Regula Maria Müller (CH/NL)

Mijn werk is een vraag om aandacht voor het kleine,
het breekbare, het bizarre in de wereld om ons heen

Regula Maria Müller, 'Fraisenkette', uit de expositie 'Aberwissen', geblazen glazen bol met borduursels, glaskralen. De gekozen planten zijn giftig, maar worden ook gebruikt bij de productie van medicijnen: Varens, ø ca. 8-12 cm. detail.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette', uit de expositie 'Aberwissen' , geblazen glazen bol met borduursels, glaskralen. Bramen ca. 8-12 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette', uit de expositie 'Aberwissen' , geblazen glazen bol met borduursels, glaskralen. ø 12 cm. glas, takje duindoorn, glaskralen.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, '123 123', 2023, weefde stof en heeft deze opgeborduurd met steken die samen de dansers en danspassen van een walsje vormen. 29 x 28,5 cm. (detail), katoen, zijde, paarlemoer; te gebruiken als tasje of kussenhoes
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, '123 123', 2023, weefde stof en heeft deze opgeborduurd met steken die samen de dansers en danspassen van een walsje vormen. 29 x 28,5 cm. (detail), katoen, zijde, paarlemoer; te gebruiken als tasje of kussenhoes
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, '123 123', 2023, weefde stof en heeft deze opgeborduurd met steken die samen de dansers en danspassen van een walsje vormen. 29 x 28,5 cm., katoen, zijde, paarlemoer - achterzijde; te gebruiken als tasje of kussenhoes
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, bloemenmozaïek voor het LAM museum op Landgoed Keukenhof in Lisse, 15-16 april 2023

Regula Maria Müller, ontwerp bloemenmozaïek voor het LAM museum
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bloemenmozaïek voor het LAM museum, 15-16 april 2023
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller toont in '33 33', expositie t.g.v. de verjaardag van PHŒBUSRotterdam 28 januari 2023:

Regula Maria Müller, 'Gletschermilch 1', 2022,

geweven stof, glaskralen, 25 x 25 x 80 cm., detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Gletschermilch', 2023,

glaskralen, zijde, foto, 20 x 30 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Gletschermilch 1', 2022, geweven stof, glaskralen, 25 x 25 x 80 cm.
Regula Maria Müller, Bewerkte foto's a, 20 x30cm., glaskralen, zijde, foto
Regula Maria Müller, 'Koraal', dubbele blinddruk in lijst, ca. 2002

Zie ook de foto rondleiding over '33 33' - dank aan Jaap Pameyer.

ART Rotterdam februari 2023, PHŒBUSRotterdam, 'Main Section':

Regula Maria Müller, GEKSKAP' / 'MADCAP' 2021-2023

Regula Maria Müller, 'Gekskap', 2021,

houten octogonale structuur, vilt, metaal, touw, h 2.75 x ø 2.56 m
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Gletschermilch 2', 2022,

geweven stof, glaskralen, ca. 80 x 30 x 12 cm. 
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Gletschermilch 2', 2022, geweven stof, glaskralen, ca. 80 x 30 x 12 cm.
Art Rotterdam 2023 (buiten Van Nelle terrein, vooraan): 'Gekskap' / 'Madcap' 2021-2023, is een tent in dik rood vilt op een houten frame, h 2.75 x ø 2.56 m.

Regula Maria Müller, The Right Size XL, PHŒBUSRotterdam, groep, voorjaar 2022

ART Rotterdam / PHŒBUSRotterdam 18-22 mei 2022: Van Nelle, Mainstream, 6.
Idee: The Right Size and the inspiration of an 18thC Medaillon
Geïnspireerd door een geërfd 18de eeuws medaillon, vroeg ik aan kunstenaars een klein werk te maken, bijvoorbeeld een minuscule tekening die kan worden geplaatst tussen twee glasplaatjes in een ander, gekocht medaillon, dat kan worden geopend. Plus, een werk dat daarmee een relatie aangaat - maar op geheel andere schaal! Dus een groter werk, in goede verhouding tot het kleine werk.

Toon van Borm (BE), Célio Braga (BR/NL), Esther Bruggink (NL),
Dominique De Beir (FR), Bea Emsbach (DE), Anne Marie Finné (BE), Hanna von Goeler (CH/USA), Stefan Gritsch (CH), Hans Houwing (NL),
Susanne Humrich (DE) , Sarah van der Lijn (NL), Regula Maria Müller (CH/NL), Jadranka Njegovan (HR/NL), Sara Nuytemans (BE/NL), Sibylle von Preussen (DE),
Amparo Sard (E), Eva-Maria Schön (DE), Jan Smejkal (CZ/DE),
Ken'ichiro Taniguchi (JP), Michael Toenges (DE)

Het is heel bijzonder dat alle namen van tulpen, die zijn genoemd in het boek van Krelage over de tulpomanie van 1636-1637 en de hyacintenhandel van 1720-1736 in Nederland (uitgave door Van Kampen, 1942), zijn geborduurd op de wikkelrok van Regula Maria Müller, 2022. Bijvoorbeeld de 'Semper Augustus', de naam van de tulp waarvoor in de 17de eeuw 10.000 gulden werd gevraagd, maar 6000 betaald – terwijl een grachtenpand in Amsterdam in die tijd 5000 kostte en de 'Nachtwacht' van Rembrandt 3200 gulden! De stof voor de rok heeft Regula met verschillende abstracte motieven geweven, zoals ook de stof voor het Rijglijfje, 2021. Invloeden van Markense klederdracht, waarbij vooral de kleurigheid en het vrije (niet aftelbare) borduurwerk opvallen. In het kader van het thema 'Tulpomanie' zijn de Markense roosjes door tulpen vervangen...

Regula Maria Müller, detail 'tulpenrok'; met tulpennamen ''mooi aeltjen'' en ''morgen sterre''
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Tulpenrok', 2022, katoen en zijde geweven, geborduurde zijde,

detail met tulpennamen 'witte marelie', 'argus', 'non parelije', 'admiraal bogers'
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, middendeel van de rug van het 'rijglijfje', 2021, met tulpmotieven
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'medaillion', 2022, papierporselein, zaden.
PHŒBUS•Rotterdam

agenda Regula Maria Müller, tweede helft 2021:
deelname aan 'Textiel Biënnale', Museum Rijswijk, 29 augustus 2021 - 16 januari 2022
groepsexpositie 'Septembergras', buitenverblijf Akerendam, Beverwijk, 4 t/m 12 september 2021
'Geloof- Veldwerk', Oostknollendam, ism H.Kuyper en Plint, 4 t/m 19 september 2021

Regula Maria Müller, 'Gekskap', 2021, houten octogonale structuur, vilt, metaal, touw

h 2.75 x ø 2.56 m
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Gekskap', 2021, houten octogonale structuur, vilt, metaal, touw

h 2.75 x ø 2.56 m
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, wandkleed, 2021
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Tulpencollier 1', 2020, lengte 66 cm,

keramiek, belletjes, Venetiaanse kralen.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail boven/onderzijde van tafellaken 'Tulpomanie', 2021,

geweven in Textielmuseum Tilburg
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Rijglijfje', 2021, het werk is door Regula geweven en geborduurd. Invloeden van Markense klederdracht, waarbij de 'roosjes' zijn aangepast - bijvoorbeeld de roosjes vervangen door tulpen. Regula maakt een rok, waaroptulpennamen zijn geborduurd.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, kleine tulp in glaskraaltjes, 2021, element voor nieuw werk...
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, schets voor tafellakens en servetten, getekend door Regula,

geweven door textielmuseum Tilburg
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail tafellaken en servetten,

geweven door textielmuseum Tilburg
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail wandkleed, 2021
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'GECKSKAP' – opening zondag 16 mei 2021, 15.00-18.00 uur.
Rond 16.00 uur zingt sopraan Cora Schmeiser drie liederen 'rond Regula'.
Tweede opening: zondag 30 mei, 15.00-18.00 uur. 'Zerewind', een programma met poëzie en muziek van Bas Kwakman, dichter en Hans Woudenberg, cellist; rond 15.30-16.00 en 17.00–17.30 uur.

In de tuin van PHŒBUSRotterdam bouwde Regula Maria Müller een tent, waarvoor de ets van Pieter Nolpe in het Rijksmuseum over de tulpomanie de inspiratiebron was: 'Floraes Gecks-kap'. Op de prent vergaderen de tulpenhandelaren, de 'kappisten'. 1637 was het hoogtepunt van de tulpomanie, de tijd waarin een tulpenbol evenveel waard (5000 gulden) als een grachtenpand in Amsterdam.

De 'Gekskap' van Regula heeft de vorm van een uitvergrote tulp. Een achthoekige, stevige houten structuur, met dik rood vilt bekleed en een groene 'kap', een puntmuts met natuurlijk – bijna 'handelsmerk' van Regula – gehaakte slierten, eindigend in koperen belletjes. In de tent horizontale balken, waarop enkele keramische 'Tulpschalen', waarin borduursels, bladgoud en belletjes, soms gedroogde tulpenblaadjes. Eerder zijn deze werken bezongen door Cora Schmeiser met het lied 'Maria, suesse mechdekyn' (Liederbuch der Anna von Köln ca. 1500, vol.165r-167v.).

In projectruimte en tekeningenkabinet het 'Rijglijfje', het kledingstuk, waarin invloeden van de Markense klederdracht zijn gecombineerd met tulpmotieven (die de Markense rode roosjes zijn vervangen). En een geweven wandtapijt met tulpmotieven, waarop met glaskralen is geborduurd. Intussen zijn in het Textielmuseum Tilburg tafellakens en servetten met tulpenmotieven geweven, naar ontwerp van Regula. Verder door Regula gemaakte en bewerkte foto's en 'tulpsieraden'. De kunstenaars Gésine Hackenberg en Arianne van der Gaag sluiten aan met 'tulpsieraden'. Daarnaast sluiten 14 'kappisten' aan, kunstenaars die 'een tulp' maakten – getekend, geaquarelleerd, in olieverf op papier, als sculptuur in speksteen of polyester en wol!

Esther Bruggink vond het bijgaande gedicht van Petrus Hondius (1578-1621), over de tulp in haar verscheidenheid, die als één onderwerp voor een kunstenaar kan volstaan.

Laet de schilders al te mael
Vrij haer best doen in haer tael,
Om alleen maer dese bloemen
Met haar verwen te benoemen.
Al haer conste licht in d'assen,
Want in mijnen hof alleen
Aen dees bloem meer verwen wassen
Dan sy connen onderscheen.

16 mei - 3 september 2021, Expositie kappisten

'The Result, over tijd t.t.v. corona', 28 augustus t/m 11 oktober 2020 expositie PHŒBUSRotterdam, galerieruimte bel-etage

Veel kunstenaars werkten tijdens corona extra geconcentreerd door.
Sommige kunstenaars hebben om redenen nèt dat ene uurtje en een
hoekje van de tafel benut. Anderen thematiseerden de corona-tijd.

met Eva-Maria Schön, Esther Bruggink, Célio Braga, Simon Benson, Barbara Helmer, Michael Toenges, Yvonne van de Griendt, Ken'ichiro Taniguchi, Anne Marie Finné, Bernard Villers, Daniel Dutrieux, Jadranka Njegovan, Mark Cloet, Stefan Gritsch,
Jan Smejkal, Regula Maria Müller, Dominique De Beir

21 juni t/m 21 augustus 2020, Regula Maria Müller

Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Vaste Slaap', uit de reeks sculpturen

'De Muzen van Erasmus', 2008-2018.

Sopraan Cora Schmeiser zingt van Guirant de Bornelh (rond 1140 -1200)

''Slaap - Rei glorios, veray lums e clartatz''
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Vaste Slaap', uit de reeks sculpturen 'De Muzen van Erasmus', 2008-2018.
Sopraan Cora Schmeiser zingt "Slaap - Rei glorios, veray lums e clartatz" van Guirant de Bornelh (ca. 1140 -1200).

Regula Maria Müller, sopraan Cora Schmeiser zingt bij twee tulpenschalen (2020),

naar het lied 'Maria, suesse mechdekyn' uit het Liederbuch der Anna von Köln,

vol.165r-167v (rond 1500)
PHŒBUS•Rotterdam

Sopraan Cora Schmeiser zingt bij twee tulpenschalen van Regula Maria Müller (2020), naar het lied 'Maria, suesse mechdekyn' (Liederbuch der Anna von Köln ca. 1500, vol.165r-167v.)
filmopname Jeroen Bosch, PHŒBUSRotterdam 2020.

Regula Maria Müller werkt aan een groot project, waarin zij klederdrachten uit haar geboorteland Zwitserland, uit Nederland en uit Japan zal combineren, 2021.

Van 21 juni t/m 21 augustus 2020 laat zij een 'vooraf' zien: 'TULPEN-MINDED',
geïnspireerd op de Tulpomanie en op klederdrachten uit Marken.
Opening zondag 21 juni 15-17 uur (met aanmelding vooraf).

In de expositie onder meer een installatie met gedroogde tulpenblaadjes en zeven tulpvormige schalen, met glaskralen, bladgoud, koperen belletjes; 'Dij-zak' 1 en 2 in de vorm van een tulp, met handgeweven katoen en borduursels; kralensnoeren met geborduurde elementen; en bewerkte foto's.

Regula Maria Müller, installatie met 7 ‘Tulpenschalen’, ‘Tulpensnoer’ en een slinger van gedroogde tulpenblaadjes; 2020, hxbxd 5 x 25 x 350 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Dijzak 2', 2020, handgeweven katoen, geborduurd glaskralen,

h x b 22 x 22 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2020, detail van een 'Tulpencollier 3' - om te dragen of voor aan de wand, l ca. 1.25 m, keramiekblaadjes met bladgoud, vijf tulpen van glaskralen.
PHŒBUS•Rotterdam

Drie gastkunstenaars: Simon Benson, Célio Braga, Bea Emsbach.

Regula Maria Müller neemt deel aan de gezamenlijke expositie in alle ruimtes van PHŒBUSRotterdam, 10 maart t/m 10 mei 2019:
met Daniel Dutrieux, Eva-Maria Schön, Barbara Helmer,
Esther Bruggink, Bernard Villers en Regula Maria Müller

Regula toont de "Kroon van het GENOT III", een werk in glas, glaskralen, paarlemoer, metaal, borduurzijde e.a. Het middenstuk bestaat uit een granaatappelvrucht – met de honderden pitjes van gehaakte rode glaskraaltjes; bladeren; vorkjes om de vruchtjes uit te scheppen. Kroon no. III is de laatste over dit thema en hoort bij de collectie van tien Erasmiaanse Kronen, "De Muzen van Erasmus", die in de periode 2008-2019 zijn gemaakt ("Genot I", part.collectie, "Genot II", Lisser Art Museum). Naast "Genot III" toont Regula bewerkte foto's van 'Karmozijnbes', 'Akelei', 'Papaver', 'Vrouwenmantel'. Dit zijn zelfgemaakte opnames, overtrokken met Japans papier en geborduurd met kralen en borduurzijde.

Recent verscheen in het tijdschrift TXP een artikel over Regula Maria Müller, waarin de "Kroon van de Weelderigheid" in de Laurenskerk Rotterdam is gefotografeerd (foto PHŒBUSRotterdam). Een goede tekst staat over een nieuw thema in de ontwikkeling van Regula, "Gletsjermilch". Deze expositie vindt plaats in PHŒBUSRotterdam, seizoen 2019-2020. Lees hierover alvast in het artikel hieronder bijgaand. Intussen deelname aan de expositie 'Black and White in het Textielmuseum Tilburg, t/m 1 maart 2020

Regula Maria Müller,”Genot III - Kroon voor Erasmiaanse Ondeugd”, 2019, glas, glaskralen, paarlemoer, metaal, borduurzijde e.a.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller,"Genot III - Kroon voor Erasmiaanse Ondeugd", 2019, glas, glaskralen, paarlemoer, metaal, borduurzijde e.a.

Regula Maria Müller, gletsjermelk
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, bewerkte foto, 2018, 20 x 30 cm.;'Fraisenkette', 2015

[granaatappel, bramen, wondklaver], glas, glaskralen, borduurzijde.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette' 2015, glas, glaskralen, borduurzijde, plantaardige materialen, hangend; Esther Bruggink, 'Gebedsnoot', 2019, polyestherfilm, borduurzijde, op sokkel.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, sculptuur 2001, brons/bladgoud; 1 ‘Fraisenkette’ 2015; bewerkte foto 2018. Stefan Gritsch, acrylverfobject, acryl/potlood
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette', 2015

[granaatappel, bramen], glas, glaskralen, borduurzijde.
PHŒBUS•Rotterdam

'Bloemenpracht bij mij', groepsexpositie, Museum IJsselstein - t/m 17 september 2018

Expositie De Laurenskerk Rotterdam, "Muzen van Erasmus", 2008-2018,
Kronen voor de Ondeugden uit het Gevolg van de Zotheid, 19 juli-24 augustus 2018

Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Zotheid II' -

glas, enkele gouden kralen, bronskleurige glaskralen/koperdraad, katoen
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor de Vergeetachtigheid' -

glaskralen, zoetwaterparels, paarlemoer, borduurgaren.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor de Onverstand' [rood] -

glas, glaskralen, koraal, gedroogde bonen, koperdraad, e.a.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Luiheid II' [geel] -

glas, glazen kattenogen, glaskralen/katoen
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ‘Kroon voor de Weelderigheid II’ - glas, glaskralen, textiel
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor de Vaste Slaap' -

zwart fluweel, glas, glaskralen, katoen
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Vleierij' -

glas [dertien oren], konijnenbont, glaskralen/koperdraad, borduurgaren
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor Melancholia' -

glas, glaskralen/katoen, zoetwaterparels, wolvilt, borduurgaren
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor het Genot II' [granaatappel, drie delen] -

glaskralen, zoetwaterparels, paarlemoer, koperdraad, katoen, wolvilt
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Kroon voor de Eigenliefde' [wit] -

glas, glazen vissenogen, glaskralen/katoen
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ‘Rijksappel I’ - glazen oor met kralen en katoen gehaakt, glasogen, konijnenbont, belletje
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. 2011 ['marot' - 'scepter', glazen vat], ca. 38 x 18 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

'De Muzen van Erasmus', alle unica, met de hand door Regula Maria Müller gehaakt, gemaakt in het formaat zoals van de reële regalia. De glazen objecten zijn geblazen op haar aanwijzingen. Van alle werken bestaan maximaal drie verschillende versies.

ART Rotterdam 2017, 8-12 februari, Van Nellefabriek: Regula Maria Müller

Regula Maria Müller, 'Meena of punica granatum' 2015 - ketting glas, glaskralen, textiel, lengte ca. 3 m., 32 elementen [pitten en bloemen van granaatappel].
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, '‘Iris’, 2017, zes werken in glas, glaskralen [oranje, blauw, lichtpaars / aubergine, wit, geel], textiel, met een of twee bladen; twee werken ‘Iris’, 2017, in glas, glaskralen [wit, oranje ], textiel, ca. 17,5 x 9 x 6.cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, vier bewerkte foto's [Firefly], 2017, foto van weefsel van zeewier en Japans papier 0,2 mm., gelaserd; daarna met metalen en glaskralen bewerkt; elk 20 x 26 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller: 'Iris III', glaskralen, textiel, glas
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller: 'Iris III', glaskralen, textiel, glas
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller: 'Iris III', glaskralen, textiel, glas
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller: 'Iris III', glaskralen, textiel, glas
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Ume' 2017, object hangend / liggend - deel van installatie, glaskralen/koperdraad/textiel, h 15 x ø 25 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. 2017, object, hangend of (zoals op de foto) liggend - deel van installatie, glaskralen/textiel, h 15 x ø 25 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller [kleiner werk in glas, glaskralen, textiel], 2017, h ca. 15 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Ume' 2017, object hangend / liggend - deel van installatie, glaskralen/koperdraad/textiel, h 15 x ø 25 cm.
Regula Maria Müller, z.t. 2017, object, hangend - deel van installatie, glaskralen/textiel, h 15 x ø 25 cm.
Regula Maria Müller, bewerkte foto [Firefly], 2017, foto van weefsel van zeewier en Japans papier 0,2 mm., gelaserd; daarna met metalen en glaskralen opgewerkt; 20 x 26 cm.

Als Zwitserse heeft zij een grote liefde voor de natuur, die haar, daarin verdergaand, naar Japan bracht. In Japan zijn natuurvormen in beeldende kunst en design in een eeuwenoude ontstaansgeschiedenis tot, soms levendige, abstracties uitgekristalliseerd. Na een recent bezoek aan Japan, na Fukusjima, leek het alsof de mutaties in de reële natuur - libellen en vuurvliegen die door misvormingen niet meer kunnen vliegen, een spin met zeven poten, bloemen die nu door het ontbreken van of juist een veelheid aan bladeren een monsterlijk karakter krijgen - de oude, gestaalde vormentaal overwoekerden.
In haar nieuwe werk integreert Regula Maria Müller oude vormen en nieuwe vervormingen. De gelaagde werken zijn tot 20 cm. dik en hangen in de expositie 50 cm. voor de standwand. Basis vormt het onovertroffen, fijnste borduurwerk. Stof geweven met zeewier en het dunste Japanse papierdraad (ø 0.2 mm) wordt gelaserd, met textiel en kralen opgeborduurd en met geblazen glasobjecten gecombineerd. De gelaagde werken zijn tot 20 cm. dik en hangen in de expositie 50 cm. voor de standwand.
De rustige en bedachtzame omgang van de Japanners met de Fukushima-ramp is in haar gedachten. Natuurlijk zijn relativering en onzinnigheid zoals in haar werk rond Erasmus' 'Lof der Zotheid' daar.

Lees meer over het werk van Regula Maria Müller.

deelname aan de expositie 'In gedachten, m a s k e r s', 5 maart - 30 april 2016

Regula Maria Müller, z.t. 2016 [masker], Afrikaanse kralen, glaskralen, borduursel.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. 2016 [masker], Afrikaanse kralen, glaskralen, borduursel.
PHŒBUS•Rotterdam

'Aberwissen / magia naturalis', expositie Phoebus galerieruimte beletage.
27 augustus t/m 11 oktober 2015, opening zondag 30 augustus 15-17 uur.

Regula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde,signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, foto, glaskralen, zijde, signatuur
PHŒBUS•Rotterdam

De titel van Regula Maria Müller's expositie 'Aberwissen / Magia Naturalis' verwijst naar
het woord 'Aberglauben', bijgeloof, en naar het zestiende eeuwse Italiaanse boekwerk
van Giambattista della Porta, dat in heel Europa werd herdrukt en gelezen en
alle natuurlijke kennis omvatte.

Regula Maria Müller, ‘Meena of punica granatum’  2015 - ketting glas, glaskralen, textiel, l. ca. 3 m., 32 elementen [pitten en bloemen van de granaatappel], detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Stola doornappel (datura stramonium)' 2015,

doornappels, glaskralen, textiel, 0.35 x 0.30 x 0.06 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Stola doornappel (datura stramonium)' 2015,

doornappels, glaskralen, textiel, 0.35 x 0.30 x 0.06 m. (detail)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Stola doornappel (datura stramonium)' 2015,

doornappels, glaskralen, textiel, 0.35 x 0.30 x 0.06 m. (detail)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Stola doornappel (datura stramonium)' 2015,

doornappels, glaskralen, textiel, 0.35 x 0.30 x 0.06 m. (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, detail 2015, installatie ‘Seelenwarmer (alchemilla mollis/fraaier vrouwenmantel)’, handgeweven textiel, borduursels
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail 2015, installatie ‘Seelenwarmer (alchemilla mollis/fraaier vrouwenmantel)’, handgeweven textiel, borduursels
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail 2015, installatie ‘Seelenwarmer (alchemilla mollis/fraaier vrouwenmantel)’, handgeweven textiel, borduursels
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail 2015, installatie ‘Seelenwarmer (alchemilla mollis/fraaier vrouwenmantel)’, handgeweven textiel, borduursels
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. 2015, wolvilt/borduursels [slofjes].
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, ‘Fraisenkette’  2015 - geblazen glazen bol,  daarin borduursels van glaskralen [papaver]
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette' 2015 - geblazen glazen bol,

daarin borduursels van glaskralen [braam]
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2015, glas/textiel/doornappel, h. 10 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette' 2015 - geblazen glazen bol,

daarin borduursels van glaskralen [...]
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Fraisenkette' 2015 - geblazen glazen bol,

daarin borduursels van glaskralen [...]
PHŒBUS•Rotterdam

11-12-13 september 2015: KUNST in het Witte de With Kwartier
zondag 13 september 2015, 13-16 uur: workshop door Regula Maria Müller,
zondag 13 september 2015, 15 uur: gesprek met Josua Wechsler, die in dezelfde
tijd in de tuin 'Floating 7' en in de projectenkamer recente sculpturen toont.

'25' 25 januari t/m 9 maart 2015

Regula Maria Müller, minuscuul winterlandschapje.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t., 2015, werk op Japans papier, waarop met zijde (en glaskraaltjes) geborduurd. Ahorn / momiji ca. 0.63 x 1 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller (CH/NL) exposeert vanaf 1990 in PHŒBUSRotterdam

Regula Maria Müller won najaar 2014 de Rabo Cultuurprijs Regio Alkmaar, voor de beeldende kunsten. Het Stedelijk Museum Alkmaar toonde de 'Muzen van Erasmus'.

Museum Kranenburgh toonde in dezelfde periode onder meer twee 'pièces de table', 'Ate' en 'Vanitas', in glas, glaskralen en keramiek en de kroonluchter in vilt, koperdraad, glaskralen z.t. ["Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig - Issa"].

'Sounds of Silence', expositie CODA Apeldoorn, curator Wim van der Beek
(groep, vijftien beeldend kunstenaars)

Stilte is een schaars goed geworden. Geluid is overal; soms gewenst maar vaak ook ongewenst. Mensen worden dagelijks overladen met prikkels die een dwingend beroep doen op alle zintuigen. De tentoonstelling Sounds of Silence geeft bezoekers de gelegenheid aan het geluid van alledag te ontsnappen en te genieten van de stilte in de hedendaagse beeldende kunst.

'Wolkenstudies', RAW Artfair 2014, Cruise Terminal Rotterdam
Regula Maria Müller (CH 1961) toont een stille, witte installatie van papier en glas. Dit is een bijzondere ontwikkeling in haar werk, gezien haar geïnspireerd zijn door de natuur, wat in het verleden tot bloemrijke sculpturen leidde zoals in de Kronen voor de (On)Deugden in het Gevolg van Erasmus' Zotheid (2010) en de weelderige Vanitassculptuur bestaande uit glaskralen, keramiek, koraal, textiel, metaal (collectie Boijmans-Van Beuningen 2007, h. 0.93 m).
Voor dit werk zijn dunne slierten gescheurd wit papier, afkomstig van lange rollen chinees kalligrafiepapier, tot draad gesponnen. Van de draden zijn met grove steek vijf doorzichtige bollen gebreid tot een maximaal formaat van ø 60 cm. Daarin worden kleinere kettingen van geblazen, glazen bollen gedragen. De sculptuur hangt of staat - en zweeft. De relativerende humor van de Kronen rond de Zotheid evenals de vanitasgedachte uit de bloemsculptuur zijn van hun barokke elementen ontdaan en samengebracht tot een klare, bijna abstracte beeldtaal van doorzichtige bollen - 'alles is ijdel' in een broos waas.

Regula Maria Müller, Wolkenstudies in glas en papier (gesponnen, gebreid), 2013,

16 x 30 x 15 cm. tot 80 x 65 x 25 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, Wolkenstudies in glas en papier (gesponnen, gebreid), 2013,

16 x 30 x 15 cm. tot 80 x 65 x 25 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, Wolkenstudies in glas en papier (gesponnen, gebreid), 2013,

16 x 30 x 15 cm. tot 80 x 65 x 25 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, drie bewerkte foto's, foto's geperforeerd, vliespapier, glaskralen, 20 x 30 en 30 x 40 cm.
 , detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, drie bewerkte foto's, foto's geperforeerd, vliespapier, glaskralen,

20 x 30 en 30 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, drie bewerkte foto's, foto's geperforeerd, vliespapier, glaskralen,

20 x 30 en 30 x 40 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, Wolkenstudies in glas en papier (gesponnen, gebreid), 2013-2014, 16 x 30 x 15 cm. tot 80 x 65 x 25 cm.
Regula Maria Müller, drie bewerkte foto's, foto's geperforeerd, vliespapier, glaskralen, 20 x 30 en 30 x 40 cm.

Regula Maria Müller, 'Kroon voor het Onverstand', 2013, glas, glaskralen,

koperen belletjes, paternosterboontjes, textiel, ca. h 0.29 x ø 0.37 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor het Onverstand', 2013, glas, glaskralen,

koperen belletjes, paternosterboontjes, textiel, ca. h 0.29 x ø 0.37 m.,detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Kroon voor het Onverstand', 2013, glas, glaskralen,

koperen belletjes, paternosterboontjes, textiel, ca. h 0.29 x ø 0.37 m. detail
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Kroon voor het Onverstand', 2013, glas, glaskralen, koperen belletjes, paternosterboontjes, textiel, ca. h 0.29 x ø 0.37 m. en details

- in november 2013 zijn de Erasmiaanse Kronen van Regula Maria Müller geëxposeerd in De Doelen Rotterdam tijdens de Dies Natalis 100 jaar van de Erasmus Universiteit RD.
- ' o p e n h o f h o u d e n ' , expositie 28 april t/m 16 juni 2013, geïnspireerd op de troonswisseling en het werk van de kunstenaars Regula Maria Müller, Amparo Sard, Bea Emsbach, Sibylle von Preußen en Yvonne van de Griendt

Regula Maria Müller, 'Kroon van het Genot - II', 2012
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. [ketting], 2013, glas, glaskralen, koraal, h 10 x ø 33 cm.  (detail)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Prataiola...' [madeliefjesketting], 2013, glas, glaskralen, paarlemoer, acht elementen (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Kroon van het Genot - II', 2012
Regula Maria Müller, z.t. [ketting], 2013, glas, glaskralen, koraal, h 10 x ø 33 cm.
Regula Maria Müller, 'Prataiola...' [madeliefjesketting], 2013, glas, glaskralen, paarlemoer, acht elementen

bij 'Prataiola' en andere werken in 'Open hof houden':
Regula Maria Müller legt voor de bezoekers haar geborduurde bloemen in glas, opgewerkt met zachtgroene glaskralen en parels, klaar om een bloemenkroon te rijgen... zoals kinderen een bloemenkrans van madeliefjes vlechten. 'Open hof houden' wordt daarmee een uitnodiging om deel te nemen aan het plezier van een bescheiden maar zo belangrijke activiteit uit onze kindertijd. De inspiratie door de natuur en liefde voor bloemen, het fijnzinnige handwerk van dag en nacht én het plezier in het versieren heeft Regula eerder tot werken in de vorm van kronen gebracht. Een grote kroonluchter bestaat uit een cirkel van witvilten gebladerte, afgezet met transparente kraaltjes die oplichten, wanneer het licht wordt aangedaan. Het werk is ook een installatie, waarbinnen, in de ruimte van 1 m. doorsnede, kan worden gestaan - de ogen zijn even omsloten door een heerlijk zacht, wiltvilten bos... De 'Muzen van Erasmus' waren voor Erasmus inspiratiebron om aan zijn Zotheid een Gevolg van Negen (On)deugden mee te geven. Regula maakte een marot of scepter en kronen. Het zijn sculpturen die kunnen worden gedragen (ook op het hoofd gezet), maar vooral de ceremoniele funktie van 'regalia' vervullen. Genot en Weelderigheid prikkelen ons intussen op sympathieke wijze tot een matig en goed leven ...

In de expositie "500 Jaar Lof der Zotheid" in het Museum Rotterdam werden de Erasmiaanse kronen en regalia van Regula Maria Müller geëxposeerd in het voorjaar van 2011; tegelijk de presentatie van het boek "Erasmus op de markt", met door Paula Koning nieuw gevonden afbeeldingen van Erasmus

Op 25 december 2011 wordt een expositie van de kronen van Regula Maria Müller geopend in het Erasmushuis in Anderlecht, Brussel. Bij de kronen zijn muziekstukken gecomponeerd door de engelse muzikante Stevie Wishart.

Regula Maria Müller, z.t. 2011 ['marot' - 'scepter', glazen vat], ca. 38 x 18 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor het Genot'', 2011, zoetwaterparels, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, drie delen], h 0.35 x ø¸ (max) 0.25 m. detail
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, ''Kroon voor het Genot'', 2011, zoetwaterparels, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, drie delen], h 0.35 x ø¸ (max) 0.25 m. detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor het Genot'', 2011, zoetwaterparels, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, drie delen], h 0.35 x ø¸ (max) 0.25 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 2011, [pièce de table] sculptuur

keramiek, glaskralen, koperen belletjes; h ca.33 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, ''Ate'' 2011, pièce de table,

keramiek, glas, glaskralen, koperen belletjes, textiel. detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Ate'' 2011, pièce de table,

keramiek, glas, glaskralen, koperen belletjes, textiel.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor het Genot'', 2011, zoetwaterparels, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, drie delen], h 0.35 x ø (max) 0.25 m. detail
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Ate" 2011, pièce de table, keramiek, glas, glaskralen, koperen belletjes, textiel.
Regula Maria Müller, z.t. 2011 ['marot' - 'scepter', glazen vat], ca. 38 x 18 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor het Genot", 2011, zoetwaterparels, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, drie delen], h 0.35 x ø (max) 0.25 m.(en details)

Vanaf 26 september 2010 deelname aan ladekastproject 'Sublieme ruimte';

vanaf 5 november 2010 Regula Maria Müller en Amparo Sard

Regula Maria Müller, bewerkte foto's 2010, formaat ca. A3, materiaal: gelaagde foto, geperforeerd, soms overtrokken met japans papier, opgeborduurd met glaskralen en textiel. detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte foto 2010, formaat ca. A3, materiaal: gelaagde foto's, geperforeerd, overtrokken met japans papier, opgeborduurd met glaskralen en textiel. detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte foto 2010, formaat ca. A3, materiaal: gelaagde foto, geperforeerd, overtrokken met japans papier, opgeborduurd met glaskralen en textiel, detail.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, gelaagde foto's, vliespapier, textiel, glaskralen - detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail van een bewerkte foto met vliespapier en glaskralen
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail van een bewerkte foto met vliespapier en glaskralen
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, gelaagde fotogelaagde foto's, zeshoekig japans vliespapier, glaskralen, textiel
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, gelaagde fotogelaagde foto's, vliespapier, textiel, glaskralen - detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, gelaagde foto's, vliespapier, textiel, glaskralen - detail
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, foto's, geperforeerd, berenoog, glaskralen, textiel
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail van werk in gelaagde foto's, vliespapier, textiel, glaskralen - detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, gelaagde, foto's, textiel, glaskralen, berenoog
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, bewerkte foto's 2010, formaten ca. A3, materiaal: gelaagde foto's, geperforeerd, soms overtrokken met japans papier, opgeborduurd met glaskralen en textiel. 'Vissenogen' (eerste foto in rij IV): ca. ø 6 cm., waaromheen geborduurd, op gelaagd geperforeerde foto's [bloembladen] - op een door Regula Maria Müller genomen foto van Surinaams oerwoud, ca. 0.80 x 1.10 m.

Van 26 tot 30 mei 2010: ART Amsterdam

"De Muzen van Erasmus", Regula Maria Müller, solo (zie ook Stefan Gritsch).
De expositie omvat een verzameling 'regalia', i.e. kronen en rijksappels, geïnspireerd op de ondeugden uit het gevolg van de Zotheid, uit Erasmus' "Lof der Zotheid".

In 2001 was Rotterdam samen met Porto de Culturele Hoofdstad van Europa. Regula Maria Müller is toen begonnen met een project rond Erasmus' "Lof der Zotheid". Vanaf 2008 zijn verschillende 'regalia' voor de ondeugden in het gevolg van de Zotheid gemaakt. Zo is kroon voor de Vaste Slaap van zwart fluweel gemaakt en voorzien van spiraalvormige gehoorgangen van glaskralen en trompetten van glas 'om wakker te toeteren'. De kroon voor de Ijdelheid bestaat uit een krans van zacht bont en oorschelpen van glas, waarin vurige tongetjes in de vorm van rode glaskralen verleidelijke boodschappen lijken te fluisteren.

ART Amsterdam 2010
Regula Maria Müller, "The Muses of Erasmus. 9 crowns for the Vices in the suite of Folly". Two Childrens Crowns. Pomeroy.

MAD CAPS AND FLOWERED CUPS Some Notes on Seeing Regula Maria Müller's Work een tekst van Christophe van Eecke (Be) - klik aan

Regula Maria Müller, ''Kroon voor de Vergeetachtigheid'', 2010,

zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, katoen, h 0.39 x ø 0.22 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kinderkroon'', 2009, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, metaal, koperdraad, katoen, h 0.18 (plus 0.16 m.) x bxd 0.15 x 0.21 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, idem ''Kinderkroon'', 2009, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, metaal, koperdraad, katoen, h 0.18 (plus 0.16 m.) x bxd 0.15 x 0.21 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Kroon voor de Vergeetachtigheid", 2010, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, katoen, h 0.39 x ø 0.22 m.
Regula Maria Müller, "Kinderkroon", 2009, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, metaal, koperdraad, katoen, h 0.18 (plus 0.16 m.) x bxd 0.15 x 0.21 m.
Regula Maria Müller, idem "Kinderkroon", 2009, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, metaal, koperdraad, katoen, h 0.18 (plus 0.16 m.) x bxd 0.15 x 0.21 m.

Regula Maria Müller, ''Kroon voor de Vlijerij'', 2008.

Glas [dertien oren], konijnenbont, glaskralen/koperdraad. H. 14 x ø 30 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor de Vaste Slaap'', 2008.

Zwart fluweel, glas, glaskralen, katoen. H. 18 x ø 25 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor het Genot'', 2010, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, twee delen], h 0.32 x ø (max) 0.25 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Kroon voor de Vlijerij", 2008. Glas [dertien oren], konijnenbont, glaskralen/koperdraad. H. 14 x ø 30 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Vaste Slaap", 2008. Zwart fluweel, glas, glaskralen, katoen. H. 18 x ø 25 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor het Genot I", 2010, zoetwaterparels, paarlemoer, glaskralen, koperdraad, katoen, wolvilt [granaatappel, twee delen], h 0.32 x ø (max) 0.25 m. (partikuliere collectie).

Regula Maria Müller, ''Kroon voor de Luiheid [groen], 2010.

Glas, glazen katteogen, glaskralen/katoen. H. 33 x ø 18 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor de Eigenliefde'' [wit], 2010.

Glas, glazen visseogen, glaskralen/katoen. H. 32 x ø 18 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor Melancholia'', 2010.

Glas, glaskralen/katoen, zoetwaterparels, wolvilt. H. 30 x ø 25 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Kroon voor de Luiheid I, 2010. Glas, glazen katteogen, glaskralen/katoen. H. 33 x ø 18 cm. (partikuliere collectie).
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Eigenliefde" [wit], 2010. Glas, glazen visseogen, glaskralen/katoen. H. 32 x ø 18 cm.
Regula Maria Müller, "Kroon voor Melancholia", 2010. Glas, glaskralen/katoen, zoetwaterparels, wolvilt. H. 30 x ø 25 cm.

Regula Maria Müller, ''Kroon voor de Zotheid'', 2010.

Glas, glaskralen/koperdraad en katoen, messing ballen. H. 43 x ø 18 x b 36 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor de Weelderigheid'', 2010.

Glas, glaskralen/koperdraad, zoetwaterparels, metaaldraad, wolvilt.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kroon voor de Weelderigheid'', 2010.

Glas, glaskralen/koperdraad, zoetwaterparels, metaaldraad, wolvilt., bovenaanzicht
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Kroon voor de Zotheid I", 2010. Glas, glaskralen/koperdraad en katoen, messing ballen. H. 43 x ø 18 x b 36 cm. (collectie ASR).
Regula Maria Müller, "Kroon voor de Weelderigheid", 2010. Glas, glaskralen/koperdraad, zoetwaterparels, metaaldraad, wolvilt. (collectie ASR).
idem, bovenaanzicht

Regula Maria Müller, ''Orb'' [Rijksappel 3], [blauw]
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Laars ...'' [waaruit vijf bebladerde takken groeien, op de neus een bloem met koperen belletje], 2008, gebreid linnen, koper en glaskralen gehaakt,

ca. h 0.80 x ø 0.25 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Kinderkroon 2'', 2009 [crèmekleurig], twee glazen oren met konijnenbont, glaskralen/katoen (gebreid), bereogen, metalen kroonkralen, wolvilt.

H 16 x b max. 28 x d 14 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Orb" [Rijksappel 3], [blauw]
Regula Maria Müller, "Laars ..." [waaruit vijf bebladerde takken groeien, op de neus een bloem met koperen belletje], 2008, gebreid linnen, koper en glaskralen gehaakt, ca. h 0.80 x ø 0.25 m.
Regula Maria Müller, "Kinderkroon 2", 2009 [crèmekleurig], twee glazen oren met konijnenbont, glaskralen/katoen (gebreid), bereogen, metalen kroonkralen, wolvilt. H 16 x b max. 28 x d 14 cm.

Regula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen, twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.30 x 0.20 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen, twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.30 x 0.20 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen, twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.30 x 0.20 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen,
twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.30 x 0.20 m.

Regula Maria Müller, detail geborduurde zakdoek, 2008.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen, twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.20 x 0.30 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen, twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.20 x 0.30 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, detail geborduurde zakdoek, 2008.
Regula Maria Müller, bewerkte foto 2009, uitgangspunt zijn foto's van bloemen,
twee of drie lagen, geperforeerd, bewerkt met glaskralen, ca. 0.20 x 0.30 m.
Regula Maria Müller, idem

persbericht expositie 25 oktober - 7 december 2008 Regula Maria Müller

Regula Maria Müller, '(Rijks)appel II', 2008,

glazen oor met kralen en koperdraad gehaakt, belletjes, konijnenbont,



ca. h 0.26 x ø 0.15 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, idem detail van de 'Kroon van de Vleierij', 2008
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, '(Rijks)appel I', 2008, glazen oor met kralen en katoen gehaakt, glasogen,konijnenbont, belletje, ca. h 0.26 x ø 0.15 m. (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, enkele 'Erasmiaanse' sculpturen: kronen voor ondeugden uit het gevolg van de Zotheid (uit de "Lof der Zotheid") en '(Rijks)appel I'

Regula Maria Müller, 'Laars ...' [waaruit vijf bebladerde takken groeien, op de neus een bloem met koperen belletje], 2008, gebreid linnen, koper en glaskralen gehaakt,

ca. h 0.80 x ø 0.25 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller,' ...op zijn hart...', 2008, glas, koper en glaskralen gehaakt, ca. h 0.34 x ø 0.06 m. (met de vorm van het hart in twee delen (gehaakt roodkoperdraad, met glaskralen in rood en blauw), waaraan twee glazen vormen van tongen, die ook in roodkoperdaad met glaskralen zijn gehuld. Het werk refereert aan gezegdes: 'het hart op de tong hebben', 'lang van tong zijn', 'met een dubbele tong spreken'.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'De appel van Eva', 2003, bladgoud/glas, zakdoekje met print en glasogen, kralen en katoengehaakt , koperdraad en kralen gehaakt, h 0.16 x ø 0.15 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Laars ...' , '...op zijn hart...', en 'De appel van Eva'.

Regula Maria Müller, 'Magnolia', bewerkte foto, 2008, 39,5 x 30 cm. (twee foto's geperforeerd, geborduurd met katoen, japans papier)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Magnolia', bewerkte foto, 2008, detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bloem, 2007, vilt, glas, glaskralen
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, bloem in vilt, glas, glaskralen; bewerkte foto

Regula Maria Müller, bloem, vilt, glas, glaskralen, 2008, ca. h 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, [z.t.] 2008

[jurkje in de vorm van gebladerte en bloemen tien bloemen], glaskralen en vilt
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, [z.t.] 2008

[jurkje in de vorm van gebladerte en bloemen tien bloemen], glaskralen en vilt, detail
PHŒBUS•Rotterdam

deelname zomerexpositie 2008, Regula Maria Müller klik aan/uit voor vergrotingen van foto's.

Regula Maria Müller, ''Vanitasstilleven (met koralen)'', 2007, keramiek, glaskralen, koperdraad, borduurgaren (op een metalen frame), h. 0.93 x ø 0.34 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Vanitasstilleven (met koralen)'', 2007, keramiek, glaskralen, koperdraad, borduurgaren (op een metalen frame), h. 0.93 x ø 0.34 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Vanitasstilleven (met koralen)'', 2007, keramiek, glaskralen, koperdraad, borduurgaren (op een metalen frame), h. 0.93 x ø 0.34 m. (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Vanitasstilleven (met koralen)", 2007. Collectie Museum Boijmans-van Beuningen (aankoop 2007; foto: opstelling in Boijmans-van Beuningen)

Regula Maria Müller, z.t. [''Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig Issa''], 2007, kroonluchter; vilt, glaskralen (detail)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. [''Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig Issa''], 2007 (detail), kroonluchter; vilt, glas, glaskralen. Een van de objecten in de expositie najaar 2008 met o.m. deze kroon(luchter) en kronen voor leden van het gevolg van de Zotheid: voor de ''Moeder van de Vaste Slaap'' en de ''Vleierij''.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, z.t. [''Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig Issa''], 2007, kroonluchter; vilt, glaskralen (detail)
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, z.t. ["Stiehl das, sagt das Mondlicht, dieser Pflaumenblütenzweig ­ Issa"], 2007, kroonluchter; vilt, glaskralen

Regula Maria Müller, atelieropname 2007
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, atelieropname 2007, bloem 2007, glaskralen, borduurgaren,

l. ca. 0.25
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, atelieropname 2007, bloem 2007, glaskralen, borduurgaren,

l. ca. 0.25 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, atelieropname 2007
Regula Maria Müller, atelieropname 2007, detail zakdoekje - met zeefdruk en geborduurde bloemen (textiel, glaskralen)
Regula Maria Müller, atelieropname 2007, bloem 2007, glaskralen, borduurgaren, l. ca. 0.25 m.

Regula Maria Müller, deel van de expositie met bewerkte foto`s, voorjaar 2006 ''Bring it on, all shattered dreams - and I`ll scatter them into the sea''.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, deel van de expositie met bewerkte foto`s, voorjaar 2006 ''Bring it on, all shattered dreams - and I`ll scatter them into the sea''.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, overzichten van de expositie met bewerkte foto's, voorjaar 2006
"Bring it on, all shattered dreams - and I'll scatter them into the sea".

Regula Maria Müller, expositie "Bringing it on", 2006, PHŒBUSRotterdam. De titel van de expositie is een citaat uit een lied van Nick Cave. Niet vervulde dromen in het water strooien ... en zie wat er van komt: visseogen van glas zijn in een fijn gehaakt netwerk van koperdraad omgevormd tot bloemen en als 'strooisel' over een digitale print van een foto van opspetterend water verspreid. Elders een gezicht op zeegroene golven. Ze zijn geperforeerd met duizenden speldenprikjes, die fijne, zachte, harige contouren geven, waaronder een koraalrode, geaquarelleerde tint zichtbaar is. Eroverheen, zacht uitwaaierende in Japans papier geperforeerde koraalvormen, die een indruk van schuimkoppen op de golven geven. De bewerkte foto's van Regula Maria Müller laten zowel diepte zien, soms in verschillende lagen; maar ze groeien ook uit tot drie-dimensionale objecten.

Regula Maria Müller, 'Every shatterd dream - and I'll scatter them into the sea', injectprint 2006, bewerkt: met glasogen, koperdraad, kralen, 0.87 x 1.32 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Every shatterd dream - and I'll scatter them into the sea', injectprint 2006, bewerkt: met glasogen, koperdraad, kralen, 0.87 x 1.32 m., detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Every shatterd dream - and I'll scatter them into the sea', injectprint 2006, bewerkt: met glasogen, koperdraad, kralen, 0.87 x 1.32 m., detail van een glazen vissenoog, gehaakt koperdraad, glaskralen, van ca. ø 3 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Every shatterd dream - and I'll scatter them into the sea', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, bewerkt: met glasogen, koperdraad, kralen, 0.87 x 1.32 m.

Regula Maria Müller, in de tentoonstelling voorjaar 2006: 'Bring it on', 2006, digitale print, geperforeerd, met twee objecten van vilt, katoen en kralen, 0.87 x 1.32 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Bring it on', injectprint 2006, geperforeerd, met vilt, katoen en kralen, 0.87 x 1.32 m., detail
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Bring it on', injectprint 2006, geperforeerd, met vilt, katoen en kralen, 0.87 x 1.32 m., detail met borduurzijde en glaskralen.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Bring it on', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, geperforeerd, met vilt, katoen en kralen, 0.87 x 1.32 m.

Regula Maria Müller, 'Lilien der Täler', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, geperforeerd; met Japans papier,  79 x 132 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Lilien der Täler', injectprint 2006, geperforeerd; met Japans papier,  79 x 132 cm., detail met inzet van Japans papier.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller,  'The Melting Sky', 2005, drie foto¹s over elkaar, geperforeerd en geborduurd met kralen,0.59 x 0.75 m., ingelijst (esdoorn ingewit, Mirogard Museumglas)
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, 'Lilien der Täler', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white, geperforeerd; met Japans papier, 79 x 132 cm. en detail. rechts: Regula Maria Müller, 'The Melting Sky', 2005, drie foto's over elkaar, geperforeerd en geborduurd met kralen, 0.59 x 0.75 m., ingelijst (esdoorn ingewit, Mirogard Museumglas)

Regula Maria Müller, z.t. [berglandschap, rotsachtig, met perforaties in koraalvormen]

foto 2004, 0.50 x 0.65 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Wonderful life', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white geperforeerd, met japan papier, glaskralen, 0.87 x 1.32 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Wonderful life', injectprint 2006, geperforeerd, met japan papier, glaskralen, 0.87 x 1.32 m., detail, met inzet van geperforeerd Japans papier.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, z.t. [berglandschap, rotsachtig, met perforaties in koraalvormen] foto 2004, 0.50 x 0.65 m.
Regula Maria Müller, 'Wonderful life', injectprint 2006, gedrukt op watercolor paper radiant white geperforeerd, met japan papier, glaskralen, 0.87 x 1.32 m.
Regula Maria Müller, 'Wonderful life', injectprint 2006, geperforeerd, met japan papier, glaskralen, 0.87 x 1.32 m., detail, met inzet van geperforeerd Japans papier.

Regula Maria Müller, 'Flagellata', 2004, foto, geperforeerd, 0.85 x 0.60 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Flagellata', 2004, foto, geperforeerd, 0.85 x 0.60 m. (detail)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Calcispongiae', 2004, foto, geperforeerd, 0.63 x 0.41 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller - geperforeerde foto's 2004

Boekuitgave: Regula Maria Müller, werken 1990-2003, uitg. PHŒBUS•Rotterdam 2004, ISBN 90-75593-12-0,

voorzijde met gebordeuurde omslag (koperdraad, vilt).
PHŒBUS•RotterdamBoekuitgave: Regula Maria Müller, werken 1990-2003, uitg. PHŒBUS•Rotterdam 2004,

ISBN 90-75593-12-0, pagina met gelaserde elementen.
PHŒBUS•RotterdamBoekuitgave: Regula Maria Müller, werken 1990-2003, uitg. PHŒBUS•Rotterdam 2004,

ISBN 90-75593-12-0, katernen genaaid, zichtbaar gelaten bij binding.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, werken uit de tijd van het boek
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, werken 1990-2003
PHŒBUS•RotterdamKlik op het boek om te bekijken

Boekuitgave: Regula Maria Müller, werken 1990-2003, met teksten van Jellichje Reijnders, Ad van Rosmalen en een tekstfragment van Kader Abdolah; afbeeldingen in kleur, twee filigraindrukken, 96 bladz. plus omslag, 24 x 15 cm., genaaid, gebonden. Uitgave PHŒBUSRotterdam 2004, opl. 500. ISBN 90-75593-12-0.

Regula Maria Müller, bewerkte, geperforeerde foto, 2004, 0.60 x 0.60 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, bewerkte, geperforeerde foto 2004, 0.60 x 0.60 m. (achterzijde)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, ''Campanariae'', 2004, geperforeerde foto, 0.50 x 0.75 m.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller - geperforeerde foto's 2004

Regula Maria Müller - VALSA AZUL, 2003, op de grond: 9 viltlagen ca. 0.95 x 0.95 m., met 6 grote blauwe glaskralen, borsuursel met kleine glaskralen; hangend: ca.0.75 m. lang ø 0.13 m. gehaakt en gebreid object van glaskralen en katoen.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller - VALSA AZUL, 2003, detail hangend object, glaskralen
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller - VALSA AZUL, 2003, detail glaskraal, vilt
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller - VALSA AZUL, 2003, op de grond: 9 viltlagen ca. 0.95 x 0.95 m., met 6 grote blauwe glaskralen, borsuursel met kleine glaskralen; hangend: ca.0.75 m. lang ø 0.13 m. gehaakt en gebreid object van glaskralen en katoen.

Regula Maria Müller, detail van bewerkte foto 2003, bladgoud, geperforeerde foto (met tekstdelen Rutger Kopland - hier 'ouder dan ik')
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, blinddruk, 2004, bladgoud, geperforeerd papier, glazen 'berenogen', textiel, ca. 0.25 x 0.35 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, object in keramiek en glaskralen, 2006, ø ca. 15 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, detail van bewerkte foto 2003, bladgoud, geperforeerde foto (met tekstdelen Rutger Kopland - hier 'ouder dan ik')
Regula Maria Müller, blinddruk, 2004, bladgoud, geperforeerd papier, glazen 'berenogen', textiel, ca. 0.25 x 0.35 m.
Regula Maria Müller, object in keramiek en glaskralen, 2006, ø ca. 15 cm.

Regula Maria Müller, bewerkte foto 2003 (als boven), bladgoud, geperforeerde foto (met tekstdelen Rutger Kopland)
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Golden (Y)ear', 2000, oplage 7, glas, bladgoud, glazen 'berenogen',

12 x 6 x 4 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail van geborduurd linnen kleed, met votiefbeelden, hier een glazen hand en koperdraad, glaskralen
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, bewerkte foto 2003 (als boven), bladgoud, geperforeerde foto (met tekstdelen Rutger Kopland)
Regula Maria Müller, Golden (Y)ear'[, 2000, oplage 7, glas, bladgoud, glazen 'berenogen', 12 x 6 x 4 cm.
Regula Maria Müller, '"Met elke naaldsteek in het kleed dat mijn liefste zal dragen, is ook heimelijk mijn eigen hart mee naar binnen geslopen" [Japans tanka-gedicht, Vrouwe Abé, ca. 750 n Chr.], 2000, houten tafel (h 1.15 x 1.55 x 1.10 m.), waarop een geborduurd kleed met 10 glazen objecten, borduursels met koperdraad e.a. [referenties aan lichaamsdelen en zintuigen] - detail

Regula Maria Müller, uit de expositie VALSA AZUL, 2003: ''Ventrikel'' (dubbel; uit een reeks van vier:),

blinddruk, geperforeerd, geborduurd met katoen, bladgoud, beeldmaat 0.25 x 0.29.5 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'Frauenschuh', 2000, detail bewerkte foto, borduursel,

ca. 0.50 x 0.75 m.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, 'haarboeket / pruikboot', 2001, vlas, glaskralen, metalen ketting,

ca. 80 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, uit de expositie VALSA AZUL, 2003: "Ventrikel" (dubbel; uit een reeks van vier:), blinddruk, geperforeerd, geborduurd met katoen, bladgoud, beeldmaat 0.25 x 0.29.5 m.
Regula Maria Müller, 'Frauenschuh', 2000, detail bewerkte foto, borduursel, ca. 0.50 x 0.75 m.
Regula Maria Müller, haarboeket / pruikboot', 2001, vlas, glaskralen, metalen ketting, ca. 80 cm

Regula Maria Müller, ''Ventrikel'', 2000, oplage 7, bladgoud / brons, 0.025 x 0.10 x 0.13 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, detail expositie ''Met elke naaldsteek ...'' 2001 - zichtbaar zijn o.m.

'Into my arms', 2000, object: glas, kralen, 1.95 x 0.12,5 x 0.18 cm. en

'Floris', 1999, olie op doek, 40 x 40 cm.
PHŒBUS•RotterdamRegula Maria Müller, kruidnagelpot en foelieschaal, 1995; kruidnagel, foelie, koperdraad (gehaakt), elk object ø ca. 0.18 cm.
PHŒBUS•Rotterdam

Regula Maria Müller, "Ventrikel", 2000, oplage 7, bladgoud / brons, 0.025 x 0.10 x 0.13 cm.
Regula Maria Müller, detail expositie "Met elke naaldsteek ..." 2001 - zichtbaar zijn o.m. 'Into my arms', 2000, object: glas, kralen, 1.95 x 0.12,5 x 0.18 cm. Collectie Centraal Museum Utrecht; en 'Floris', 1999, olie op doek, 40 x 40 cm. Part. Coll.
Regula Maria Müller, kruidnagelpot en foelieschaal, 1995; kruidnagel, foelie, koperdraad (gehaakt), elk object ø ca. 0.18 cm.
Vandaag
PHŒBUS•Rotterdam

Alleen in 'edit'!
niet hier!
src
class: class width: width

  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Onderschrift bij deze foto
is
wel
wat lang
Eventueel locatie hier
verstopte foto's
klik op de licht blauwe pijlen om de foto's uit de reeks een voor een te bekijken.
klik op de licht blauwe pijl om het afspelen te stoppen en terug te gaan.
klik hier om terug te gaan
Foto's op deze pagina staan achter de foto links, in de volgorde zoals getoond.
empty