Toine Horvers (NL)

Poetry International 2017:

performing Hans Stevens' at Phoebus Gallery June 1, 2017 - June 3, 2017 between 2.30 and 3.30 pm

  1. During the Poetry International Gallery tours on thursday, friday and saturday I will perform a text by Hans Stevens.
  2. Phoebus Gallery shows the 365 day-A4-tjes by Hans Stevens, which capture the entire main gallery space.
  3. In the basement is the exhibition with texts and books by Simon Benson.
  4. During the group visits I will performing a short text by Hans Stevens' in the entrance hall.

about the performance

  1. Hans Stevens is an almost unknown artist who died 4 years ago.
  2. His work consists of drawings, paintings, performances, writings, lectures...
  3. Being a performance/writing artist myself, I became especially interested in his texts.
  4. They are important for me because they are the sediment of a fully independent thinking, autonomous: Hans never used the words poetry, philosophy or even literature for his texts.
  5. They are a sort of language-based visual thinking about all sorts of aspects of live: especially about the concepts of imagination/creation and translation.
  6. For the fact that they don’t try to give answers, but instead keep mentioning the same things like a mantra, they for me have a strong relation with ritual or religious texts.
  7. Although Hans Stevens never bothered about publication of his texts. I started - with his permission - reading them aloud.
  8. Since the first meetings with his texts I try to perform them as often as I can...
  9. My own performances deal with time and space. Some of the questions that fascinate me is: where do my works belong? For whom should I make them exist?
  10. Thinking of the independence of Hans' texts I think they belong basically to time and space....
  11. Therefore I decided to vocalize his texts while rotating around my center, as an approach to give them a timeless and spaceless existence.
  12. To avoid reading from a paper I pronounce the texts along with my own recording of the text.
  13. Because of Hans' very personal artificial Dutch language, it is not possible for me to translate them to english, still I think you could enjoy the sounds and the repetitions of the text.
  14. The text I will perform is the first from a series called 'brieven' (letters)
  15. Toine Horvers

Amsterdam Drawing 2016, 22-25 september
TOINE HORVERS, RABIN HUISSEN, JOACHIM BANDAU, MICHAEL TOENGES

Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm. [versie 1]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door de vellen met potlood te beschrijven met teksten uit geschiedenisboeken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm.; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende plaatsen en met verschillende sterktes en tijdsduren te roffelen met trommelstokken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers / PHŒBUS•Rotterdam, detail presentatie Amsterdam Drawing 2016.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm. [versie 1]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door de vellen met potlood te beschrijven met teksten uit geschiedenisboeken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm.; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende plaatsen en met verschillende sterktes en tijdsduren te roffelen met trommelstokken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
Toine Horvers / PHŒBUS•Rotterdam, detail presentatie Amsterdam Drawing 2016.

Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm. [versie 2]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door de vellen met potlood te beschrijven met teksten uit geschiedenisboeken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, Clouds 1990, 70 x 100 cm.; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende plaatsen en met verschillende sterktes en tijdsduren te roffelen met trommelstokken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, Cyclus 1990, 70 x 70 cm.[versie 2]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende sterkte en verschillende tijdsduren met trommelstokken te roffelen in een reeks van zacht en kort tot hard en lang, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten - waarvan de de achterste gezandstraald is - dat een reeks ontstaat van licht naar donker
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, Clouds 1990, 60 x 80 cm. [versie 2]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door de vellen met potlood te beschrijven met teksten uit geschiedenisboeken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
Toine Horvers, Clouds 1990, 70 x 100 cm.; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende plaatsen en met verschillende sterktes en tijdsduren te roffelen met trommelstokken, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten dat wolkachtige vormen ontstaan.
Toine Horvers, Cyclus 1990, 70 x 70 cm.[versie 2]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende sterkte en verschillende tijdsduren met trommelstokken te roffelen in een reeks van zacht en kort tot hard en lang, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten - waarvan de de achterste gezandstraald is - dat een reeks ontstaat van licht naar donker

click here for text Toine Horvers....

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Toine Horvers, Cyclus 1990, 70 x 70 cm.[versie 1]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende sterkte en verschillende tijdsduren met trommelstokken te roffelen in een reeks van zacht en kort tot hard en lang, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten - waarvan de achterste gezandstraald is - dat een reeks ontstaat van licht naar donker.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, Cyclus 1990, 70 x 70 cm.[versie 1]; transparante vellen met vlekken die ontstaan zijn door via carbonpapier op verschillende sterkte en verschillende tijdsduren met trommelstokken te roffelen in een reeks van zacht en kort tot hard en lang, zodanig samengebracht tussen twee glasplaten - waarvan de achterste gezandstraald is - dat een reeks ontstaat van licht naar donker.

Toine Horvers is beeldend kunstenaar, performancekunstenaar en tekenaar, woont en werkt in Rotterdam. Zijn werk bevindt zich in Rotterdam onder meer
in de stadscollectie van Boijmans-Van Beuningen en toegepast in het Erasmus MC; daarbuiten in Teylers Museum Haarlem, het Haags Gemeentemuseum,
Van Abbemuseum Eindhoven, Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Schiedam, het AMC Amsterdam

Toine Horvers, 'Panorama Bakkum - Dag, Nacht', twee boeken met foto's/computerprints, beschreven met grafietpotlood, in rode cassette 27.5 x 35 cm.; eig. Jasper Büdel
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 'Panorama Bakkum - Dag, Nacht', twee boeken met foto's/computerprints, beschreven met grafietpotlood, in rode cassette 27.5 x 35 cm.; eig. Jasper Büdel
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 'Panorama Bakkum - Dag, Nacht', twee boeken met foto's/computerprints, beschreven met grafietpotlood, in rode cassette 27.5 x 35 cm.; eig. Jasper Büdel
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, 'Panorama Bakkum - Dag, Nacht', twee boeken met foto's/computerprints, beschreven met grafietpotlood, in rode cassette 27.5 x 35 cm.; eig. Jasper Büdel

6 december 2012 t/m 20 januari 2013
expositie kunstenaarsboeken, tekeningen in potlood op papier;
zondag 9 december 2012 om 16 uur: Golven - een uur schrijvend observeren
zondag 20 januari 2013, 15-16.30 uur: discussie Toine Horvers en Landa van Vliet, informatie overen Toon van Borm door Mirjam de Winter

Toine Horvers, 'Sections of Ear. Sagittal Sections', 2009, kunstenaarsboek, potlood, papier, 24 blz.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ‘Clouds Live’, (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 'Clouds', 2003, (kleur)potloden op papier, 0.30 x 0.40 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, 'Sections of Ear. Sagittal Sections', 2009, kunstenaarsboek, potlood, papier, 24 blz.
Toine Horvers, ‘Clouds Live’, (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
Toine Horvers, ‘Clouds Live’, (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.

Toine Horvers, performance 'Golven - een uur schrijvend observeren', 9 december 2012
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, performance 'Golven - een uur schrijvend observeren', 9 december 2012
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, performance 'Golven - een uur schrijvend observeren', 9 december 2012
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, performance 'Golven - een uur schrijvend observeren', 9 december 2012
Toine Horvers, idem
Toine Horvers, idem (drie foto's van Danielle Lemaire)

performances in het kader van Poetry International


zaterdag 16 juni 16 uur, tuin PHŒBUS•Rotterdam

'Magaio Panorama' door Myriam van Imschoot en Toine Horvers

zondag 17 juni om 11 uur, tuin PHŒBUS•Rotterdam

'Inis Oírr Panorama in four directions' door Toine Horvers

Toine Horvers, Myriam van Imschoot, performance 'Magaio Panorama'.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, Myriam van Imschoot, performance 'Magaio Panorama'.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, Myriam van Imschoot, performance 'Magaio Panorama', tuin PHŒBUS•Rotterdam juni 2012

Toine Horvers, performance 'Golven - een uur schrijvend observeren', 9 december 2012
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, performance 'Inis Oírr Panorama in four directions' door Toine Horvers (in het kader van Poetry International)
PHŒBUS•Rotterdam

Poetry International, bezoek aan exposities over taal en beeldende kunst en Kenichiro Taniguchi, in PHŒBUS•Rotterdam
Toine Horvers, performance 'Inis Oírr Panorama in four directions' door Toine Horvers (in het kader van Poetry International)

18 december 2010 t/m 6 februari 2011:
PHŒBUS•Rotterdam, geluidsinstalltie 'DORDTSELAAN PORTRAITS', projectenkamer

Toine Horvers, geluidsinstallatie ''Dordtselaan Portraits''.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, geluidsinstallatie in de expositie ''Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice'' in het KUNSTENLAB Deventer (18 december t/m 1 februari), met beschrijvingen van 36 geportretteerde Rotterdammers - in de expositie ook de installaties van Gilbert van Drunen (keramiek, gietklei) en Willy de Sauter (polystireen).
PHŒBUS•Rotterdam

Recensie Sandra Smallenburg

15 januari - 15 maart 2011:

Het Langhuis, Zwolle, t.g.v. kunstmanifestatie 'Reaction & Reflection',

curator Wim van der Beek

Toine Horvers nam deel aan de exposities "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice" in het PHŒBUS•Rotterdam (12 december 2008 t/m 25 januari 2009) en het KUNSTENLAB Deventer (18 december 2008 t/m 1 februari 2009).

Toine Horvers, twaalf ''Kunstvlaaiportretten'' 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm. deel in de expositie ''Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice'' in PHŒBUS•Rotterdam (12 december 2008 t/m 25 januari 2009), met Gilbert van Drunen, Toine Horvers, Willy de Sauter
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, twaalf ''Kunstvlaaiportretten'', 2008, beschrijvingen van geportretteerden op A4 geprint, deel in de expositie ''Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice'' in PHŒBUS•Rotterdam (12 december 2008 t/m 25 januari 2009), met Gilbert van Drunen, Toine Horvers, Willy de Sauter
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, twaalf "Kunstvlaaiportretten" 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
Toine Horvers, twaalf "Kunstvlaaiportretten", 2008, beschrijvingen van geportretteerden op A4 geprint

Toine Horvers, geluidsinstallatie in de expositie ''Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice'' in het KUNSTENLAB Deventer (18 december t/m 1 februari), met beschrijvingen van 36 geportretteerde Rotterdammers - in de expositie ook de installaties van Gilbert van Drunen (keramiek, gietklei) en Willy de Sauter (polystireen).
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, geluidsinstallatie in de expositie ''Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice'' in het KUNSTENLAB Deventer (18 december t/m 1 februari), met beschrijvingen van 36 geportretteerde Rotterdammers - in de expositie ook de installaties van Gilbert van Drunen (keramiek, gietklei) en Willy de Sauter (polystireen).
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, geluidsinstallatie in de expositie ''Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice'' in het KUNSTENLAB Deventer (18 december t/m 1 februari), met beschrijvingen van 36 geportretteerde Rotterdammers - in de expositie ook de installaties van Gilbert van Drunen (keramiek, gietklei) en Willy de Sauter (polystireen).
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, geluidsinstallatie in de expositie "Wouldn't it be nice, Couldn't it be nice, Shouldn't it be nice" in het KUNSTENLAB Deventer (18 december t/m 1 februari), met beschrijvingen van 36 geportretteerde Rotterdammers - in de expositie ook de installaties van Gilbert van Drunen (keramiek, gietklei) en Willy de Sauter (polystireen). Foto's: Patrick Mangnus, Kunstenlab Deventer.

r e c e n t e a u t o n o m e w e r k e n :

Toine Horvers, 'Light Self Portraits', kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, 12 tekeningen, bruine kaft, 40 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, een uit reeks van twaalf ''Kunstvlaaiportretten'' 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, een uit reeks van twaalf ''Kunstvlaaiportretten'' 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, "Light Self Portraits", kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, 12 tekeningen, bruine kaft, 40 x 40 cm.
Toine Horvers, een uit reeks van twaalf "Kunstvlaaiportretten" 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.
Toine Horvers, een uit reeks van twaalf "Kunstvlaaiportretten" 2006, potlood / papier, elk 36 x 32 cm.

Toine Horvers, 'Light Self Portraits', een van de twaalf tekeningen uit het kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, elk 40 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 'Light Self Portraits', een van de twaalf tekeningen uit het kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, elk 40 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 'Light Self Portraits', een van de twaalf tekeningen uit het kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, elk 40 x 40 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, "Light Self Portraits", drie van de twaalf tekeningen uit het kunstenaarsboek 2007, potlood / papier, elk 40 x 40 cm.

Toine Horvers, 'Lichtkrant', #1, #2, #3, #4, 2007, resp. 10, 17, 24 april en 1 mei 2007 (resp. in blauw, groen, bruin en paars gedrukt), uitg. stichting DSPS / project DeLI-Light: 'Cross Fading Lights Katendrecht Rotterdam', met beschrijvingen door vier personen van het veranderende licht op en rond Katendrecht bij zonsopkomst en -ondergang.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 'Panorama Inis Oírr', 2006, met vijftien (dubbele) pagina¹s in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360o in twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, duitstalig, engelstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, open pagina uit: 'Panorama Inis Oírr', 2006, met vijftien (dubbele) pagina¹s in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360o in twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, "Lichtkrant", #1, #2, #3, #4, 2007, resp. 10, 17, 24 april en 1 mei 2007 (resp. in blauw, groen, bruin en paars gedrukt), uitg. stichting DSPS / project DeLI-Light: "Cross Fading Lights Katendrecht Rotterdam", met beschrijvingen door vier personen van het veranderende licht op en rond Katendrecht bij zonsopkomst en -ondergang.
Toine Horvers, "Panorama Inis Oírr", 2006, met vijftien (dubbele) pagina's in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360o in twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, duitstalig, engelstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, open pagina uit: "Panorama Inis Oírr", 2006, met vijftien (dubbele) pagina's in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360 gradenin twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.

Toine Horvers, open pagina uit: 'Panorama Inis Oírr', 2006, met vijftien (dubbele) pagina¹s in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360o in twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers,
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, dicht boek en open pagina: 'Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van links-opzij gezien', idem en 'Intiem Zelfportrett in 12 staties, liggend, van bovenaf gezien', idem.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, open pagina uit: "Panorama Inis Oírr", 2006, met vijftien (dubbele) pagina's in japanse binding, papier Whenzon 30 grs., waarop geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood, die een panorama van 360 gradenin twaalf segmenten beschrijven, nederlandstalig, met omslag in grijspapier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, open pagina's uit: "Intiem Zelfportrett in 12 staties, liggend, van bovenaf gezien", 2006-2007, met twaalf geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood op japans minomitre papier 31 grs.; plus drie tussenbladen, titelblad en colofon; omslag bruin papier, 22 x 30 cm. "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van links-opzij gezien", 2006-2007, met twaalf geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood op japans minomitre papier 31 grs.; plus drie tussenbladen, titelblad en colofon; omslag bruin papier, 22 x 30 cm. De twee boeken horen bij: "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, vanuit mezelf gezien", 2006-2007, met twaalf geschreven tekeningen in Faber Castell 2B potlood op japans minomitre papier 31 grs.; plus drie tussenbladen, titelblad en colofon; omslag bruin papier, 22 x 30 cm.
Toine Horvers, dicht boek en open pagina: "Intiem Zelfportret in 12 staties, liggend, van links-opzij gezien", idem en "Intiem Zelfportrett in 12 staties, liggend, van bovenaf gezien", idem.

expositie vanaf najaar 2005: "MADE IN ROTTERDAM"

Toine Horvers, expositie ''Made in Rotterdam'': 'Head and Neck. Sagittal Sections 04', 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m.,plus 3 cm. witrand rondom. Idem [donker].
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, expositie ''Made in Rotterdam'', drie werken 'Intimate Self -portrait', 2005, kleurpotloden/foto, elk 0.50 x 0.65 m.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, expositie ''Made in Rotterdam'', 'Intimate Self -portrait', 2005, kleurpotloden/foto, 0.50 x 0.65 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, expositie "Made in Rotterdam": `Head and Neck. Sagittal Sections 04`, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom. Idem [donker].
Toine Horvers, expositie "Made in Rotterdam", drie werken `Intimate Self -portrait`, 2005, kleurpotloden/foto, elk 0.50 x 0.65 m.
Toine Horvers, expositie "Made in Rotterdam", `Intimate Self -portrait`, 2005, kleurpotloden/foto, 0.50 x 0.65 m.

Toine Horvers, "Tekeningen met kleurpotlood op foto-afdrukken.

Ik maak tekeningen door met potloden elementen uit de werkelijkheid te benoemen of te beschrijven, in (tijd-ruimte) lagen over elkaar heen waardoor een - vaak wolkige - vlek ontstaat. Die elementen waren aanvankelijk bestaande informatieve gegevens zoals in anatomische en geografische kaarten. Recentelijk beschrijf ik die elementen ook in mijn eigen bewoordingen: `Voorbijgangers` mensen in mijn straat, wolken boven de horizon, golven op de rotsen. Ik was er jarenlang enthousiast over dat dit concept resulteerde in beelden die aansluiten bij een klassiek/esthetische traditie in het tekenen, namelijk: met donker materiaal een vlek maken op wit papier. Afgezien van 17e en 18e eeuwse schilders die in hun studies voor schilderijen vaak werkten met zwart, wit en rood krijt op grijs papier, is die ondergrond tot op de dag van vandaag overwegend wit gebleven. Dat was bij mijn tekeningen ook zo, aanvankelijk zwart op wit en - sinds ik me bewust werd van de informatieve betekenis van kleur - ook kleur op wit. Maar het ging steeds meer wringen dat ik door de dwang van die traditie de witte elementen nooit waarneembaar kon beschrijven.

In de toegepaste tekeningen voor `Names, The Brain: coronal and sagittal sections` op de grijsbetonnen bouwelementen van de Medische Faculteit van het Erasmus MC in Rotterdam, had ik de mogelijkheid om ook de benamingen van de witte hersendelen zichtbaar te maken. Ik kwam hiermeee nog een stap verder in het werk `Names: Orbit, sagittal and axial sections` in de werkruimte van kunsthistoricus Guus Vreeburg, waar axiale secties van het oog op een grijsbetonnen plafond en sagittale secties op een witte en een appelgroene wand terechtkwamen: dezelfde kleuren kregen een heel andere verschijning door de verschillende ondergronden: door de ondergrondkleur te negeren begon die juist een belangrijke rol te spelen in het werk.

Overwegend dat iedere ondergrondkleur op een of andere manier beperkend zou zijn voor de waarneembaarheid van bepaalde kleuren, besloot ik bij de autonome tekeningen te werken op de kleuren van het onderwerp in de werkelijkheid, namelijk op een foto-afdruk. Mijn `bezwerende` transparante kleurpotloodbeschrijvingen van die werkelijkheid moeten nu de harde confrontatie aangaan met de brutale beeldafdruk ervan (in mijn tekeningen tijdens mijn residentie op het eiland Inis Oírr in Ierland was die afdruk een rubbing)."

Toine Horvers 02/04

Expositie maart - april 2004, galerieruimte beletage: kleurpotloodtekeningen op foto-afdrukken, en `rubbings`/tekeningen op papier

Toine Horvers, 4 maal rubbings/tekening met potloden op papier, 2003, 42 x 58 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, 12 maal [wolken, golven], (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ''Voorbijgangers. Golven'', 2004, (kleur)potloden op papier, 56 x 76 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, 4 maal rubbings/tekening met potloden op papier, 2003, 42 x 58 cm.
Toine Horvers, 12 maal [wolken, golven], (kleur)potloden op papier, 2003, 30 x 40 cm.
Toine Horvers, ``Voorbijgangers. Golven``, 2004, (kleur)potloden op papier, 56 x 76 cm.

Toine Horvers, detail expositie PHŒBUS•Rotterdam, 2004: ''Names. Head and Neck. Coronal Sections'', 2002, kleurpotlood op foto-afdruk, 1 x 0.70 m.  ''Wolken. Voorbijgangers'', 2003, idem. ''Voorbijgangers. Golven'', 2004, (kleur)potloden op papier, 56 x 76 cm. idem  [inis o�rr]. foto: PHŒBUS•Rotterdam
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, detail expositie PHŒBUS•Rotterdam, 2004: (vanaf links) ''Head and Neck. Sagittal Sections 04'', 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom, [donker] en idem [licht]; vier kleine 'rubbings' met zwart-wit en kleurpotloden op papier; vier 'rubbings' met potlood op papier, 2003, 42 x 58 cm. foto: PHŒBUS•Rotterdam
PHŒBUS•Rotterdam

detail expositie PHŒBUS•Rotterdam, 2004

Toine Horvers, ``Head and Neck. Sagittal Sections 04``, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ``Head and Neck. Sagittal Sections 04``, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ``Head and Neck. Sagittal Sections 04``, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, ``Head and Neck. Sagittal Sections 04``, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 1.50 x 1 m., plus 3 cm. witrand rondom

Toine Horvers, detail expositie PHŒBUS•Rotterdam, 2004: ''Voorbijgangers. Wolken'', 2002, 2003, 2004, kleurpotlood op foto-afdrukken,8 maal liggend, 4 maal staand formaat 30 x 45 cm. plus rand. foto: PHŒBUS•Rotterdam
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, detail expositie PHŒBUS•Rotterdam, 2004: ''Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157'' [resp. vooraanzicht (coll. ErasmusMC Rotterdam), zij-aaanzicht, bovenaanzicht], 2004, 2002, 2003, twee maal 0.70 x 1 m., eenmaal 1 x 0.70 m. foto: PHŒBUS•Rotterdam
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ``Voorbijgangers. Wolken``, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 30 x 45 cm. plus rand.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, ``Voorbijgangers. Wolken``, 2002-2004, kleurpotlood op foto-afdrukken,8 maal liggend, 4 maal staand formaat 30 x 45 cm. plus rand.
Toine Horvers, ``Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157``, 2002-2004, twee maal 0.70 x 1 m., eenmaal 1 x 0.70 m.
Toine Horvers, ``Voorbijgangers. Wolken``, 2004, kleurpotlood op foto-afdruk, 30 x 45 cm. plus rand.

Toine Horvers, ''Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157'' [zij-aanzicht], 2002, 0.70 x 1 m.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ''Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157'' [vooraanzicht], 2004, 0.70 x 1 m.
PHŒBUS•RotterdamToine Horvers, ''Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157'' [bovenaanzicht], 2003, 1 x 0.70 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Toine Horvers, ``Voorbijgangers. Dordtselaan 155-157``, 2002, twee maal 0.70 x 1 m., eenmaal 1 x 0.70 m.
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                    
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de grijze pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de grijze pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty