijpen in aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars. Foto rechts: idem en "Michkanne", 2009, hangend, acrylverf, linnen, 90 x 22 x 15 cm.

Stefan Gritsch (CH), ''Knochenmark'', aardpigmenten, beenderlijm, lijnolie, hars
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werken in acrylverf en grondering op doek
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, werken in acrylverf en grondering op doek
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, werken in tekeningenkabinet, zie beschrijving hierboven

Stefan Gritsch, ''FOCUS'' acrylverf, grondering, linnen, 2008-9, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''EMPTY'' acrylverf, grondering, linnen, 2008-9, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''LOSS'' acrylverf, grondering, linnen, 2008-9, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, acrylverf/grondering/doek; de teksten in deze schilderijen zijn m.b.v. een vooraf uitgesneden plank met letters, losgetrokken uit de aangebrachte, bijna opgedroogde verflaag; de teksten kunnen worden geassociëerd met het werk "JAN VERMEER DIENSTMAGD MIT MILCHKANNE AUF LEINWAND 45.5 X 41 CM." 2009 - eveneens acrylverf en grondering op linnen.

Stefan Gritsch, installatie met afgietsels uit mergpijpen in aardpigmenten/beenderlijm/lijnolie/hars
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch,
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, acrylverfobjecten
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, installatie met 44 acrylverfobjecten, galerieruimte beletage - de werken zijn ontstaan over een periode van 1990-2009; doorsnede van een acrylverfobject; twee acrylverfobjecten.

Stefan Gritsch brengt met acrylverf een ''Verfhuid'' aan, direct op de wand
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Inversionen'', 2009, acrylverfafgietsels van eigen gezicht
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Hauten'', 2009, vier 'huiden' van ppr acrylverf, met blauwe acrylverf aan de wand vastgemaakt.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch brengt met acrylverf een "Verfhuid" aan, direct op de wand; projectenkamersouterrain; "Inversionen" 2008, acrylverf (op het moment dat ze werden 'gelost'); "Hauten", 2009, vier 'huiden' van ppr acrylverf, met blauwe acrylverf aan de wand vastgemaakt.

Stefan Gritsch, acrylverfobjecten
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, acrylverfobjecten
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, HauT, 2009, acrylverf, ca. 0.60 x 1.10 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, acrylverfobjecten; idem; "HauT, 2009, acrylverf, ca. 0.60 x 1.10 m.

2008: Art Rotterdam en expositie in PHŒBUS•Rotterdam over 'taal en beeldende kunst'.

Stefan Gritsch, z.t. 2007 [Eduard Manet Roses et tulipes dans un vase 1883, Ole auf Leinwand 56 x 36 cm.], acrylverf, grondering, linnen; monotype / monotype, elk 56 x 36 cm
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, afbeelding titelbeschrijving op de ansichtkaart het het werk van Manet ''Roses et Tulipes''
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, skulptuur 2007, acrylverf (geschilderd / gegoten), ca. Ø 16 x l. 23 cm. > 5 kg
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, z.t. 2007 [Eduard Manet Roses et tulipes dans un vase 1883, Öl auf Leinwand 56 x 36 cm.], acryl op doek, monotype / monotype, 0.76 x 1.12 m.; afbeelding titelbeschrijving op de ansichtkaart het het werk van Manet "Roses et Tulipes"; Akrylfarbe 2005-2007, (geschilderd / gegoten / gezaagd), ca. Ø 16 x l. 23 cm. > 5 kg.

Stefan Gritsch, twee tekstschilderijen 2007, acrylverf, grondering, potlood, elk 20 x 30 cm. [met afdruk van een bot en tekst ''DEPT'']; deze werken werden door een zestienjarige scholier als beste werk in de galerie aangemerkt in het kader van een kunstkeuzeproject 2008
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotypes, acryl op papier, 2007, n.a.v. geografische kaarten van oorlogsgebieden in kranten, steden = 40 x 54
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotypes, acryl op papier, 2007 afdrukken m.b.v. botten en m.b.v. acrylverfobjecten, 40 x 48.5 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, twee tekstschilderijen 2007, acrylverf, grondering, potlood, elk 20 x 30 cm. [met afdruk van een bot en tekst "DEPT"]; deze werken werden door een zestienjarige scholier als beste werk in de galerie aangemerkt in het kader van een kunstkeuzeproject 2008; foto's midden en rechts: monotypes, acryl op papier, 2007, resp. n.a.v. geografische kaarten van oorlogsgebieden in kranten, steden = 40 x 54 en met afdrukken m.b.v. botten en m.b.v. acrylverfobjecten, 40 x 48.5 cm.

Stefan Gritsch, klein acrylverfobject uit een groep van zeven, die in een geometrische configuratie, tevens lijkend op sterrenbeeld, in de entree Phoebus zijn opgehangen, 2001.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotypes, acryl op papier, 2007 - zie hiervoor ook de catalogus ''MIRROR'', (Ed. Periferia), t.g.v. de expositie Graphische Sammlung ETH, Zürich, 2008-9.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, z.t. 2008, verfobjecten: rechts, geschilderd, gegoten, samengesteld ca. Ø 16-22 cm. > 5 kg.,
links, binnenstebuiten gekeerde afdruk in verf van het rechter object, ca. Ø 16-22 cm. > 300 gr,
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, klein acrylverfobject uit een groep van zeven, die in een geometrische configuratie, tevens lijkend op sterrenbeeld, in de entree Phoebus zijn opgehangen, 2001. Foto midden: monotypes, acryl op papier, 2007 - zie hiervoor ook de catalogus "MIRROR", (Ed. Periferia), t.g.v. de expositie Graphische Sammlung ETH, Zürich, 2008-9. Foto rechts: z.t. 2008, twee acrylverfverfobjecten: geschilderd, gegoten, samengesteld ca. Ø 16-22 cm. > 5 kg. [roze en bruin] en binnenstebuiten gekeerde afdruk in verf van het rechter object, ca. Ø 16-22 cm. > 300 gr.

Stefan Gritsch, een stapel weefsels, door Stefan Gritsch laten weven, jaren 90.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, monotype 2007, acryl op papier [atelier]
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, ''Milchkanne'', 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk]; deze sculptuur bestaat uit een verfhuid die los van of in/om de melkkan wordt getoond.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, een stapel weefsels, door Stefan Gritsch laten weven, jaren 90. Midden: monotype "ATELIER", 2007, acryl op papier; deze monotype is gemaakt n.a.v. een schildering op glas van een atelierstilleven. Rechts: "Milchkanne", 2007, acrylverf, grondering, linnen [melkkan 2 ltr. en afdruk]; deze sculptuur bestaat uit een verfhuid die los van of in/om de melkkan wordt getoond.

Expositie 21 april t/m 4 juni 2006

Stefan Gritsch (CH), Akrylfarbe 2004-2006, 40 blokken, huiden, 15 x 54 x 270 cm.
PHŒBUS•Rotterdam'Stilleven', 2002-2006, elf maal: acrylverf, ca. ø 20 cm. en sokkel (hout, rubber, metaal); bovenaanzicht in tuin PHŒBUS•Rotterdam voorjaar 2006
PHŒBUS•Rotterdam'Stilleven', 2002-2006, elf maal: acrylverf, ca. ø 20 cm. en sokkel (hout, rubber, metaal) - tien elementen op de foto zichtbaar
PHŒBUS•Rotterdam

links: Stefan Gritsch, Akrylfarbe 2004-2006, 40 blokken, huiden, 15 x 54 x 270 cm. midden en rechts: Stefan Gritsch, "Stilleven", 2002-2006, elf maal: acrylverf, ca. ø 20 cm. en sokkel (hout, rubber, metaal)

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, `PORTRAIT`, 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  24 x 15 x 15 cm.; dit werk is dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer - met verf - aan elkaar gezet
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, `PORTRAIT`, 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 24 x 15 x 15 cm.; dit werk is dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer - met verf - aan elkaar gezet

Stefan Gritsch, kunsttoepassing 2003: acrylverfblokken op stalen tafels.
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, kunsttoepassing 2003: acrylverfblokken op stalen tafels.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, kunsttoepassing Zürich Flughafen, 2003: acrylverfblokken op stalen tafels.

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003, links een tafel met een plak verf die in lagen is geschilderd, rechts blokken verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003; Stefan Gritsch laat dunne plakken acrylverf zien, die in objecten worden verwerkt
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003, zijn 'dagboeken' zien, bestaande uit strepen verf op papier
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003, links een tafel met een plak verf die in lagen is geschilderd, rechts blokken verf Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; Stefan Gritsch laat dunne plakken acrylverf zien, die in objecten worden verwerkt
Stefan Gritsch, opname in atelier 2003, zijn `dagboeken` zien, bestaande uit strepen verf op papier

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; op een tafel staan tien emmers met de ''Klumpen'' verf, i.e. de objecten van ingedroogde, in de emmer omgeroerde verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in huis, 2003; op een sokkel de groene ''Klumpen'' verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, detail expositie 2004
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; op een tafel staan tien emmers met de "Klumpen" verf, i.e. de objecten van ingedroogde, in de emmer omgeroerde verf
Stefan Gritsch, opname in huis, 2003; op een sokkel de groene "Klumpen" verf
Stefan Gritsch, detail expositie 2004

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf worden kleingesneden
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf die in kleine blokjes zijn gesneden zijn in een mal gestort, om weer verder te bewerken
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf die tot kleine blokjes zijn geknipt ('granoto') zijn in een mal gestort, om blokvormen te maken (die verder nog worden bewerkt: doorgezaagd, aan elkaar gezet, beschilderd etc.). Op de mallen ligt een klein acrylverf object van zg. 'granito' met 'huid' van gelaagd acrylverf omwikkeld
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf worden kleingesneden idem: gegoten plakken acrylverf die in kleine blokjes zijn gesneden zijn in een mal gestort, om weer verder te bewerken. idem opname in atelier 2003; gegoten plakken acrylverf die tot kleine blokjes zijn geknipt ('granoto') zijn in een mal gestort, om blokvormen te maken (die verder nog worden bewerkt: doorgezaagd, aan elkaar gezet, beschilderd etc.). Op de mallen ligt een klein acrylverf object van zg. `granito` met `huid` van gelaagd acrylverf omwikkeld

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', [bruin] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, 'PORTRAIT', [geel] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet en beschilderd
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, `PORTRAIT`, [bruin] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2003, `PORTRAIT`, [geel] 24 x 16 x 3 cm.; dit werk bestaat uit (gedurende enkele maanden tijd aangebrachte) geschilderde lagen verf.
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf; het blok is op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet en beschilderd

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf - in dit werk duidelijk zichtbaar; de lagen zijn op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003,  30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf - in dit werk duidelijk zichtbaar; de lagen zijn op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet
PHŒBUS•RotterdamStefan Gritsch maakt zelf kisten voor transport. Daarin objecten 'Just Paint, Just Colour', werken in acrylverf die zijn ontstaan in een jarenlang werkproces van in lagen schilderen, gieten, drogen, doorzagen en weer aan elkaar zetten, roeren en laten indrogen.
PHŒBUS•Rotterdam

Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit dunne, gegoten lagen verf - in dit werk duidelijk zichtbaar; de lagen zijn op verschillende plaatsen doorgezaagd en weer met verf aan elkaar gezet
Stefan Gritsch, Acrylfarbe 2002/2003, 30 x 12 x 15 cm. dit werk bestaat uit gegoten lagen verf in verschillende kleuren, die tot kleine blokjes zijn geknipt; de blokjes zijn met andere gegoten verf in een mal gedaan om te drogen.
Stefan Gritsch, transportkisten met werk
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty